„Za vše hovoří nedávné případy, kdy klienti byli přeregistrováni k jiné pojišťovně, aniž by s tím souhlasili nebo si toho byli vědomi. Všeobecná zdravotní pojišťovna v této souvislosti varuje, aby lidé byli obezřetní a nedůvěřovali náborovým pracovníkům, kteří v některých případech přicházejí dokonce k nim domů,“ sdělil mluvčí VZP Jiří Rod.

Takovou zkušenost má za sebou i jednašedesátiletá Marie Procházková z Uherského Hradiště. Přímo na ulici ji zastavil mladý muž, který ji nabídl výhody přeregistrování k jiné pojišťovně. Když ho žena odmítla, požádal jí, jestli by mu nesdělila jméno a své rodné číslo, údajně prý kvůli zápisu o počtu oslovených osob. Důvěřivá žena mu nakonec vyhověla. Za několik týdnů ovšem zjistila, jak moc pochybila. „Potřebovala jsem pomoc lékařky, specialistky. Ta mi ale oznámila, že již nejsem v seznamu osob pojišťoven, se kterými má sjednanou spolupráci. Musela jsem vyhledat pomoc jiné odbornice až v Brně. Z finančních a zdravotních důvodů však tak náročné cesty nebudu moci opakovat,“ postěžovala si podvedená klientka, které v těchto dnech, k jejímu překvapení, přišly formuláře z jiné pojišťovny. V přiloženém dopisu jí vedení pojišťovny děkuje za projevený zájem o registraci a doporučuje vyplnění dalších formulářů. „Podvedená žena může podat trestní oznámení nebo se může obrátit na úřad pro ochranu osobních údajů. Pokud smlouvu uzavřela na ulici, pak má právo do čtrnácti dnů od uzavření odstoupit bez udání důvodu,“ vysvětlila Kateřina Bukovcová ze Sdružení obrany spotřebitele (SOS).

K obezřetnosti vyzývá i mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. „V minulém roce jsme několik stížností klientů pojišťoven zaznamenali a tehdy jsme vydali i tiskové prohlášení, upozorňující na tento jev. Letos jsme se s těmito případy prozatím nesetkali. Lidé by ale měli být opatrní a v případě, že člověka, nabízejícího přeregistrování k jiné pojišťovně, prověřit přímo o ústavu, pro který takový agent pracuje. My. Bohužel, nemáme žádné možnosti jednání podvodníků eliminovat,“ vysvětlila Kotyrová.