Již nyní je však jasné, že spojů bude celkově o pět procent méně.

Podle informací od ČD se bude rušit například ranní spoj vyjíždějící 3:17 z Otrokovic do Vizovic nebo opačným směrem ve 23:02. „Jde často o spoje, které jsou dlouhodobě nenaplněné, a tím pádem prodělečné,“ řekla mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Zdá se, že rušení těchto spojů zatím příliš negativních ohlasů nevzbudilo.

„Není mi známo, kolik našich občanů to využívá. Ale z odpoledních směn je zajištěn naším směrem autobus i vlak, takže toto už je spíše pro někoho, kdo jede třeba z divadla a podobně. Zatím se k tomu nikdo z občanů nevyjádřil,“ uvedl starosta Lípy Jiří Křivinka. Právě tato obec leží na trati Vizovice–Otrokovice.

Podle Křivinky je spíše důležité, že se tato frekventovaná trasa bude přes den posilovat. Nově tam tak mají vlaky jezdit zdvojené a budou opět zastavovat na všech zastávkách, stejně jako v předchozích letech. „Letos nezastavovaly všude, protože se musely stíhat přípoje rychlíků v Otrokovicích. To už nový jízdní řád odbourá,“ vysvětlila mluvčí ČD.

Nový jízdní řád se odrazí i na vlakovém spojení na Kroměřížsku. V obci Zborovice tak například ubude večerní vlak 19:51 z Kroměříže a zpáteční ve 20:33. „Jsme tady na konečné a jezdí sem jen několik lidí. Naštěstí se povedlo, že to nahradí autobus, který jede jen o něco dříve,“ potěšilo starostu Zborovic Jaromíra Kunce. Kroměříž přijde navíc i o spoj do Kojetína.

Na Uherskohradišťsku se zatím ví o zrušení dvou spojů ze Starého Města, kdy jeden jede 12:36 do Přerova a další v 21:52 do Otrokovic.

„Posílení si zaslouží trasa z Rožnova pod Radhoštěm směrem na Valašské Meziříčí, a to jak v ranní, tak i v odpolední špičce. Odpoledne zavádíme také nový spoj mezi Valašským Meziříčím a Horní Lidčí,“ podotkla mluvčí Šubová.

Naopak boj o přežití mají před sebou spoje dlouhodobě málo naplněné. Není tak vyloučeno, že by mohly být v budoucnu zrušeny. Patří sem například trasa mezi Bojkovicemi a Vlárským průsmykem. „Ranní pondělní spoj z Bylnice na Prahu, který jede ve 2:30, veze třeba pět lidí. Ale musíme zachovat základní dopravní obslužnost,“ dodala Šubová.

To znamená, že by měl existovat spoj, aby se děti dostaly do školy a lidé do práce nebo k lékaři. Pokud tak není k dispozici autobusová linka, daný spoj z jízdního řádu by neměl být vyškrtnut.

„Je rozdíl, když zrušíme vlak ze Zlína do Otrokovic, kde se stále mohou lidé dostat třeba trolejbusem, anebo vlak z Bojkovic do Slavičína, když tam žádný autobus tímto směrem nejede,“ uzavřela mluvčí.