Tragická statistika by ale do budoucna nemusela narůstat. Potvrdil to Radek Joklík z Českých drah.

Zařízení za deset milionů korun, které Správa železniční dopravní cesty dlouho odmítala, totiž bude na křižovatce nejpozději do června. „Přejezd je opravdu velice nebezpečný. Zvláště při ranním sluníčku je silnice jako zrcadlo a člověk skoro nevidí. Navíc je na kopci, což taky zhoršuje viditelnost, protože řidič je jakoby více nakloněný k nebi,“ zmínila příčiny problémů tajemnice kunovického městského úřadu Helena Vajdíková.

Nejefektivněji pomoct podle ní mohly skutečně jen závory. Ty totiž představují fyzickou zábranu, která narozdíl od světelné signalizace nutí řidiče bezpodmínečně zastavit.

Při nehodě na přejezdu v Kunovicích zahynula řidička

„Jsme moc rádi, že se podařilo návrh prosadit a závory na přejezdu budou. Mrtvým to bohužel život nevrátí, ale může to zachránit další,“ poznamenala Vajdíková.

Zásadní roli v získání peněz na instalaci závor sehrál vloni hradišťský poslanec Jaroslav Plachý. Ten nastoupil tam, kde už síly radních nestačily. Na jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury prosadil změnu, která přesunula miliony korun na posílení bezpečnosti na železničních přejezdech. „Jsem rád, že se to podařilo a závory v Kunovicích budou. Věřím, že změna pomůže nejen tam, ale i jinde v republice. Budeme se také snažit, aby finance zůstaly přesunuté i nadále,“ prozradil Plachý.

Politika správce železnice je podle něj z hlediska zabezpečování přejezdů špatná. Nevychází totiž z počtu smrtelných nehod na přejezdech. „Kdyby se tato statistika dělala a začaly se podle ní zabezpečovat ty nejkritičtější přejezdy, možná bychom se vyvarovali dalších zbytečných úmrtí,“ upozornil Plachý.

Nevhodná politika či nedostatek financí ale nebyly jedinými důvody, proč Správa železniční dopravní cesty zprvu odmítala do kunovického přejezdu investovat. Závory totiž nešly se stávajícím zařízením sloučit.

„Světelná signalizace s houkačkou se musí odstranit a až poté lze namontovat nové zařízení se závorami. Staré příslušenství se přitom už nemusí dát jinde použít. Nemusí totiž pasovat, nebo jinde už stejný typ je,“ upozornil Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty.

Jako státní organizace se podle něj i správa musí řídit určitými pravidly a dbát na efektivní hospodaření.

Zákony svázaly ruce i kunovickým radním, kteří přemýšleli i o vlastní investici do přejezdu. „Samozřejmě nás napadlo postavit závory z našeho rozpočtu. To ale nejde. Nemůžeme investovat obecní peníze do cizího majetku,“ vysvětlila tajemnice Vajdíková.