Překračování limitů hluku mu v minulém roce potvrdila i kontrola Krajské hygienické stanice (KHS) ze Zlína, ačkoliv její čidla zaznamenala překročení horní hranice o pouhých pár desetin decibelu. Namísto odstranění příčin hluku však stačilo majiteli komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), když krajské hygieně předložil vlastní měření hluku, které navíc prováděl před deseti lety.

Hluk z obchvatu je nesnesitelný

„Nejhorší bývá hluk kamionů v noci z neděle na pondělí a pak ještě celý den až do úterý. Poté se hladina hluku sníží tak na osmdesát procent, aby nabrala síly zase od čtvrtečního rána až do soboty,“ popsal Jiří Abrahám decibelovou zátěž, pronikající dovnitř jeho domu na okraji Veletin.

S podobnými potížemi se přitom potýká také starosta Veletin Tomáš Trtek. „Jakmile jsem se stal starostou, bylo jednou z mých priorit vyřešit nejen bezpečnost, ale i hlučnost obchvatu táhnoucího se podél obce. Jsou za mnou dva roky a musím říct, že se v této záležitosti posunuji dětskými krůčky,“ popsal starosta dosavadní jednání s institucemi. Namísto malebné vesnické atmosféry musí podle jeho slov část obyvatel Veletin neustále snášet hluk z projíždějících vozidel.

Jednání s úřady nikam nevede

„Jako jedněm z mála bydlících nedaleko I/50 nám chybí protihluková stěna. Přitom když se podíváte na Podolí, Sady nebo Vésky, tak jejich domy jsou od obchvatu vzdáleny podobně jako ty u nás,“ poukázal na bariéry, jež mají k dispozici okolní obce Tomáš Trtek. Přiznal však, že jej zklamalo vyjádření krajské hygieny ve Zlíně. „V minulém roce prokazatelně naměřila překročení nočních limitů o zhruba půl decibelu u nemovitosti Jiřího Abraháma a vyzvala ŘSD, aby se jí k tomu vyjádřilo. To jí dodalo materiály deset roků staré a ještě měřené na protějším objektu, který je od komunikace o něco dál. Krajské hygieně to kupodivu stačilo,“ pokrčil starosta rameny.

Rozhodnutí KHS o stažení žádosti k nápravě překročených limitů hluku vysvětlovala vedoucí oddělení hluku KHS Zlínského kraje Eva Urbanovská. „U tohoto objektu už ŘSD v předchozích letech vyměnilo okna a u ostatních nebylo prokázáno překročení. Proto jsme rozhodli, že opatření již byla uskutečněna a proto aby svoji žádost o nápravu situace stáhli,“ argumentovala Urbanovská.

Tomáš Trtek se však nehodlá vzdát. Zastupitelstvu 20. února předloží možné řešení v podobě vypracování studie Centrem dopravního výzkumu z Brna. To by mělo dát obci do rukou materiály, s nimiž by na své cestě za snížením hluku mohla uspět.

SOUVISEJÍCÍ Dopravní nehody u Veletin