„Tady budu čekat minimálně hodinu," říkám si v duchu. Dovnitř se dostávám s dalšími asi třiceti lidmi.

„Prohlídka bude trvat zhruba hodinu. Na začátek pro vás paní ředitelka připravila krátkou prezentaci," uvádí nás do jedné ze školicích místností hosteska. Generální ředitelka Ilona Plšková nám skrze promítací plátno popisuje, jakými změnami společnost v poslední době prošla.

Neopomene zmínit také to, jaké profese firma hledá a že provozují i střední školu. Mezi návštěvníky je mnoho rodin s dětmi, které prezentace příliš nebaví. Právě pro ně je na chodbě připravený stolek s omalovánkami. Jako dárek si lidé mohou odnést domů odznak.

V areálu společnosti panuje docela zmatek. Vedení Aircraftu je překvapeno tak vysokým zájmem o den otevřených dveří. „Chybí nám průvodci," slyším někde v davu.

Po chvíli čekání si nás jeden přebírá a jdeme poznávat, jak se vyrábí letadla. Většina hal je plná různě naohýbaných plechů. „To jsou části boingu," ukazuje na obrovský stůl průvodce. V naší skupině je hned několik lidí, kteří ve firmě pracovali. Je to patrné z rozhovorů, které vedou členové naší skupiny kolem mě.

„Je to tu úplně předělané, když jsem tu pracoval já…" slyším každou chvíli muže i ženy. Projdeme halami, kde se plechy upravují do potřebných tvarů, míjíme další prostor, kde dochází k chemickým úpravám povrchů.

Že jsme skutečně ve firmě, která se zabývá výrobou letadel, může říct naprostý laik jako já až ke konci prohlídky, kdy nachodíme několik kilometrů po areálu, je totiž obrovský. Dostáváme se do míst, kde dochází k opravám, a pak do dalších, kde se letadla kompletují. V obrovské hale stojí několik letounů, ze kterých visí dráty.

V úplném závěru prohlídky si zájemci mohou prohlédnout téměř hotové letadlo zevnitř, posadit se do L 410, které Aircraft Industries vyrábí.

Od roku 1969 jich tam bylo vyrobeno více než 1200. Dnes jich přibližně 350 létá ve více než 50 zemích světa, od letošního roku dokonce i v Nepálu. Letoun letos slaví 45. výročí svého prvního vzletu.

My jsme mohli ve výrobních prostorách vidět i jeho inovovanou verzi, vyvíjený prototyp L 410 NG, který v budoucnu současný model zcela nahradí.