Situaci mají pomoci vyřešit změny, které navrhuje nový zákon o záchranné službě. Ten předložilo ministerstvo zdravotnictví k připomínkovému řízení a rádo by, aby jej parlament do konce roku schválil.

„Zákon řeší zlepšení dostupnosti záchranné služby na území celé republiky, odstranění bílých míst v síti stanic a zvýšení ochrany za mimořádných a krizových situací,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Cikrt.

Měla by podle něj také vzniknout nová stanoviště záchranné služby v oblastech, kde se pomoc nedostává k pacientům včas. „Ve Zlínském kraji předpokládáme vznik dalších stanovišť v Luhačovicích na Zlínsku a Morkovicích-Slížanech na Kroměřížsku,“ doplnil Cikrt.

Zákon stanoví nové dojezdové doby

Zákon přináší také nové stanovení dojezdové doby zdravotníků pro konkrétní místa v rozmezí od pěti do dvaceti minut. „Máme na to systém výpočtu, který závisí kromě vzdálenosti i na několika dalších faktorech, “ doplnil Cikrt.

Případné dodržení budoucího pětiminutového limitu pro zásah v některých lokalitách však vidí jako problematické mluvčí zlínských záchranářů Petr Olšan. „Například na některých místech ve Zlíně v dopravní špičce to ani na krátkou vzdálenost nemusí být snadné,“ míní Olšan.

Záchranky nestíhají limity hlavně v zimě

V tomto roce se podle něj záchranářům v kraji nepodařilo dojet ve stanoveném limitu díky mírné zimě jen k osmi procentům případů. „Nevím ale o žádném, kdy by kvůli zpožděnému zásahu přišel někdo o život,“ podotkl Olšan.

Nejčastěji se problémy vyskytují v zimě zejména v odlehlých horských oblastech. „Lidé na samotách s tím ale už myslím trochu počítají,“ uvedl Olšan.
O investice do nových středisek záchranky v regionu se snaží Zlínský kraj, který je jejím zřizovatelem. V současnosti buduje u Baťovy nemocnice ve Zlíně novou centrálu krajské záchranky. Kromě toho se momentálně staví nebo připravují nové objekty záchranky ve Valašském Meziříčí, Uherském Brodě a v Bystřici pod Hostýnem.

V uvedených městech ale už své stanice záchranáři mají. „Případné stanoviště záchranky v Morkovicích a Luhačovicích by mělo financovat přímo ministerstvo. My chceme vybudovat také další stanoviště, například v Buchlovicích, tak, aby se maximálně zkrátila dojezdová doba,“ uvedl radní Zlínského kraje pro zdravotnictví Bronislav Fuksa.

Nejdůležitější je podle něj na návrhu zákona změna financování. „V současnosti na provoz záchranky stát přispívá jen třiceti procenty nákladů, zbytek hradí kraj. Musíme tak platit něco, co by měl garantovat stát,“ uvedl Fuksa.

Pokud zákon bude schválen, kraj se bude starat jen o pětinu celkových nákladů, většinu by měl zaplatit stát.