S výsledkem zkušebního letu byl Sklenář více než spokojen. „Nezaznamenali jsme vůbec žádnou podstatnou závadu primární bezpečnosti. V tak fantastický výsledek jsem opravdu nedoufal,“ neskrýval radost z výsledku dvacetiminutové anabáze hlavní konstruktér.

Dodal však, že jeho stroj ještě čeká pětadvacetihodinová zátěž letových zkoušek. „Při nich doladíme drobnější chybky, kterých samozřejmě bude spousta. S tím se ale při zalétávání prototypu musí počítat,“ tvrdí Sklenář. Otestovat je třeba chování motoru, reakce letadla v extrémních situacích a maximální rychlost.

Zkušebním pilotem, který minulé pondělí v poledne vynesl letoun poprvé do oblak, byl konstruktérův jmenovec a vedoucí kunovického letového provozu Stanislav Sklenář. „Stroj byl připraven v dobrém technickém stavu a při záletu se nestalo nic neobvyklého. Letoun jsem podrobil testu pádové rychlosti, klesání a celkové ovladatelnosti,“ uvedl kunovický letec s tím, že i přes dobré vlastnosti aeroplánu létal pouze nad letištěm, aby v případě problémů mohl ihned přistát.

Kdy bude mít Sklenářův tým všechny zkušební lety za sebou, zatím není jisté. „V současnosti nás omezuje počasí. V období listopadu až února se vyskytne kolem jedné desítky dnů, jejichž meteorologické podmínky dají stroji šanci vzlétnout ke zkušebnímu letu,“ vysvětlil Sklenář. Zalétávání tatrovky tedy zřejmě potrvá několik měsíců.

Dvoumístné letadlo bratři Jiří a Ivo Sklenářovi postavili podle původní dokumentace z roku 1938. Tehdy s aeroplánem stanovil slavný slovenský letec Ján Ambruš dobový rekord v nonstop letu, když absolvoval sedmadvacetihodinovou cestu z Prahy do súdánského Chartúmu. A právě jeho čin chtějí bratři Sklenářové zopakovat.

Podle profesora Píšťka z brněnského Vysokého učení technického v České republice existuje asi deset podobně vyrobených kopií různých letounů. „Mí kolegové na jednom takovém stroji zvládli štaci z Brna do egyptského Luxoru,“ podotkl brněnský letecký odborník. Kunovičtí konstruktéři však ve svých plánech zůstávají opatrní. „Povedeným zkušebním letem se chartúmské dobrodružství přiblížilo, ale jen o malou píď. Ještě je stále v nedohlednu, za horami tvrdé práce,“ uzavřel Sklenář.

Michael Lapčík