Nejdříve proběhne od 15:30 v kavárně kina beseda Debata pro aktivní učitele se členy spolku MEMORIA o možnostech a potřebách spojených s minulostí hradišťské věznice.

V 16:30 na ni naváže v sále kina projekce dokumentu Kovy řeší dějiny, v němž se populární youtuber a influencer Kovy vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin.

Zdroj: Městská kina Uherské HradištěPromítnuty budou také krátké studentské filmy z projektu Příběhy našich sousedů společnosti Post Bellum – Paměť národa (ZŠ Unesco, Gymnázium Velehrad).

Hosty budou youtuber a influencer Kovy, Petr Zavadil a Jitka Andrysová z instituce Paměť národa Střední Morava či Štěpán Daněk z a Moravské zemské muzeum.

Program pořádají Městská kina ve spolupráci se z.s. Memoria se záštitou starosty města Uh.Hradiště a vstup na něj je zcela zdarma.

Lákadlem v Turistickém centru Velehrad je 1500 kraslic
Lákadlem v Turistickém centru Velehrad je 1500 kraslic

Výzkumy a statistiky ukazují, že moderní dějiny ve výuce dějepisu na našich školách často končí už druhou světovou válkou. Byť se na některých školách výuka dostane alespoň k roku 1989, i tak často trpí všeobecným problémem českého školství, jímž je frontální přístup.

Obnáší monolog učitele před tabulí, pasivní roli studentů a žáků, memorování dat, nedostatek dialogu, spolupráce a hledání souvislostí. Výzkumy dokládají, že efekt takové výuky je velmi krátkodobý. Během velmi krátkého období nezůstává v hlavě z nespojitých faktů takřka nic. Výsledek ukazují oblíbené televizní ankety v ulicích, které zobrazují, že o moderních dějinách toho moc nevíme, ať už jsme staří i mladí…

Protože taková neznalost znamená především manipulovatelnost, jedná se o výrazný sociální problém, kdy pojetí výuky dějepisu neodpovídá potřebám společnosti svobodně – protože informovaně – se rozhodovat.

Mladý youtuber a influencer Karel Kovář alias Kovy, jenž se zabývá zpracováváním společenských témat prostřednictvím autorských videí šířených na sociálních sítích, má s nedostatečnou výukou dějepisu vlastní nedávnou zkušenost. Protože mu záleží na stavu společnosti, ve které žije, chce se zasadit o změnu formy a obsahu výuky moderních dějin. Využívá okruhu statisíců svých diváků, aby pojmenovali podstatu problému a vyráží za nimi do terénu. Během dokumentární roadmovie navštíví studenty škol po celé republice a mezitím analyzuje souvislosti spolu s historiky, didaktiky dějepisu a dalšími odborníky…