Žena z Ořechova je tak nejspíš jednou z těch cestujících, kteří by uvítali větší teplo v prostředcích hromadné dopravy.

Za chladem uvnitř autobusů může být možná někdy i snaha šetřit pohonné hmoty. „Máme limity na spotřebu pohonných hmot, které jsou při dodržení odměněny bonusy a naopak jejich překročení je sankcionováno. Určitý podíl na spotřebě pak má i vytápění vozu a vím, že někteří kolegové se snaží ušetřit i na něm. Já osobně to neřeším, protože tento kolos si bere hodně šťávy prakticky neustále," sdělil řidič ČSAD Uherské Hradiště, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Na teplotu uvnitř normy neexistují

„Žádná pravidla pro vnitřní teplotu v autobusech stanovena nejsou a teplota je ovlivněna spoustou faktorů. Je totiž velký rozdíl třeba mezi linkovým autobusem a MHD, která otvírá dveře každých pět set metrů a tím pádem dochází k úniku tepla," popsal problematiku Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ve společnosti ČSAD Uherské Hradiště.

Spíše je podle něj stanovena norma pro každý jednotlivý autobus a ta se liší podle vzdálenosti, kterou daný vůz jezdí, členitostí terénu či vytížeností vozu, protože jinou spotřebu mívá neustále obsazený autobus a jinou vůz, který jezdí většinou prázdný. Důležitým faktorem je také počasí, a proto odlišné normy platí v létě a v zimě.

„Jako každý podobný podnik máme limity na pohonné hmoty a ti řidiči, kteří je dodrží, jsou oproti ostatním odměněni. Jedná se o nenárokovou položku mzdy, takže ti kteří je nesplní, neplatí žádnou pokutu," dodal manažer.

Nejzásadnější vliv na spotřebu pohonných hmot je po- dle něj ale nutno hledat jinde. „Topení jako takové minimálně ovlivňuje spotřebu vozu a jeho význam stoupne možná jen při opravdu tuhých mrazech. Vše je ovlivněno spíše technikou jízdy, ve které se jednotliví řidiči opravdu liší," přiblížil Ivan Kallus.

„Chladno v autobuse může být například při první jízdě po celonočním stání či pokud dojde k technické závadě topení. Nepředpokládám, že by řidiči sami záměrně ve voze netopili. Oni sami jsou přece ve vozu většinu dne. Navíc vědí, že může kdykoliv přijít náhodná kontrola, a pokud se cestujícím bude kouřit od úst, nebude to pro ně nejspíš dobré," uvedl Milan Hrobař, vedoucí ekonomiky provozu ČSAD Uherské Hradiště.

Rozdílné názory na pocitovou teplotu v autobusech jsou podle zástupců společnosti již tradičním doprovodným jevem zimních měsíců. „Já se tomuto oboru věnuji již několik desítek let a můžu říct, že to už u nás patří k takovému tradičnímu koloritu zimy. Zatímco někdo i v těchto měsících cestuje jen v roláku, jiný je zabalený v kabátu, takže třeba při zaplněném autobusu se opravdu jen těžko zavděčíte všem," uzavřel svými postřehy Ivan Kallus.