U rozcestníku, kde žlutá končí, se vlevo u Dlouhé řeky nachází Račí studánka, vpravo posezení v altánku. Půjdeme dále po asfaltové silničce, mineme červenou značku, která odbočuje vlevo k Ocásku. Kousek dál po levé straně cesty stojí stará hájenka a vpravo hospodářské stavení, za kterým je rybníček.

Cesta mírně zatáčí doprava a prochází úzkým údolím. Zde je tzv. Skalní brána, která je viditelná ze silničky. Vlevo je skála pod Maršavou a vpravo skála v západním hřebenu Holého kopce. Obě jsou značeny. Dáme se příkrým svahem vpravo přes potok ke skále zvané Zbořené zámky nebo též Kozí bašta. Odtud je výstup trochu obtížnější.

Držíme se hřebene a vyšlapaných cestiček. Přes mladinu se dostaneme asi po 300 metrech k lesu, odtud je nádherný výhled na Hroby a Ocásek. Zde se budeme tvrdě držet hřebene a chodníčku, který lemují skalky a roztroušené balvany. Místy jsou zde dobře čitelné valy pravěkého hradiska. Stěny nedalekého vrcholu nesou název Varhany. V podhledu z jižní části strany působí balvany mohutným dojmem a pozorný divák v nich skutečně nalezne podobu chórového nástroje s množstvím píšťal.

Na vrchol Holého kopce nás upozorní vrcholová kniha K.Č.T. v upevněné schránce na stromě. Z hřebene se otevírá jeden z nejhezčích výhledů na Chřiby a do údolí řeky Moravy. Jako na dlani máme hrad Buchlov i hlavní hřeben hor. Obzor zakončují Hostýnské vrchy s Bílými Karpaty.

Máme dvě možnosti sestupu. Když se dáme po chodníčcích dolů vlevo, dostaneme se za pár minut na zpevněnou lesní cestu ke Kamenné studánce, u níž je i posezení.

Sem je možnost přijet na kole i autem. Od hlavní. Odtud se cesta napojuje na starou brněnskou silnici, kde ještě před pár lety u ní stály dvě sochy Cyrila a Metoděje, které byly převezeny do zámecké zahrady v Buchlovicích. Zůstal tam po nich jen vysoký dubový kříž. Silnička se točí vlevo a napojuje se na hlavní silnici kousek před motorestem Tramp.

Pokud se dáme z Holého kopce vpravo, sestoupíme na asfaltovou cestu pod Proštípenou. V obou případech přijdeme k zelené značce, která nás přivede zpět k Dlouhé řece. Vždy se musíme dát vpravo. Po zelené se dostaneme pod Újezdu a Trnávky.

Když toho budeme mít málo, dáme se zde po asfaltové silničce vpravo k Zbojníku a Karlově skále. Trasu k těmto skalám jsme vám popsali před týdnem.

Zdeňka Svobodová, Zdeněk Basovník

Související článek:

Tip na výlet: chřibské skály VI. Karlova skála a Zbojník

Texty již dříve uveřejněné a týkající se chřibských skal najdete vpravo nahoře v oddíle Související články