Dráčci na sto způsobů

Právě u stánku s barevnými zvířaty se zastavil každý procházející.

„Výrobky tisknu na 3D tiskárně a potom je s dcerou nabarvíme nebo necháme bezbarvé a děti si je mohou ozdobit doma sami podle své fantazie,“ vysvětluje prodejce Jan Kacerovský. Nejžádanější jsou podle něj krystaloví, růžičkoví nebo netopýří dráčci.

„Potom také fretky, kapybary, obojživelník axolotl, agamy, ještěrky“ pokračuje prodejce. Barevné potvůrky jsou vyrobeny z materiálu PLA, který se získává z fermentovaného kukuřičného škrobu, brambor nebo cukrové třtiny. Jeho přírodní původ z něj dělá nejrozšířenější ekologickou variantu bioplastu pro 3D tisk.

Voňavá nádhera z Kopanic

Mezi dalšími stánky prodává například bylinkářka z Kopanic Lenka Burianová. Nabízí mýdlenky, ručně vyráběné mýdla a šampuky.

„Dříve lidé kupovali hlavně designová mýdla jako dárek. Povědomí zákazníků se hodně mění a teď vedou ty přírodní,“ popisuje. Z nabídky si vybere každý, najdete zde mýdla s kozím mlékem, růžovým jídlem, eukalyptem, kaolínem nebo santalovým dřevem. Jak se takové mýdlo vlastně vzniká?

„Vyrábí se za studena, louhem se zmýdelňují oleje a másla. Díky tomu, že se nevaří, tak si uchová všechny esenciální kyseliny, které lidské tělo využije,“ vysvětluje Burianová.

Pracovní plavidlo Jožin v akci.
Sezóna na Baťově kanálu se blíží. Do jeho údržby se zapojil i Jožin

Mýdlo potom v temné, dobře větrané místnosti musí zrát. Běžně měsíc, solná mýdla i tři měsíce.

Vedle voňavé kosmetiky na marketu nechyběla autorská móda pro děti i dospělé, návštěvníci mohli nakoupit od čepiček pro miminka, přes trička až po sukně či šité kabelky. Gurmáni naopak neodcházeli s prázdnou od stánku s oříškovými másly. Příchutě nugát, kokos, slaný karamel nebo vanilkové rohlíčky navnadily chuťové buňky všech kolemjdoucích.

Milovnice šperků nevěděly ke kterému stánku spěchat dříve

Ilona Fiurášková se výrobě šperků z perspexu věnuje více než deset let. Její první náramky z chirurgické oceli vznikly už v roce 2000. V nabídce má nejrůznější barevné i tvarové kombinace. Která barva u šperků letos mezi kupujícími vede?

„Každá zákaznice je jiná. Oblíbené jsou jak duhové náušnice, tak černá klasika,“ usmívá se sympatická prodejkyně. Dodává, že čím starší žena, tím má více odvahy.

„Mladé holky se drží při zemi. Ty největší a nejbarevnější šperky si kupují zralé dámy. S věkem se už nebojí vynikat,“ dodává Fiurášková.