Pokud vinař chce víno pod svatomartinskou značkou prodávat, musí povinně projít nezávislým hodnocením degustátorů. „Je to záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní a ověřená vína,“ upozornil ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška. Nejvíce vinařství v seznamu úspěšných je z Čejkovic, celkem osm.

„To není rozhodně nic překvapujícího. U nás mělo Svatomartinské vždy tradici. Věnují se tomu i menší vinaři. Scházíme se a hodnotíme si ho navzájem. Kdo ho nevyrábí, je mu líto, že se těchto schůzek neúčastní s vlastním výrobkem a příští rok se přidá,“ řekl jeden z čejkovických vinařů Petr Bíza.
Degustátoři zhodnotili celkem 205 vzorků vín z moravských a českých vinic. „Do letošního ročníku se přihlásilo 83 vinařských firem. O známku Svatomartinské se ucházelo 79 bílých vín, 78 červených vín a 48 vzorků vín růžových. Z dvou set pěti vzorků získá licenci sto sedmdesát pět dohromady od 80 firem,“ udává přesné počty Marek Babisz, hlavní sommelier Národního vinařského centra, který se staral o technický průběh hodnocení. Pět vinařství je z vinařské oblasti Čechy, zbylá z Moravy.

Pouze tři firmy tedy neuspěly. Rozhodně to ale prý nesvědčí o „měkkosti“ degustátorů. „Je málo času a abych vše stihl, objednával jsem například etikety dopředu. Nervózní jsem před hodnocením nebyl, protože jsem věděl, že předkládám dobré víno. Je správně, že komise na kvalitu dohlíží. Odpadnou pak vína, která nejsou kvalitní,“ myslí si vinař Bíza.

Kvůli velkému zájmu se uskutečnilo hodnocení ve dvou termínech, a to 24. a 30. října v degustačním sále Národního vinařského centra ve Valticích. „Minulý týden v pátek bylo první kolo hodnocení. Z prvních sedmatřiceti vzorků, které se hodnotily, neprošlo přísnými kritérii pouze pět,“ komentuje Marek Babisz.

Vzhledem k velkému počtu vzorků byly v Národním vinařském centru, kde hodnocení probíhalo, sestaveny čtyři degustační komise z řad výrobců a prodejců vín, kteří mají degustátorské zkoušky. Každou komisí prošlo okolo padesáti vzorků Svatomartinského vína.

„Víno nesmí mít žádnou vadu ani chorobu, musí splňovat analytické hodnoty a senzorické vlastnosti dané ochrannou známkou. Víno, které splní všechna náročná kritéria a komise souhlasí v nadpoloviční většině, se dostane na trh. Pokud je víno komisí v nadpoloviční většině zamítnuto, nesmí být uvedeno na trh pod známkou Svatomartinské víno,“ dodává Marek Babisz.

Značka Svatomartinské začíná být čím dál oblíbenější. Její prodej rok od roku narůstá. Letos míří na pulty obchodů, do vinoték a restaurací přes osm set tisíc lahví. Na Svatomartinské zpracovávají vinaři rané odrůdy. Pro bílá vína je to Müller Thurgau a Veltlínské červené rané, pro růžová a červená vína Modrý Portugal a Svatovavřinecké.

Svatomartinské půjde do obchodů a vinoték až 11. listopadu, kdy bude také na slavnostních akcích nový ročník vín přivítán.