Dnes, stejně jako včera a stejně jako o dva roky dříve, jej totiž lze nalézt na stejném místě v hradišťské ulici Prokopa Holého.

Prázdné pneumatiky, otevřená okna, kufr sloužící jako skládka.

Přestože autu chybí i značka, zabírat veřejné prostranství a jedno parkovací místo může beztrestně. Hradiště, ale i další města na Slovácku totiž nemají na dlouhodobě odstavená vozidla a jejich majitele dostatečné páky.

Namísto odstranění tak Citroën ZX slouží jako dětské hřiště.

„Několikrát jsme upozorňovali na automobil v ulici Prokopa Holého, který na místě stojí minimálně dva roky. Zabírá místo jiným a navíc si v něm hrají děti. Dostává se nám však odpovědi, že zákon odstranění takových vozidel značně komplikuje, a město tak nemůže nic dělat,“ vysvětlovala problémy, které odstavená vozidla působí ve Štěpnicích, Marie Martykánová.

Co s vraky a opuštěnými vozidly?

Ne vždy je však zřejmé, že se jedná o automobil, který dále nikdo využívat nebude.

Například v hradišťské ulici Boženy Němcové už několik měsíců vyhlíží své majitele bílý mercedes staršího typu či modrá felicie.

Na první pohled přitom alespoň škodovka nevypadá nepojízdně.

„Někdy je třeba citlivě zvážit, o co se vlastně jedná. Přestože má vozidlo vypuštěné gumy a dlouhodobě stojí na jednom místě, může jít pouze o majetek člověka, který odcestoval do zahraničí. Pokud stojí na veřejně přístupném parkovišti, jeho vlastník nic neporušuje,“ upozornil velitel městské policie v Uherském Brodě Radek Šustek, kde registrují také několik podobných automobilů.

Nepojízdné auto zabírá už tak málo parkovacích míst

Častěji se nicméně setkává s mezními případy.

„Vzhledem k jejich stavu je zjevné, že se s nimi majitel prakticky už rozloučil a nadále je využívat nehodlá, ale z pohledu zákona se stále o vrak nemusí jednat, a tedy jej nelze zlikvidovat,“ poznamenal.

Co lze tedy už opravdu považovat za vrak a vlastníka komunikace pak požádat o jeho odstranění?

Vozidlo musí být nepojízdné do té míry, že znovu jej dostat na silnici by vyžadovalo opravu či výměnu podstatných částí jeho mechanismů či konstrukce.

„Této definici nevyhovuje téměř žádné odstavené auto. Například pokud schází registrační značka, má vypuštěná kola, případně rozbité sklo nebo další podobná menší poškození, nelze vozidlo nazvat vrakem,“ vysvětlil za uherskohradišťskou radnici Jan Pášma.

Podle jeho slov se navíc počet odstraněných vozidel meziročně několikanásobně snížil, neboť legislativa nově začala lpět na přesné definici vraku.

„V roce 2015 bylo odstraněno šest autovraků. Od té doby pouze jeden,“ poukázal na jasný mezník, který městům v současnosti svazuje ruce. Tím má být novela zákona o pozemních komunikacích, která začala platit od 1. ledna roku 2016.