Stěžovatelé poukazovali na zabetonování travnatého pásu a nepotřebnosti dalších parkovacích míst. Radní zase upozorňovali na zpolitizování kauzy některými opozičními politiky. „Ve výsledku to bude krásná ulice, zelenější, než je nyní," tvrdí autor studie, projektant dopravních staveb Milan Valouch (na snímku).

Když jste koncepci zpracovával, čekal jste, že proti ní může vzniknout nějaká petice? Čím je podle vás záměr konfliktní?

Pokud se do společenského prostoru vnáší něco nového, prvotní reakce lidí jsou vždy podobné. Jsme zvyklí na stereotyp a těžko přijímáme novinky. Vezměte si třeba známý Tančící dům v Praze a jeho počáteční kritiku. Dnes, pokud chcete vidět něco z moderní pražské architektury, vás nasměrují nejprve právě k němu. Přitom jeho autoři byli zapovězení. Nechci se vžívat do jejich pozice, ale podobnou zkušeností jsem si již také prošel.

Narazil jste na konzervatismus obyvatel?

Asi před pěti lety jsem měl za úkol projektovat zklidnění dopravy v hradišťské ulici Mánesova. Aby její průjezd sloužil spíše místním, než širokému okolí. Navrhl jsem přeorganizovat dopravu a částečně zúžit vozovku na jeden jízdní pruh. Při projednávání tomu spousta lidí nevěřila, nechtěli o tom ani slyšet. Přitom třeba v Německu tato opatření uskutečňují standardně už více jak deset let. Dnes mě potkávají a děkují mi, že jsem byl tehdy neústupný. Jde totiž o jednu z nejklidnějších uliček v centru a lidé tady žijí spokojeně.

Projektant Milan Valouch.

Pojďme ale zpět do ulice Jana Žižky. Některým obyvatelům bytových domů vadí, že pod jejich okny vznikne parkoviště s kolmým stáním. Zároveň se vozovka posune blíž k domům. Auta jim tak budou do pokojů buď svítit, nebo vypouštět výfukové plyny.

Prověřovali jsme možnost vybudování šikmých stání v prostoru před těmito domy. Ukázalo se, že bychom tím pouze zmenšili jejich počet při zachování zastavěné plochy. Navrhli jsme tedy, ať tato místa slouží místním rezidentům. Ti si mohou s městem sjednat vyhrazené parkování a tím negativní efekty omezit. Jestliže norma říká, že je v určité lokalitě potřeba mít určitý počet parkovacích míst, my ji respektujeme, avšak nebudeme stavit nic navíc. Ve srovnání se stávajícím stavem v ulic se jedná o plus tři až čtyři parkovací místa.

Část travnatého pásu ale před bytovkami kvůli stavbě kolmých stání přece jen zmizí, že?

Ano. Zkoušeli jsme kvůli tomu i variantu s podélným parkováním. Nemůžeme si ale dovolit postavit před domem, v němž bydlí devět rodin, tři parkovací místa. Argumenty, že velká část současných nájemníků nevlastní auto, jsou krátkodobé, kdežto investice dlouhodobá. V tomto případě se bohužel pro tyto lidi musíme dívat na věc z pro ně ne úplně pozitivního hlediska.

Ekologické sdružení Chraňme zeleň zdůrazňuje, že k zemi půjdou dva zdravé stromy.

Nebude to kvůli parkovacím místům. Problém je v řešení prostoru pro kontejnery, v jeho přístupnosti. Nachází se přímo pod jehličnany, které jsou netypickou městskou dřevinou. Místo těchto dvou stromů vysadíme v ulici čtrnáct jiných, ve dvojicích podél cesty. Vznikne hezká zelená ulička. Lidé jednou budou rádi, že tady bydlí.

Znamená to maximální ozelenění, jakého jste byli v návrhu schopni?

Z povrchu se zdá, že by výsadba mohla být klidně masivnější. Ale nemůžeme sadit nad inženýrskými sítěmi. Pod zemí je obrovský problém vyhnout se kabelům, vodovodu či plynovodu. Rád bych dodal, že jsme mnohé z připomínek obyvatel zapracovali. I díky občanské intervenci tak projekt dostal současnou podobu, v čemž vidím pozitivum.

Nemáte tedy pocit, že hlas lidu je natolik nesouhlasný? Že nestavíte něco, co lidé většinově v této lokalitě nechtějí?

Podívejte, každý rozumíme něčemu jinému. Hlasu lidu by se mělo naslouchat. Avšak v případě, že bychom mu naslouchali stoprocentně, nikde nic nepostavíme. Čtveřice stromů uprostřed Havlíčkovy ulice? To si spousta lidí nedovedla ani představit. To samé fontána kousek opodál. Dnes je to samozřejmost. Věřím, že jsme dosáhli jisté shody a že to budoucí generace ocení.

Vizualizace ulice Jana Žižky po úpravě.

Vizualizace ulice Jana Žižky v Uherském Hradišti po rekonstrukci. FOTO: archiv MěÚ Uh. Hradiště

Jak dosáhnete avizovaného zklidnění silničního provozu v ulici?

Stanovením jednosměrného provozu. Do ulice už nepůjde vjíždět z Revoluční od odboru dopravy, ale pouze z druhé strany, od Husovy. Řidiči mířící do nemocnice nebo na odbor dopravy totiž mnohdy nevyužijí parkoviště, ale odstaví auta právě v ulici Jana Žižky. Toto opatření je od toho odradí. Pokud se však neosvědčí, odstraníme pouze dvě dopravní značky a vše bude při starém.

Ing. Milan Valouch se narodil 6. 11. 1975, od dětství bydlí v Uherském Hradišti-Mařaticích. Vystudoval Stavební fakultu Vysokého učení technického v Brně. Projekcí se zabývá od roku 2002. Specializuje se na projektování dopravních staveb, o práci mluví zároveň jako o svém koníčku.