Informovali jsme již klikni ZDE

Někteří lidé z bytových domů kontaktovali bytové družstvo a ohlašovali poruchu na elektrických rozvodech. Pracovnice technického úseku družstva ale o výpadku elektřiny nic nevěděla a stěžovatelů se dotazovala, jestli jde o závadu způsobenou bytovým družstvem nebo společností EON. „Když soused nepochodil na bytovém družstvu, volali jsme na EON, a tam nám řekli, že se jedná asi o plánovanou opravu transformátoru a proud nepůjde asi čtyři hodiny. Nechápu, proč to třeba bytovému družstvu neoznámili dopředu. Lidé z bytového družstva nás tím pádem mohli o odstávce informovat,“ netajila své rozčarování obyvatelka sídliště Východ Zdenka Drobná z Uherského Hradiště. Ta musela ve středu oželet přípravu oběda a odložit praní a žehlení. „Jsem na infarkt. Vzala jsem si v práci dva dny dovolenou, abych uklidila, protože mají přijet příbuzní. Teď nemám nic hotové. Chtěla jsem jít nakoupit, ale v obchodě zavřeli, as před dveře dali ceduli, že je zavřeno kvůli výpadku proudu,“ popisovala zoufalou situaci Drobná. Do komplikací se dostala například i holička na sídlišti Východ, která v době výpadku proudu řešila, jak dokončit „mokré“ účesy na hlavbách tří zákaznic.

Vedení bytového družstva Slovácko, která spravuje většinu domů na sídlišti Východ, o odstávce nic nevědělo. „Poté, co jste nás o tom informovali, jsem se ptal našich energetiků, zda měli o výpadku informace. Sdělili mi, že nikoliv. Nikdo nám o tom dopředu neřekl. Zajímalo by mě, zda tuto povinnost správce elektrické sítě má,“ konstatoval předseda Bytového družstva Slovácko Drahomír Hlaváč.

Vyjádření tiskového mluvčího EONU Vladimíra Váchy je tak trochu záhadné. Při prvním dotazu, těsně po odstávce elektřiny tvrdil stejně jako operátor společnosti, že odstávka je pravděpodobně plánovaná. O hodinu později poslal písemné vyjádření, ve kterém se uvádí: „V uvedené lokalitě byla skutečně plánovaná odstávka, ale nikoliv na zařízení zásobující ulici Sadovou. Z tohoto důvodu byla informace operátorky na Call centru E.ON správná pouze částečně. Plánovaná odstávka se realizovala na trafostanici Mařatice, číslo T42, kde probíhala beznapěťová revize zařízení. V 9.15 však došlo k poruše na zařízení trafostanice T33, která přímo sousedí s trafostanicí Mařatice a zásobuje bohužel obytné domy v ulici Sadová. V důsledku této poruch došlo k přerušení dodávek pro ulici Sadová. Tato porucha neměla souvislost s pracemi, které probíhaly na trafostanici Mařatice,“ píše Vácha.

Podle jeho slov má dodavatel elektrického proudu zákonnou povinnost podobné plánované zásahy s předstihem oznámit minimálně patnáct dnů dopředu. Stejnou povinnost má například i dodavatel vody nebo plynu. „Pokud se jedná o plánované opravy plynových rozvodů, pak musíme o odstávce předem informovat. V případě, že zjistíme únik plynu, máme stanoveny lhůty, ve kterých musíme opravy provést a dokončit,“ informoval zástupce plynárenské společnosti RWE Jiří Bezděk.