Kvůli enormně vysokým nákladům na zimní údržbu však hrozí, že nebude mít Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) na opravu komunikací dostatek prostředků.

„Řidiči by teď měli být při jízdě opatrnější a počítat s tím, že se na povrchu silnice mohou objevit nejrůznější prohlubně a nerovnosti,“ upozornil provozně-technický náměstek ředitele ŘSZK Radek Berecka.

Podotkl, že silničáři budou výtluky opravovat provizorním způsobem hned, jakmile roztaje sníh.

„Trvalé opravy výtluků jsou však možné zpravidla až ve druhé polovině dubna. Jediný podnik, který v okolí vyrábí živičné směsi potřebné na důkladnou opravu vozovek, totiž přes zimu nepracuje a znovu začíná až koncem března,“ vysvětlil Berecka. Přitom již nyní je vidět, že poškození vozovek po zimě bude výrazně rozsáhlejší než vloni.

Navíc bude podle náměstka ŘSZK muset kvůli vysokým nákladům na zimní údržbu přepracovat svůj původní plán na letní vysprávky silnic. „Pokud by neměla být letní údržba silnic omezena, budeme nuceni požádat Zlínský kraj o dodatečné finanční prostředky,“ řekl Berecka.

Podle náměstka hejtmana odpovědného za dopravu, Jaroslava Drozda, je pravděpodobné, že bude navýšení schváleno. „O jakou částku půjde, to se teprve uvidí,“ řekl Drozd.

Silničáři teď podle Berecky mapují povrchy vozovek. „Nejhorší úseky označujeme přenosnými dopravními značkami, než bude možné je alespoň provizorně zalepit,“ doplnil náměstek ŘSZK.

A co na to řidiči? „Hotový tankodrom, kolikrát je problém se těm dírám vyhnout. Zvlášť když jede něco v protisměru. Navíc jsou ty výtluky tak hluboké, že se člověk bojí, aby neurval kolo,“ postěžoval si jeden z řidičů Jiří Mikéska.

V případě, že motorista na výtluku poškodí své vozidlo, má za určitých okolností šanci uspět s žalobou o náhradu škody ze strany správce komunikace.
Podle mluvčího Ústředního automotoklubu ČR Pavla Kuchálika se již české soudy podobnými případy zabývaly.

Za pravdu prý řidiči dostali tehdy, když k poškození došlo na silnici, která jinak byla v pořádku, a díra tedy šoféra překvapila.

„Pokud je celá komunikace ve špatném stavu nebo jsou výtluky označené, musí tomu řidič přizpůsobit styl jízdy a předvídat výskyt nerovností,“ řekl Kuchálik.