Právě kvůli možnému ohrožení se tak rozhodla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrušit daný přejezd. Poslední slovo však má samo vedení obce. To považuje podobné rozhodnutí za nepřijatelné.

Trať přetíná obec na dvě poloviny

„Trať v Šumicích přetíná obec na dvě poloviny. Právě tento přejezd je uprostřed obce a je jedním z nejfrekventovanějších. Přestože se v obci na jejích okrajích nachází ještě dva další železniční přejezdy, právě ten u pálenice je suverénně nejvyužívanější. I proto si nedovedeme představit, že by se měl zrušit," odmítl přistoupit na požadavky SŽDC starosta Šumic Josef Jančář.

Ačkoliv se s podobným přístupem místních správ setkává SŽDC pravidelně, obecně je v jejím zájmu rušit co nejvíce přebytečných přejezdů.

„V České republice je zhruba devět a půl tisíce kilometrů tratí, na nichž se nachází osm tisíc přejezdů. V průměru tak zaznamenáváme téměř jeden přejezd na kilometr dráhy, což je jedna z nejvyšších hustot v Evropě. Proto každoročně vytipujeme na základě určitých parametrů ty méně využívané či nebezpečné a navrhujeme jejich zrušení," uvedl za SŽDC Jakub Ptačinský. Podle jeho slov však musejí přihlížet k vyjádření místních samospráv.

„Potřebujeme souhlas dané obce, na druhou stranu, pokud je možné dotyčný úsek řešit jinak, snažíme se vymyslet kompromis," informoval Jakub Ptačinský. Vedení Šumic tak namísto zrušení přejezdu spíše čeká vypracování projektu na jeho průjezdnost. „Máme objednaného projektanta, který by měl za pomoci dopravního značení a nového nalajnování cesty vše vyhotovit tak, aby řidiči nebyli nuceni dávat přednost v době, kdy zasahují do železniční cesty," dodal Josef Jančář.

Narozdíl od Šumic je odsouhlaseno zrušení přejezdu v Ostrožské Nové Vsi u lázní. Místo, které bylo svědkem několika smrtelných nehod, nahradí nová silnice napojená na tamní vlakové nádraží.