„Nejhorší to ještě před pár dny bylo mezi Hlukem a Dolním Němčím. Tam kvůli dírám jak po bombardování skoro nebylo možné jezdit ve svém jízdním pruhu. Teď už jsou výtluky naštěstí provizorně zablendované," poznamenal profesionální řidič Josef Světinský z Hradčovic. Ten mezi další úseky s povážlivě poškozeným povrchem silnice zařadil ten mezi Újezdcem u Luhačovic a Polichnem a také komunikaci mezi Slavkovem a Boršicemi u Blatnice.

Úseky Uherský Ostroh Blatnice, HlukVlčnov, Uherský BrodNivnice vidí jako nejvíce poškozené končící zimou Rostislav Buchtík, jednatel Správy a údržby silnic Slovácka. Přestože se teploty venku stále pohybují kolem nuly, jeho podřízení už provizorně vyspravili nejhůře rozbité silnice teplou balenou asfaltovou směsí. V příštích několika týdnech v tom budou pokračovat.

„Ty největší díry zmizely například mezi Hlukem a Kunovicemi či Pitínem a Bojkovicemi. Opravy ale zatím nemůžeme rozjet naplno, teploty jsou ráno hrozné. Hned, jak se jen trochu oteplí, zvládneme všechny výtluky zapravit do tří týdnů," prohlásil šéf silničářů.

Rozbité silnice dokumentují charakter aktuální zimy, v současnosti se teploty přehupují oběma směry přes nulu, což povrchu neprospívá.

„V lednu rtuť klesla až na minus 12, to asfalt povolil a výtluky vznikly ze dne na den. Ke kvalitě silnic nepřispívá ani jejich solení. Zadržená voda při nižších teplotách mrzne a trhá konstrukci," popsal Rostislav Buchtík nepříznivé vlivy.

Pokud je řeč o nepřízni, silničáři v kraji si ještě dlouho budou pamatovat letošní únor. Jestliže před rokem v tomto měsíci spotřebovali na ošetření silnic II. a III. třídy 1604 tun soli, 6638 tun dalších posypových materiálů a utratili 28,8 milionu korun, v roce 2013 to bylo 2991 tun soli, 10 073 tun posypu a více než 46 milionů korun. Vedení ŘSZK předpokládá, že i účty za vysprávky budou letos vyšší.

To pro ŘSZK představuje vážný ekonomický problém. Na zimní údržbu plánovalo v celém kalendářním roce utratit 105 milionů korun. Už na konci února však bylo z této částky utraceno téměř 94 milionů.

„Pokud nemáme omezit naše letní plánované práce na opravách, údržbě a zlepšování stavu krajských silnic a pokud máme mít peníze i na řádnou zimní údržbu v listopadu a prosinci, budeme potřebovat posílení rozpočtu," konstatoval ředitel ŘSZK Bronislav Malý. Dodal, že o tom jedná se zřizovatelem instituce, tedy Zlínským krajem.