Důležitou součást piety ukradl začátkem května 2015 tehdy dvaatřicetiletý recidivista z Bojkovicka, jenž se ji neúspěšně snažil zpeněžit. Policisté vrtuli u dotyčného našli a ona skončila na policejní služebně v Bojkovicích.Obnovu památníku v následujících letech brzdila zamotaná situace kolem jeho vlastníka.

Nebylo možno říct, komu vlastně patří. Pozemek, na němž památník stojí je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), samotný památník by měl vlastnit Vojenský historický ústav a tím, kdo se doposud o pietu dobrovolně staral byla obec Komňa. Do kauzy památníku se po letech a nezávisle na sobě vložilo několik osob. Jednou z nich byla také uherskobrodská spisovatelka Alena Bartošíková.

„Zcela náhodně jsem se dozvěděla, že se spojili dva lidé – Ondřej Jurásek z Uherského Brodu, jehož prarodiče v Komni nedaleko pomníku vlastní část lesa a zaznamenal jeho žalostný stav a autor původní myšlenky na obnovu pomníku, Jaroslav Veselý,“ uvedla Alena Bartošíková.

Starý Světlov a cesta k němu.
Pěšky na Starý Světlov a Komonec? Tajemná krajina i motorkáři řádící na hradbách

Na základě oslovení obce Komňa byla podle jejích slov vrtule vydána z Obvodního oddělení Policie ČR v Bojkovicích a provedena její náročná povrchová úprava. O tu se postarala firma JAMIBO, se sídlem v Záhorovicích, prostřednictvím Pavla Borýska.

„Bylo provedeno ošetření kamene a obnova původního písma. Dne 13. srpna 2021 pak došlo k osazení vrtule, kterému předcházela revize kamene. Týkala se mechanického poškození a jeho spárování, které provedl Radovan Partyš. Poněvadž vrtule váží něco přes dva metráky, bylo nutno využít hydraulického ramene, dále následovaly práce s kovem a svářecí technikou, o což se postaral Ludvík Novák. Už předtím byl prostor kolem památníku posečen a prosvětlen. Práce všech členů týmu byly provedeny, stejně jako budoucí údržba, bez nároku na odměnu. Vedení obecního úřadu Komňa přislíbilo dobudovat chodník a uhradit použitý stavební materiál,“ doplnila Alena Bartošíková.

Všem z občanské iniciativy, zejména Jaroslavu Veselému a Ondřeji Juráskovi, včetně firmy JAMIBO Záhorovice, patří podle ní velký dík.

„Připojuji se k poděkování všem členům občanské iniciativy, zejména dvěma lidem - Jaroslavu Veselému a Ondřeji Juráskovi, kteří se nenechali odradit a dílo dokončili! Už zase budeme moci při projíždění okolo pohlédnout na krásně opravený pomník. Budeme moci tomu místu říkat U vrtule, což byl po léta užívaný název. Lidé tam budou opět pokládat květiny a těm třem vojákům, kteří před 74 lety tragicky zahynuli, budou moct zapálit svíčky na důstojně opraveném místě,“ sdělila Alena Bartošíková.

Houbaření. Ilustrační foto
Jsme národ houbařů? Kdepak, hazardéři bez vztahu k lesu, tvrdí známý mykolog

K leteckému neštěstí nedaleko nynějšího motorestu na Rasové, kdy zahynuli tři vojáci, došlo 23. října 1957. Letadlo pilotoval nadporučík Rostislav Zbořil (nar. 1929) a doprovázel ho palubní technik poručík Jaroslav Koudela (nar. 1931).
Letadlem cestoval generál major Emil Cilc (nar. 1921) velitel 4. střeleckého sboru v Brně. Ranní start vojenského letadla byl odložen pro špatnou viditelnost.
Velitel letky sice odmítl podepsat letový rozkaz pro posádku kvůli počasí, ale generál Cilc jako jeho nadřízený, rozkaz podepsal a vynutil si let.
Nazpět letoun vzlétl v 11.20 hodin z letiště Olomouc – Holice a letěl po trase Olomouc – bývalý Gottwaldov (Zlín) – Uherský Brod – Trenčín, kam měla posádka dopravit generála Cilce, ale už nedoletěla.
Přibližně v 11.40 hodin v prostoru kamenolomu Nový Dvůr stroj havaroval.
Kvůli špatné viditelnosti v mlze letoun narazil do stromů a zřítil se. Jednalo se o letadlo K-75 (vojenskou verzi Aero Ae-45).