I ten prý může lidi obtěžovat stejně jako hluk, prach nebo umělé světlo. O tématu se rozhořela debata i na sociálních sítích. Mnoho diskutujících nápad zbavit se vitrín kvituje, prý jen hyzdí vzhled města, ale jejich odstranění může způsobit podnikatelům, kteří tímto způsobem inzerují nebo oznamují akce, které pořádají, jisté potíže. Podle nařízení mají vitríny zmizet do 30. června z Prostřední ulice.

Reklama ve městě podle schválených pokynů
„Ve své podstatě mně nevadí, že se ruší staré nevzhledné vitríny, s tím souhlasím. Je potřeba je však nahradit novými vzhlednými, ne všichni chtějí být informováni přes internet. Navíc, jak zde někdo podotkl, vitríny jsou umístěny na domech vlastníku nemovitostí,“ nechala se slyšet Miroslava Resslerová. Téměř před rokem a půl ale zastupitelstvo v rámci Programu regenerace městské památkové zóny schválila Pokyny pro umísťování reklamních a informačních zařízení na území městské památkové zóny (MPZ) a jejího ochranného pásma. „Poté byli osloveni majitelé všech domů v MPZ, na jejichž nemovitosti byla reklama v nesouladu se schválenými pokyny,“ sdělil hradišťský radní František Elfmark.

Manuál určí jednotné označení provozovny
Podle jeho slov je třeba odlišit dvě věci: reklamu a označení provozovny. „Označení provozovny na fasádě příslušného objektu je věc neoddiskutovatelně přípustná. Co je ale předmětem diskuze je jeho forma. Ta musí souznít s charakterem domu a zdobností jeho fasády,“ uvedl radní. Pro lepší orientaci v této problematice připravil útvar městského architekta manuál, který město pošle všem dotčeným subjektům.
„Architektura není reklamní plocha. Reklama se má odehrávat jinými medii, nikoliv v ulicích města. Tady je potřeba upozornit, že výjimkou je zboží vystavené za výlohou, zde je reklama na svém místě,“ nechal se slyšet starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha.
Odstranění vitrín v Prostřední ulici je ale jen jeden z prvních kroků regulace reklamních zařízení v rámci městské památkové zóny a jejího ochranného pásma formou nařízení obce. Ve výsledku se totiž nebude konat jen o vitríny ale také o plachty, převěsy, tabule (áčka).

Vitríny: každý pes jiná ves
„Vývěsní skříňky či skleněné vitríny se ve městě přemnožily a významně přispívají k reklamními znečištění a většinou devastuji samotnou architekturu, na kterou jsou bezkoncepčně a bez jakéhokoliv povolení navěšeny,“ uvedl František Elfmark. Podle jeho slov je jich v rámci jednoho domu hned několik, každá má jiný rozměr, jsou různých barev a materiálů, nevhodných proporci. Většinou tak zcela ignorují charakter a architektonické členění fasády. Navíc obsah vývěsních skříněk většinou vůbec nesouvisí s provozovnou, u které se nachází, a ani s domem, na němž visí.
„Situace narušuje historické a kulturní prostředí městské památkové zóny, je nedůstojná vůči hodnotám historické architektury,“ doplnil jeho slova starosta.
V září se pak uskuteční workshop pro zástupce podnikatelů, reklamních studií a atelierů, politiky, studenty i pedagogy uměleckých škol. Cílem je nastínit problematiku reklamního a vizuálního smogu a oslovit tímto naléhavým tématem širokou veřejnost.
