VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlárská dráha na Slovácku slaví sto třicet let

HLASUJTE V ANKETĚ / Před sto třiceti lety projel Uherským Ostrohem a Ostrožskou Novou Vsí první vlak. Jel z Veselí nad Moravou do Kunovic a tento úsek byl součástí takzvané Vlárské dráhy.

22.2.2018
SDÍLEJ:

Staré nádraží v Uherském Brodě, foto neznámý autor, 90. léta 19. století.Foto: Muzeum J. A. Komenského - archiv

Ta vedla z Brna do posledního českého příhraničního nádraží Vlárský průsmyk a následně až do slovenské Trenčianské Teplé. Svůj název dostala podle řeky Vláry, která protéká v blízkosti koncové části tratě.

Zástupci Uherského Brodu se bránili stavbě dráhy z jejich města do Vlárského průsmyku.

„Za výhodnější považovali spoj do Trenčína přes Strání, kde již v té době byly sklárny. Nakonec se začalo stavět z Uherského Brodu. Nejdříve se postavila nádražní budova, pak vodárna, popeliště, strážní domky a nakonec kolejiště,“ popsala vznik jednoho z úseků tratě spisovatelka Alena Bartošíková.

Celá železnice byla otevřena 28. října 1888 a jako první spojila moravské Slovácko s uherským Slovenskem.

„Přihlížíme-li ke krajině, kterou se dráha bere, uznati musíme, že teprve drahou touto důležité spojení mezi Moravou a Uhry docíleno jest, z něhož obchod i průmysl velice těžiti budou, uváží-li se, že bohaté lesy této krajiny, pak výtečný kámen mramorový u Srní jsou nevyčerpatelní a teprve asi pět roků známé,“ zhodnotil význam tratě redaktor tehdejšího časopisu Moravská Slovač.

Stavba celé téměř sto osmdesáti kilometrové trasy trvala pouhých pět let, s výstavbou se začalo v dubnu 1883.

Důležitým milníkem v historii trati byl rok 1937.

„Nejvýznamnější stavební úpravou, která jednokolejnou vedlejší trať změnila na hlavní trať magistrálního typu, byla výstavba druhé koleje z Brna do Veselí nad Moravou. Stavbu ale zdržela druhá světová válka," uvádí znalec této trati Libor Konečný. Z Veselí nad Moravou až do Trenčianské Teplé se nikdy stavba druhé koleje nezrealizovala.

Do poloviny sedmdesátých let dvacátého století jezdily po trati významné rychlíky poháněné párou. V devadesátých letech dvacátého století Vlárská dráha ztratila na svém významu, protože došlo k rozšíření autobusové dopravy na Slovensko a mezinárodní rychlíky jezdící po této dráze byly rušeny.

Dnes se trať ve své plné délce používá jen minimálně, přestože cesta z Brna až do Trenčianské Teplé trvá tři a půl hodiny.
Momentálně se dokončují studie, které umožní modernizaci železnice.

„V úseku mezi Veselím nad Moravou a Brnem plánujeme stavební úpravy, které povedou ke zvýšení rychlosti vlaků až na 120 kilometrů za hodinu. Po modernizaci této části budeme elektrizovat úseky z Újezdce u Luhačovic do Bojkovic a ze Starého Města u Uherského Hradiště do Veselí nad Moravou,“ prozradil budoucnost Vlárské dráhy mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Život na Vlárské dráze očima Aleny BartošíkovéPamatuji si starou nádražní budovu, která stála naproti židovského hřbitova. Kdy byla přesně zbourána nevím, ale domnívám se, že někdy na přelomu 60. let a 70. let minulého století.

Spisovatelka Alena Bartošíková z Uherského Brodu.Novější nádražní budova stojí dodnes. Nádraží bylo větší než to původní, postaveno v „slovácko-lidovém“ slohu. V patře se nacházelo pět poměrně rozměrných bytů a nocležny, kde přespávali železničáři po službě. Jelikož podniky z Uherského Brodu vyvážely spousty výrobků, bylo na nádraží celý den rušno. Zažila jsem dobu, kdy osobní i nákladní vlaky táhly parní lokomotivy a po vlečce dovážela výrobky ze Slováckých strojíren malá parní lokálka. Často jsme mívali v oknech saze a nebylo radno pověsit na nádražní dvorek vyprané bílé prádlo.

