Přesně takový scénář by nastal, pokud by vládní reformy zrušily malotřídku v jeho obci.

Rušení a slučování vesnických škol totiž reálně hrozí regionům v celé České republice, Slovácko nevyjímaje. S myšlenkou pracuje záměr ministerstva školství.

Rodičům dětí by úbytek základních škol přinesl řadu potíží. A to se skutečně může stát. „Materiály zveřejněné ministerstvem označují za optimální základní školu o minimálně dvou třídách v ročníku a jednadvaceti až čtyřiadvaceti žácích ve třídě. Pokud se vzdělávací zařízení dostane pod tyto počty, bude podrobeno optimalizaci. Nelíbí se nám to,“ prohlásil tupeský starosta Oldřich Vávra, jenž je zároveň předsedou pracovní skupiny pro školství a sport ve Sdružení místních samospráv ČR. To zastupuje více než 100 obcí a měst v republice. Pod slůvkem „optimalizace“ se totiž může mimo jiné skrývat i zrušení dané školy.

Jestliže by taková vládní reforma vešla v platnost, vedla by podle Vávry k vylidňování venkova, vzniku mamutích škol či dalšímu zatěžování kapes rodičů. „Nechápu, proč by mělo dvanáctileté dítě strávit hodinu a půl denně dojížděním. Navíc renomované vědecké studie prokazují, že jakýkoliv počet žáků ve třídě nad dvacet má za následek snížení kvality vzdělávání,“ přidává další argumenty Vávra, jenž se kvůli tomuto problému před dvěma týdny setkal s náměstkem ministra školství Ladislavem Němcem. „Slíbil, že s námi ministerstvo počítá jako s partnery pro další jednání. Pevně doufám, že návrh v aktuální podobě nevejde v platnost,“ doplnil Vávra.

Na Uherskohradišťsku totiž v současnosti funguje 25 malotřídek a 34 škol plně organizovaných, tedy těch, které pokrývají výuku od první do deváté třídy. Z tohoto počtu by se změny dotkly minimálně sedmi malotřídek a devětadvaceti plně organizovaných základních škol.

Šílený zásah

„To je naprosto šílený zásah, který snad nikdo nemůže myslet vážně,“ durdí se Vávra.

Reformu by nemusela přežít ani devítiletka v Babicích. Do lavic tam v tomto školním roce usedá 184 žáků. „Ta představa mi nedělá vůbec dobře. Byl by to především problém vesnic. Mladí rodiče by se začali stěhovat do měst. Navíc naše děti nejsou zvyklé na dojíždění a městské prostředí,“ tvrdí ředitel školy Pavel Hubáček.

Systémové změny v regionálním školství jsou však dle ministerstva nutností. „Učinili jsme další významný krok v reformě regionálního školství, srovnatelný se zavedením státních maturit či srovnávacími zkouškami v pátých a devátých ročnících,“ prohlásil podle serveru tydenik-skolstvi.cz již dříve ministr Josef Dobeš. Změny by se navíc měly primárně týkat devítiletých základních škol.