Už sedmnáct let trnou hrůzou z ujíždějícího svahu nad svým domkem Eliška Kučerová (70) a Dalibor Veselý (81).

Jejich obydlí se nachází na začátku obce Zlámanec, těsně pod silnicí, vedoucí od sousedního Svárova, která je pro místních více než 300 obyvatel klíčovým komunikačním spojením s okolním světem.

Přítrž obavám z pohybu nestabilního podloží terénu nad jejich domem učinila po desítkách let tamní radnice spolu se Zlínským krajem.

Na začátku července totiž odstartovala radikální úprava lokality za 20 milionů korun, kdy těžké stroje připravují základy pro vybudování pilotových stěn, které mají za úkol svah zpevnit a stabilizovat.

„Přistěhovali jsme se sem v roce 2003. Už tehdy svah ujížděl. Podívejte se na ta svodidla kolem silnice nad domem, kam se za ty roky posunula. Konečně se s tím něco dělá,“ řekla Deníku Eliška Kučerová.

Vinná réva už ve vinohradech raší.
Přeháňky a teplo? Ideální pro plísně ve vinohradu, varují vinaři

Přiznala také, jaké mívá noční můry z toho, že jim na střeše skončí nějaké auto, pod nímž se utrhne ujíždějící krajnice.

„Nedávno tudy projížděl náklaďák i s návěsem vrchovatě naložený kládami. Byl to děsivý pohled. Opravdu jsem měla strach, že se něco stane. Až bude svah zajištěný a silnice rozšířená, budeme klidnější,“ poznamenala Eliška Kučerová.

Nejhorší to tam prý bylo před několika lety, kdy se po silných deštích dala půda do pohybu.

„Musel jsem rychle vyzdít terén nad naším domem a jeho bezprostřední okolí zpevnit betonovou terasou," vzpomíná na tu situaci Dalibor Veselý.

Aby však bylo možné začít s problematickým úsekem něco dělat, musela obec vykoupit a následně zbourat domek nad silnicí, jenž stál přímo na pohybujícím se podkladu.

„Problémy s tou nemovitostí jsme přitom měli už od roku 2008, takže se to konečně vyřešilo," vysvětluje starosta Zlámance Jiří Chmela. Likvidace dřevin v lokalitě a úprava terénu začaly podle jeho slov sedmého července.

„Nyní tam už mechanizace vrtá otvory pro piloty,“ dodává starosta.

Následně má dojít k zajištění terénu opěrnou pilotovou zdí pod silnicí a nad ní, včetně stabilizace zbývající části svahu speciálními lavicemi.

„Jde o novinku z Rakouska. U nás bude použita v pořadí teprve potřetí,“ naznačil Jiří Chmela.

V návaznosti na to přebudují také 191 metrů dlouhý úsek silnice 3. třídy. Ten by po generální rekonstrukci měl být širší a přehlednější. Stavba celkem vyjde podle Jiřího Chmely zhruba na 20 milionů korun. Z toho 10 milionů zaplatí pokladna Zlínského kraje.

Stavba Komunitního centra v Uherském Brodě je v červenci 2020 v plném proudu.
Víceúčelové komunitní centrum v Uherském Brodě roste jako z vody

„Kolem dalších osmi a půl milionu pokryje dotace a zbytek, půl druhého až dva miliony půjdou z rozpočtu obce.

„Od konce listopadu budou práce přes zimní období přerušeny, dokončení akce se předpokládá v letních měsících roku 2021,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek.

Součástí projektu jsou podle něj také stavební úpravy připojení polní cesty, sjezdů k nemovitostem a plochy před kulturním domem, dále přeložky kanalizace, nadzemního vedení nízkého napětí, veřejného osvětlení a stavební úpravy vodovodní přípojky, sdělovacího vedení a plynovodu. Počítá se i s náhradní výsadbou.

„Stavební úpravy silnice budou probíhat po polovinách šířky vozovky se zachováním provozu v jednom jízdním pruhu. Provoz bude usměrněn přechodným značením nebo řízen semafory,“ doplnil mluvčí Zlínského kraje Jan Vandík.