Na Zavadilce se dáme vpravo po modré značce k Železňáku a dál směr Jestřábice. Hned za křižovatkou cest na Zavadilce je po pravé straně u kraje lesa trpasličí ráj. Někdo šikovný zde vyřezal přímo na rostoucích seříznutých kmíncích deset maličkých trpaslíků a hada. Přitom ani jeden z těch trpaslíků není stejný a má v obličeji jiný výraz. Jak bude pokračovat probírka stromů dál, možná, že trpaslíků, ale i jiných postaviček, bude přibývat.

Za Železňákem (neboli Velkou Ostrou) míří značka po asfaltové silničce ke studánce s posezením. Kousek za ní odbočuje na nezpevněnou cestu vpravo, která jde převážně mladým lesem k točně, k níž vede asfaltová cesta zleva. Po ní je možné vrátit se na Železňák. Za točnou pokračuje modrá značka po nezpevněné cestě, mírně se svažuje a asi po 300 metrech nad vrcholem žlebu prudce zatáčí vpravo.

Dole pod námi ve vrcholu žlebu uvidíme kamenné zdivo mostku a vlevo ve stráni Malé Ostré osamocený skalní útvar Kalíšek, viditelný z cesty. Podivný pískovcový hřibovitý útvar, vysoký 3–4 metry, je horizontálně rozbrázděný erozním působením vody a větru. Z dálky vypadá jako viklan, jde však o rostlou skálu, neupravenou lidskou rukou. Tvar skaliska připomínající církevní kalich vnukl lidem název Kalíšek.

Traduje se o něm zkazka, že se u něj v dávných časech scházeli příznivci bratrského vyznání, tedy lidé víry kališnického vyznání, a snad právě proto si vybrali za místo svých setkání tento skalní útvar. Další skazka praví, že u nás v Chřibech dopadla slza na kámen a zkameněla. Tak poeticky se píše o Kalíšku, který patří mezi naše nejmilejší skály. Můžeme se k němu dostat i od Čeložnic nebo i od Bohuslavic.

Zdeňka Svobodová, Zdeněk Basovník

Již dříve uveřejněné texty naleznete vpravo nahoře v oddíle Související články