„V současné době je koryto řeky v tomto úseku uzpůsobeno zhruba na dvacetiletou vodu. Po úpravách, které budou znamenat posunutí pravého břehu zhruba o dvacet metrů, jí bude moci protékat až stoletá voda,“ poznamenal člen uherskohradišťského krizového výboru Jiří Barouš.
Vše se bude dít bez uzavírek silnic
Rozšíření břehů se bude v katastru Uherského Hradiště bezprostředně týkat úseku dlouhého asi pět set metrů. Má jít o prostor od železničního mostu po soutok s Baťovým kanálem. Kompletní délka upravených břehů však bude měřit zhruba čtyři kilometry. Stavební stroje totiž uzpůsobí břehy i na trase od čisticí stanice v Uherském Hradišti po Jaktáře na levém břehu a od Salašky nad Kobylici na pravém břehu řeky.
„Lodní přeprava na Baťově kanálu nebude omezena. Vše se bude dít bez uzavírek silnic,“ upřesnila mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová. Ta doplnila, že například na valy nad Rybárnami bude přivezeno zhruba 80 tisíc metrů krychlových zeminy, a to při průběžné betonáži zdí.
Řadu protipovodňových opatření už Povodí Moravy v posledních letech provedlo. Nejzásadnější z nich se týkaly například rozšíření břehů v úseku mezi Starým Městem a Jarošovem. Přesto stávající plány Povodí Moravy považuje Jiří Barouš za opodstatněné.
„Prakticky každé zasedání krizového štábu o povodních provází otázka, zda začít či odložit evakuaci obyvatel bydlících v blízkosti řeky. Proto tyto plánované práce považuji za mimořádně přínosné,“ poznamenal Barouš. Oslovení obyvatelé, bydlící v blízkosti řeky Moravy, mu dávají za pravdu.
„V roce 1997 jsme pomáhali našim příbuzným. Měli vodu ve sklepech i v přízemí. V noci strachy nezamhouřili oči, a když pak sestra s dětmi odjeli k nám, její manžel zůstal v domě a byl odhodlaný ho hlídat, dokud to jen bude možné. Už sice od té doby uplynula hezká řádka let, ale občas na tu situaci společně vzpomínáme. Pokud se budou břehy Moravy rozšiřovat, velmi tyto snahy podpořím,“ podotkla Jana Smetanová z Uherského Hradiště. Mluvčí Povodí Moravy potvrdila, že by úprava břehů mohla začít v roce 2012. Zahájení stavby, která je rozdělena na 24 stavebních objektů a 52 „podobjektů“, včetně přeložek elektrických kabelů a veřejného osvětlení, je však vázáno na přidělení potřebných dotací.