Výprodejům i letos vévodí především elektronika. Z poklesu jejích cen mají radost třeba studenti. „Hodně se nám momentálně prodávají notebooky zhruba do deseti tisíc. Je znát, že spousta studentů našla pod stromečkem peníze a nyní ve slevách nakupuje," uvedl Bohuslav Komín z firmy Euronics.

Návštěvníci prodejen této společnosti v Uherském Hradišti a Uherském Brodě podle jeho slov obhlíží především dražší zboží. Právě u něj totiž bývá lednový pád cen nejvýraznější. Na odbyt tak jdou pračky, televizory i mobily. Hlavně o drobné domácí spotřebiče je zase zájem v prodejně Planeo elektro ve Starém Městě. „Naše ceny klesly až o 63 procent a lidé toho využívají především u mixérů či šlehačů," konstatoval vedoucí provozovny Zdeněk Habarta.

Vzhledem k tomu, že zima již zanedlouho začne slábnout, padají ceny také u zimního oblečení a obuvi. Současné klimatické podmínky takovému obchodnímu tahu svědčí.

„Vloni to byla bída, pravá zima trvala jen pár dní, a proto lidé ani moc zimních věcí nekupovali. Zato letos je to daleko lepší a všichni se daleko lépe vybavují," poukázal na vliv počasí na prodejnost tohoto sortimentu Tomáš Kment, majitel obchodu Intersport v Uherském Brodě. Tato prodejna momentálně nabízí veškeré zimní oblečení a obutí se slevami od 20 do 50 procent.

Především rodiče i s jejich ratolestmi momentálně láká do svých prostor uherskohradišťský Kaufland, nabízející celý široký sortiment zboží. „Po vánocích máme ve slevě hlavně hračky, u těch je cena zhruba na padesáti procentech. Jinak víceméně nabízíme standardní systém slev, tak jako po celý rok. Žádný nadměrný nával ale nezaznamenáváme, spíš bych řekl, že hodně lidí po svátcích znovu šetří," sdělil své postřehy ředitel této prodejny Robert Dostál.

Novoroční slevy jsou podle ekonomů a odborníků z obchodních sfér již tradičním koloritem začátku roku, se kterým počítají jak prodejci, tak i spotřebitelé. Značná část zákazníků čeká právě až na chvíle, kdy obchodníci začnou vyprazdňovat regály od zboží, které se nepodařilo udat přes vánoce. Chystají si tak prostory pro nové kolekce.

„Podobné principy fungují kdekoliv ve světě. Například v USA se běžně darují na Vánoce šeky, které posléze obdarovaní využívají při povánočních nákupech. S tímto faktem pak obchodníci již dopředu počítají a přizpůsobují tomu svou obchodní politiku," vysvětlila Markéta Šichtařová, ředitelka společnosti Next Finance.