Dále se jedná o plánovaný obchvat části Zálešná nebo přivaděč k rychlostní silnici R49 z Fryštáku do Hulína. Přestože jsou stávající komunikace přeplněné, stavba nových silnic se setkává i s odporem občanů.

Obrnit se trpělivostí musejí stále řidiči jedoucí ze Zlína do Otrokovic po cestě I/49. Ve zlínské části Malenovice se u sídliště totiž čtyřproudová silnice sbíhá do dvou pruhů, což způsobuje zácpy v západní části města. Minimálně dva a půl roku bude však trvat, než Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) České republiky rozšíří celou trasu na pruhy čtyři. Překážkou jsou vlastníci pozemků, které mají být stavbou dotčeny.

„V současné době probíhají složitá jednání s přibližně sto třiceti majiteli pozemků. Zatím je totiž vykoupeno zhruba dvacet procent plochy. V případě neúspěšných jednání se zbývajícími vlastníky však můžeme přistoupit i k vyvlastnění,“ sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Se samotným rozšiřováním pruhů se tedy začne nejdříve za rok. „Výstavba s sebou ponese stejná omezení jako při budování první a druhé etapy tahu I/49. Komunikace bude budována za provozu, bez objízdných tras. Takže se budou jistě tvořit kolony,“ upozornil ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Rozšíření komunikace I/49 podle náměstka zlínské primátorky Miroslava Šenkýře výrazně změní nejen dopravu mezi oběma městy, ale také takzvané poměry v dopravě směrem ze Zlína.

„Jakmile se stávající obchvat Otrokovic propojí s Hulínem, minimálně pro polovinu Zlíňanů bude atraktivnější jet například do Brna trasou ze Zlína do Otrokovic a Hulína než směrem na Fryšták, jak jezdí doposud,“ míní Šenkýř.

V současné době vytížené silnici I/49 má v budoucnu pomoci i vybudování pravobřežní komunikace podél řeky Dřevnice směrem z Otrokovic. Její trasa je zatím dohodnutá po křižovatku Gahurova pod Jižními Svahy.

„Dnes projede silnicí I/49 až 36 tisíc vozidel za den, přičemž nejzatíženější úsek je v části Podhoří. Deset tisíc vozidel odbočí u Intersparu doleva na Jižní Svahy,“ objasnil náměstek Šenkýř.

Je zatím otázkou, zda na křižovatce Gahurova pravobřežní komunikace skončí. V úvahu totiž připadá ještě varianta s tunelem pod Jižními Svahy a napojením na obchvat nad Baťovou nemocnicí. Pro jednu z variant se mají rozhodnout do konce června zlínští zastupitelé. Termín případné stavby v tuto chvíli zatím odhadovat nelze.

Obě možnosti mají už nyní své příznivce i oponenty. „Přestože bych byl rád, kdyby Zlín nebyl tak ucpaný, tunel pod Jižními Svahy si po pravdě nedokážu představit,“ poznamenal například Zlíňan Josef Talaš.

Faktem je, že pokud se tunel a obchvat nad nemocnicí ve Zlíně vybudují, přilákají nové komunikace do města tranzitní dopravu. Ve druhém případě ji spíše odkloní na obchvat Otrokovic.
Obchvat Zálešné má odvést auta z centra

Odlehčit například ulici Sokolská, kterou ročně projede téměř šest milionů vozidel, by měl plánovaný obchvat zlínské části Zálešná. Má začít na křižovatce, která má být postavena pod Burešovem. Dále povede po severním okraji Zálešné až k areálu Baťovy nemocnice, kde se stočí k jihu, a přes zástavbu se napojí na ulice Zálešná XII, Podvesná XVII a třídu Tomáše Bati.

Radnice už kvůli záměru nechala zbourat dvacet městských baťovských domků, pět dalších má ještě padnout. Nyní se čeká na posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Případný rok výstavby však zatím není možné stanovit.

Obchvat Zálešné má totiž stále řadu odpůrců. Například občanské sdružení Unie pro řeku Moravu, které navrhuje vést trasu severněji od obytné zóny. Nesouhlasí s ní ani někteří místní. „Sice slibují, že vedle cesty postaví protihlukové zdi, já však nevěřím tomu, že to nějak zásadně pomůže,“ postěžoval si obyvatel Zálešné Milan Hloušek.

Náměstek Šenkýř oponuje, že dopravní síť ve Zlíně je přeplněná auty. „Stávající komunikace jsou přetížené, protože byly stavěny v začátcích automobilismu. Není to jen otázka Zlína, ale všech měst,“ vysvětlil.

Dodal potom, že hlavním úkolem obchvatu bude odklonit automobilovou dopravu jedoucí směrem na Vizovice a dále na Vsetín z centra Zlína. Nová komunikace se má totiž stát součástí přivaděče rychlostní komunikace R49 z Hulína do Fryštáku.
Přivaděč počká na další stavby

Napojit Zlín na dálnici D1 v Hulíně má za několik let plánovaný přivaděč k R49 do Fryštáku. Ten má vést po stávající komunikaci až k místní části Kostelec, před fryštáckou přehradou zamířit mezi dvě části Kostelce a odtud pokračovat ke křižovatce u pomníku padlých ve Fryštáku.

„Přivaděč začneme budovat společně s obchvatem Zálešné a druhou částí rychlostní komunikace R49 směrem do Lípy,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Jaroslav Drozd.

Sdružení pro ekologii Kostelec navrhuje, aby v určitém úseku vedl přivaděč v tunelu. Kraj však zatím technické řešení stavby připravuje.

„Chceme, aby měla co nejmenší dopad na životní prostředí a kvalitu života lidí bydlících v její blízkosti,“ zdůraznil statutární náměstek hejtmana Libor Lukáš.

Přestože se začne přivaděč stavět až za několik let, už na podzim tohoto roku nechá Ředitelství silnic Zlínského kraje odstranit takzvaný Horákův mlýn, který stojí na plánované trase ve Zlíně-Vršavě.
Změny budou také ve středu Zlína

Jedna z důležitých dopravních investic začne v krajském městě ještě do konce tohoto roku. Jedná se o křižovatku v ulici Antonínova, která má otevřít východní část svitovského areálu. Procházet má mezi 51. a 61. budovou svitovského areálu a bude znamenat mimo jiné i posunutí zastávek městské hromadné dopravy.

Od podzimu by se měli řidiči projíždějící Zlínem potom dočkat plynulejší dopravy. Během prázdnin totiž magistrát plánuje seřídit semafory ve městě. „Naším cílem je plošná koordinace provozu. Výsledem bude, že některé křižovatky budou propustnější,“ ujistil náměstek Šenkýř.