Natálka je v kolektivu považována za outsidera, sama se čím dál víc uzavírá do sebe a projevují se na ní známky sociálně vyloučených dětí. V té chvíli její rodiče zpozorní a začínají konat v domnění, že se jejich ratolesti děje nějaká křivda. Ne každý případ a stížnost, kterou řeší Česká školní inspekce (ČŠI), ředitelé škol, výchovní poradci či třídní učitelé, je však natolik jednoznačná, aby mohla být označována za šikanu.
Podobný případ nedávno řešili na základní škole v Bílovicích. Vyšetřování tam nakonec prokázalo, že stížnost na třídní učitelku kvůli údajné ignoraci šikany tamní dívky svými spolužačkami, kterou obdržel její ředitel Tomislav Kolařík, se nezakládá na pravdě.
„Ve stížnosti rodiče vyslovili podezření na to, že je jejich dítě šikanováno a že paní učitelka má k dětem nestandardní přístup. Stěžovatelé naráželi na to, že paní učitelka celou záležitost nijak nešetřila a neřešila. Po obdržení tohoto dopisu jsme s výchovnou poradkyní dotazovali jak postiženou dívku, tak její spolužáky. Na základě jejich výpovědi jsem došel k závěru, že se o případ šikany nejednalo, takže se ukázala stížnost jako neoprávněná," sdělil Tomislav Kolařík. Za učitelku se podle něj dokonce postavili rodiče ostatních žáků, kteří na mimořádné třídní schůzi podepsali prohlášení obhajující její přístup v celé kauze.
Záležitostí se přitom zabývala také rada obce. Podle radního Adama Skovajsy však nemá vedení radnice žádné kompetence zasahovat do sporu, přestože je zřizovatelem školského zařízení. Zastupitelé tak dostali pouze vyrozumění vysvětlující, o co se jednalo a jak se celá situace vyřešila.
Případ řešila i Česká školní inspekce
K případu se vyjádřila rovněž Česká školní inspekce (ČSI). „Vzhledem ke skutečnosti, že z obsahu stížnosti nevyplynulo, že by se rodiče předtím obrátili na ředitele školy, byla postoupena k prošetření nejprve jemu. Ředitel zjistil všechny potřebné okolnosti a stížnost shledal jako neodůvodněnou," poznamenal náměstek ústředního školního inspektora ČŠI Ondřej Andrys. Podle něj byl nesprávně zvolen také postup při podávání stížnosti. Z něj podle Andryse vyplývá, že by se rodič měl nejdříve obrátit na třídního učitele. Pokud by byl nespokojený s jeho činností, respektive nečinností, pak by měl směřovat stížnost na ředitele. Česká školní inspekce pak řeší podněty až ohledně jednání samotného ředitele.
Nejen nejasnosti v postupu, ale také nejasnosti v tom, co lze za šikanu považovat a co nikoliv, přispívají k množství dotazů, s nimiž se inspektoři denně setkávají. Počty těchto dotazů přitom podle Ondřeje Andryse za poslední roky vzrůstají. „Zákonní zástupci mají stále větší zájem o průběh a výsledky vzdělávání svých dětí. Vyšší nárůst je v předmětné záležitosti (šikana) v počtu telefonických nebo písemných dotazů adresovaných ČŠI ze strany rodičovské veřejnosti s žádostí o radu, jak v dané situaci postupovat," poznamenal Ondřej Andrys.