A nebudou mezi nimi chybět zástupci tří středních škol z Valašska a Slovácka. Také jejich počiny úspěchy hodnotila sedmdesátičlenná porota v devíti kategoriích.

„Studenti si vyzkoušeli reálné podnikání v desetiměsíčním vzdělávacím programu. Vinou pandemie jsme očekávali menší účast, ale poptávka škol nepolevila,“ pochvaloval si ředitel pořádající nevládní organizace JA Czech Martin Smrž.

Dokonce dvě želízka bude mít letos ve finálové devítce střední škola Kostka ze Vsetína: tamní studenti uspěli jednak s firmou nazvanou StrawEco zaměřenou na kovová brčka s pytlíčky vlastní výroby, a také se společností Glass2Go pojatou pro designové skleněné láhve s bavlněným pytlíkem.

Podnikavé studenty má ale podle všeho i vsetínská SPŠ strojnická: jim se totiž podařilo v soutěži uspět s projektem firmy Drink Team na výrobu a prodej domácích šťáv.

Třetím zástupcem regionu pak bude ve finále OA, VOŠ a JŠ Uherské Hradiště, jejíž studenti připravili projekt FunnyCom – hru, která učí děti od tří let dobrým návykům a rozvíjí jejich kreativitu.

Kvůli vládním opatřením studenti loni i letos přišli o přehlídku svých stánků na veletržní akci JA EXPO. Místo toho si ale vyzkoušeli mnohé formy on-line prezentací a učili se zaujmout porotu i veřejnost bez fyzického kontaktu.

„Komunikaci v týmu označovali už dřív studenti za jednu z největších překážek, kterým museli čelit. Kvůli uzavření škol to bylo letos ještě složitější,“ dodal Martin Smrž.

Převážně v začátcích podnikání, před veletrhem nebo při psaní výroční zprávy studentům pomáhají mentoři – dobrovolníci z firem. Vedou studenty už při vymýšlení produktu, radí ohledně prodejních kanálů nebo s propagací.

„Nešlo mi moc zadávání úkolů, myslela jsem si, že lidé si je vezmou sami, ale nedělo se tak. Naučila jsem se domlouvat se s programátorem, posílat zásilky, vyřizovat e-maily a pracovat v nových počítačových programech, což je jen zlomek toho, co jsem si vyzkoušela. Zažili jsme neshody s tiskárnou, měli jsme problémy ve vzájemné komunikaci, ale zjistila jsem také, v čem jsem dobrá, co mě baví a čemu bych se chtěla věnovat,“ řekla Gabriela Štěpančíková, ředitelka studentské firmy z Uherského Hradiště FunnyCom, která zvítězila v kategorii Raiffeisenbank Leadership Student Award.

O absolutním vítězi letošního ročníku soutěže se rozhodně počátkem května.

Bude pak reprezentovat Česko v mezinárodním finále soutěže Company of the Year Competition 13. až 15. července 2021 v litevském Vilniusu, kterého se zúčastní na čtyřicet studentských firem z celé Evropy.