„Ptala jsem se pracovnice na poště, jak by bylo vhodné situaci řešit. Žena za přepážkou mi řekla, že kartu je nutné znehodnotit a že mi banka pošle novou. Vybrala jsem tudíž posledních 500 korun, které zbývaly na účtu, a než jsem stačila zvážit, zda neexistují další možnosti, pracovnice pošty kartu rozstřihla.

Zůstala jsem tak prakticky bez prostředků,“ postěžovala si na přístup ženy za přepážkou zákaznice. Za několik dnů jí sice přišla na účet výplata, to však ženě nebylo nic platné. Bez aktivované bankovní karty totiž neměla možnost peníze vybrat. „Karta sice přišla za pět dnů, PIN k ní ale může podle informací z pošty přijít i za deset. Pokud by mi manžel nedal nějaké peníze, šla bych asi žebrat. Neumím si představit, co bych dělala, kdybych neměla nablízku příbuzné,“ kroutí nechápavě hlavou žena, která nechala své iniciály v redakci, požádala však o zachování anonymity.

Tisková mluvčí finančního ústavu, který její účet spravuje, tvrdí, že osoba, která tímto způsobem přijde o kartu má při poškození čipové karty možnosti, které ji „neodstaví“ od peněz. „Je nutné upřesnit, že klient nevybírá hotovost z karty. Maxkarta je platebním instrumentem k účtu, který umožňuje při výběru na poště i výběr nad týdenní limit Maxkarty. Klient je tedy při výběru Maxkartou omezen pouze výší disponibilních prostředků na svém účtu pro krytí požadovaného výběru,“ upozorňuje mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková.

Doporučení pošty k likvidaci a následné výměně Maxkarty je podle mluvčí poslední a výjimečnou možností. „Klientka měla možnost počkat několik dní na výplatu, vyzvednout si dostatečnou hotovost a teprve poté kartu vrátit k výměně. Mezitím mohla například požádat o výplatní šeky, což jsou doklady sloužící k výběru hotovosti z účtu. Maxkartu mohla vrátit teprve po jejich doručení a nezůstala by tak bez nástroje pro výběr z účtu,“ vysvětlila mluvčí.
Oslovení zákazníci bankovního ústavu však o těchto možnostech nevědí. „Výplata mi do této banky chodí zhruba deset let a za tu dobu jsem měla asi třikrát problém s kartou, jejíž výměna trvala několik dnů. O možnostech využít výplatní šeky mě nikdo z úředníků nikdy neinformoval,“ řekla Jiřina Máčalíková z Uherského Hradiště.

Operátor linky Sdružení na obranu spotřebitele Jan Pithart podotýká, že klienti se mohou obrátit na zástupce bankovních ústavů s žádostí o prověření postupu úředníků. „V případě uherskohradišťské klientky je otázkou, zda nedošlo k neoprávněnému zadržení karty. Klient by si měl také zjistit, jaká konkrétní ujednání ohledně náhradních karet má ve smlouvě ,“ upozornil Pithart.