Před příjezdem vrcholného bulharského představitele Jiřího Dimitrova v roce 1959 na družební návštěvu do Nivnice, aby zavítal do patronátního Jednotného zemědělského družstva, (neslo jeho jméno), se nádraží důkladně opravovalo a uklízelo. Z místního pivovaru přivezli do nádražní haly vzrostlé palmy, zřízenci natáhli červený koberec přes celou halu až k automobilu, který ho odvezl do místa určení, tedy do Nivnice.

Po železnici se přepravovaly celé vojenské vlaky s vojáky i technikou na cvičení, ale také slavné cirkusy Evropa, Dunaj a další. Bylo jich v Uherském Brodě několik a přepravovala se i živá zvířata, takže o zábavu, když některé uteklo, nebyla nouze.

Je dobře, že železnice sloužila cestujícím, dospělým i školákům.

Nebylo to s nimi vždycky jednoduché, zvlášť když jim ujížděl vlak těsně před nosem a oni se snažili naskočit. Výpravčí jim v tom na poslední chvíli zabránil. To se nevyhnulo slovnímu napadání, někdy i inzultaci. Naštěstí se nikdy nic vážného nestalo.








Autor: Miroslav Hanus

Nahravá se anketa
22.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 21 000 Kč

Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení Montážní dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 30. Poznámka: Krátkodobé zaměstnání na 3 měsíce, čistý TR, man. zručnost, pečlivost a pozornost, schopnost pracovat ve výrobě. Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Servis 4u 2017 s.r.o. - pracoviště eurotec, k.s., Na Zámecké, č.p. 725, 687 24 Uherský Ostroh. Informace: Nazar Halych, +420 773 233 706.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači elektrotechniky, elektroniky a domácích potřeb PRODAVAČ/KA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prodavač/ka elektrického ručního nářadí. Stravenky.. Pracoviště: Domácí potřeby k & k, s.r.o., Masarykovo nám., č.p. 103, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Robert Kunovjánek, +420 603 271 448.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 12 200 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Manipulační dělník při výrobě, balení, kompletizaci a expedici. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 11. Poznámka: Možnost Dohody o provedení práce, zajištěné stravování s 55 % příspěvkem, příspěvek na denní dojíždění, možnost přechodného ubytování, osobní kontakt možný po telefonické domluvě. Pracoviště: Avec trade cz, s.r.o. - prac., Na Drahách, č.p. 814, 686 04 Kunovice. Informace: Tomáš Kokoruďa, +420 572 547 207.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 200 Kč

Pomocní skladníci Manipulační dělník. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nabízíme volná pracovní místa na HPP ve skladu potravin. , Náplň práce: , - vychystávání zboží , - ovoce/zelenina, suché potraviny, mléčné výrobky , , Požadujeme: , - spolehlivost , - ochotu k manuální práci , - třísměnný provoz PO – PÁ, noční směna NE – ČT, možnost pouze , noční směny, , Nabízíme: , - práce v kolektivu , - právní poradenství , - stravenky 60 Kč/den , - smlouva na HPP , - penzijní připojištění , - zázemí stabilní společnosti. Pracoviště: H r u š k a , spol. s r.o. - vo nivnická 1763, 688 01 uherský brod, Nivnická, č.p. 1763, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Zdeněk Götz, +420 573 779 973.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zkušeného obránce Michala Kadlece (na snímku vpravo) na soustředění ve Velkých Losinách přivítal trenér Slovácka Michal Kordula.

Michal Kadlec: Chci klubu pomoci, o návratu se rozhodne během čtrnácti dnů

Chorvatská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
12

Krásné ženy z Argentiny, Nigérie a Evropy. Vyberte nejhezčí fanynku skupiny D

První den letošní Holešovské regaty završil koncert Chinaski

Večerní koncert kapely Chinaski v nové sestavě po nedávných personálních změnách byl největším lákadlem pátečního programu Holešovské regaty.

Historicky první jaderná svatba a od císařpána k bolševikům: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 22. června 2018.

Revoluce na Moravě, vzniknou tři skupiny divize

Fotbalová Morava zažije revoluci. Poprvé od reorganizace krajů a úpravě formátu soutěží dospělých z roku 2002 se bude měnit jejich podoba. V ročníku 2019/2020 bude mít MSFL osmnáct účastníků a divize tři skupiny po čtrnácti týmech.

Slovácko s Kadlecem zdolalo v přípravě Sereď

Těsně po návratu z kondičního soustředění se Slovácko představilo fanouškům v prvním přípravném zápase. Soupeřem svěřencům trenéra Korduly byl nováček nejvyšší slovenské soutěže ŠKF Sereď.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT