VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlárská dráha na Slovácku slaví sto třicet let

HLASUJTE V ANKETĚ / Před sto třiceti lety projel Uherským Ostrohem a Ostrožskou Novou Vsí první vlak. Jel z Veselí nad Moravou do Kunovic a tento úsek byl součástí takzvané Vlárské dráhy.

22.2.2018
SDÍLEJ:

Staré nádraží v Uherském Brodě, foto neznámý autor, 90. léta 19. století.Foto: Muzeum J. A. Komenského - archiv

Ta vedla z Brna do posledního českého příhraničního nádraží Vlárský průsmyk a následně až do slovenské Trenčianské Teplé. Svůj název dostala podle řeky Vláry, která protéká v blízkosti koncové části tratě.

Zástupci Uherského Brodu se bránili stavbě dráhy z jejich města do Vlárského průsmyku.

„Za výhodnější považovali spoj do Trenčína přes Strání, kde již v té době byly sklárny. Nakonec se začalo stavět z Uherského Brodu. Nejdříve se postavila nádražní budova, pak vodárna, popeliště, strážní domky a nakonec kolejiště,“ popsala vznik jednoho z úseků tratě spisovatelka Alena Bartošíková.

Celá železnice byla otevřena 28. října 1888 a jako první spojila moravské Slovácko s uherským Slovenskem.

„Přihlížíme-li ke krajině, kterou se dráha bere, uznati musíme, že teprve drahou touto důležité spojení mezi Moravou a Uhry docíleno jest, z něhož obchod i průmysl velice těžiti budou, uváží-li se, že bohaté lesy této krajiny, pak výtečný kámen mramorový u Srní jsou nevyčerpatelní a teprve asi pět roků známé,“ zhodnotil význam tratě redaktor tehdejšího časopisu Moravská Slovač.

Stavba celé téměř sto osmdesáti kilometrové trasy trvala pouhých pět let, s výstavbou se začalo v dubnu 1883.

Důležitým milníkem v historii trati byl rok 1937.

„Nejvýznamnější stavební úpravou, která jednokolejnou vedlejší trať změnila na hlavní trať magistrálního typu, byla výstavba druhé koleje z Brna do Veselí nad Moravou. Stavbu ale zdržela druhá světová válka," uvádí znalec této trati Libor Konečný. Z Veselí nad Moravou až do Trenčianské Teplé se nikdy stavba druhé koleje nezrealizovala.

Do poloviny sedmdesátých let dvacátého století jezdily po trati významné rychlíky poháněné párou. V devadesátých letech dvacátého století Vlárská dráha ztratila na svém významu, protože došlo k rozšíření autobusové dopravy na Slovensko a mezinárodní rychlíky jezdící po této dráze byly rušeny.

Dnes se trať ve své plné délce používá jen minimálně, přestože cesta z Brna až do Trenčianské Teplé trvá tři a půl hodiny.
Momentálně se dokončují studie, které umožní modernizaci železnice.

„V úseku mezi Veselím nad Moravou a Brnem plánujeme stavební úpravy, které povedou ke zvýšení rychlosti vlaků až na 120 kilometrů za hodinu. Po modernizaci této části budeme elektrizovat úseky z Újezdce u Luhačovic do Bojkovic a ze Starého Města u Uherského Hradiště do Veselí nad Moravou,“ prozradil budoucnost Vlárské dráhy mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Život na Vlárské dráze očima Aleny BartošíkovéPamatuji si starou nádražní budovu, která stála naproti židovského hřbitova. Kdy byla přesně zbourána nevím, ale domnívám se, že někdy na přelomu 60. let a 70. let minulého století.

Spisovatelka Alena Bartošíková z Uherského Brodu.Novější nádražní budova stojí dodnes. Nádraží bylo větší než to původní, postaveno v „slovácko-lidovém“ slohu. V patře se nacházelo pět poměrně rozměrných bytů a nocležny, kde přespávali železničáři po službě. Jelikož podniky z Uherského Brodu vyvážely spousty výrobků, bylo na nádraží celý den rušno. Zažila jsem dobu, kdy osobní i nákladní vlaky táhly parní lokomotivy a po vlečce dovážela výrobky ze Slováckých strojíren malá parní lokálka. Často jsme mívali v oknech saze a nebylo radno pověsit na nádražní dvorek vyprané bílé prádlo.

Před příjezdem vrcholného bulharského představitele Jiřího Dimitrova v roce 1959 na družební návštěvu do Nivnice, aby zavítal do patronátního Jednotného zemědělského družstva, (neslo jeho jméno), se nádraží důkladně opravovalo a uklízelo. Z místního pivovaru přivezli do nádražní haly vzrostlé palmy, zřízenci natáhli červený koberec přes celou halu až k automobilu, který ho odvezl do místa určení, tedy do Nivnice.

Po železnici se přepravovaly celé vojenské vlaky s vojáky i technikou na cvičení, ale také slavné cirkusy Evropa, Dunaj a další. Bylo jich v Uherském Brodě několik a přepravovala se i živá zvířata, takže o zábavu, když některé uteklo, nebyla nouze.

Je dobře, že železnice sloužila cestujícím, dospělým i školákům.

Nebylo to s nimi vždycky jednoduché, zvlášť když jim ujížděl vlak těsně před nosem a oni se snažili naskočit. Výpravčí jim v tom na poslední chvíli zabránil. To se nevyhnulo slovnímu napadání, někdy i inzultaci. Naštěstí se nikdy nic vážného nestalo.








Autor: Miroslav Hanus

Nahravá se anketa
22.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 17 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Pracovník/ce v admnistrativě. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, administ. práce, překlady AJ/ČJ, tvorba tabulek, grafů (Excel), SŠ/VŠ (nejlépe ekonom. směru), AJ - slovem i písmem, psaní všemi deseti výhodou, ŘP "B", kreativita, komun. dovednosti, dobrá znalost MS Excel a Word, 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, kontakt pouze telefon.. Pracoviště: Mesit asd, s.r.o., Sokolovská, č.p. 573, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Petra Lakosilová, +420 572 522 811. Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 15 500 Kč Vedoucí pracovních týmů v prodejnách ZÁSTUPCE VEDOUCÍ PRODEJNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15500 kč, mzda max. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zástup za vedoucí prodejny, práce na prodejně, pokladna. Dva dny osobního volna, příplatek na stravování. V případě osobní schůzky telefonická domluva předem NUTNÁ!. Pracoviště: Jednota, spotřební družstvo v uherském ostrohu - bystřice pod lopeníkem, 687 55 Bystřice pod Lopeníkem. Informace: Dana Cardová, +420 725 997 360. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 17 000 Kč Úředníci ve skladech skladový/á referent/ka. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vyřizování obchodních případů po věcné i formální stránce. Komunikace se zákazníky. Zajišťování importní dopravy zboží. Znalost AJ, znalost práce na PC (IS Helios). Stravenky, placené kurzy anglického jazyka. Prac. poměr na 1/2 roku s možností prodloužení. Kontakt telefonicky či e-mailem.. Pracoviště: Hydroma, spol. s r.o., Vlčnovská, č.p. 2477, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Pavol Škultéty, +420 608 713 084. Stavebnictví - Stavebnictví Betonáři, železobetonáři 14 000 Kč Betonáři, železobetonáři a příbuzní pracovníci pomocný stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: práce po celé ČR, kontakt osobně nebo e-mailem. Pracoviště: Fiss group, spol. s r.o., Nová, č.p. 1355, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Čaňová, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Blaha
3

ON-LINE rozhovor se Stanislavem Blahou

V ulicích Jalubí i před radnicí pěli šohaji a děvčice slovácké písničky a tancovali.
13

Jalubské hody s právem ukázaly pestrost krojů i jinou parádu

Řádění vichřice na Tachovsku a vstupenky na královský Real: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 24. září 2018.

Muzeum v Bystřici pod Lopeníkem se stalo Lidovou stavbou roku 2018

Lidovou stavbou roku 2018 ve Zlínském kraji vyhlásili v pátek 21. září Dům č. p. 77 včetně stodoly, sloužící jako obecní muzeum v Bystřici pod Lopeníkem.

Plavání s policejními želízky a vrhání slaměného balíku v sukni: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 22. až 23. září 2018.

Stoper Slovácka Krejčí: Zápas v Boleslavi pro nás skončil ostudou

Ostuda, průšvih. Přesně pojmenoval pět branek ve vlastní síti zkušený stoper Slovácka Jiří Krejčí. Debakl v Mladé Boleslavi prodloužil nepříjemnou šňůru svěřenců trenéra Korduly. Nula bodů, čtrnáct inkasovaných branek a tři vstřelené.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT