Tu ve středu představil její autor Jan Kolařík v Klubu kultury nejen hradišťské veřejnosti.

Doprava by se měla podle jeho návrhu zpravidelnit a přibýt by mělo jak autobusů, tak spojů.

Mezi přítomnými vyvolala koncepce pochvalné úsměvy i slova, některé ale vyděsilo množství spojů, které by mělo ulicí mezi Střední uměleckoprůmyslovou školou a bankou ČSOB projet.

Je jich totiž více než 400 za den.

"Projektanti a dopravní inženýři nás uklidňovali, že to není nic neobvyklého. Je to lepší varianta než aby byl hlavní dopravní uzel na autobusovém nádraží, které by se zprůjezdnilo, nebo na 'starém autobusáku'," reagoval na vyděšené dotazy z publika Jan Kolařík s tím, že řešili všechny možné varianty, museli přistoupit k několika kompromisům, ale toto řešení bylo zdaleka nejlepší.

Spoje budou jezdit z jednoho konce města na druhý

Ilustrační foto
Tipy Deníku, kde a jak si užít víkend

Koncepce slovácké dopravy, jak autor novou MHD v Hradišti pojmenoval, přinese velkou řadu změn.

Změní se především pokrytí středu města, kde by měly vzniknout nové zastávky, například na náměstí Komenského a spoje by měly zastávky obsluhovat přibližně co dvacet minut.

"V plánování dopravy se běžně počítá s dochozí vzdáleností na autobus 400 metrů. To ve středu města neplatí. Paradoxem je, že čím dále od středu města, tím více zastávek," zmínil jednu z perliček Jan Kolařík.

Podle jeho slov bude lépe dostupné vlakového nádraží ve Starém Městě i nádraží v Kunovicích, jehož potenciál je dnes zcela nevyužitý.

Spoje budou jezdit z jednoho konce města na druhý s tím, že nebudou mít všechny konečnou nebo počáteční stanici na autobusovém nádraží.

"Reorganizace linkového vedení nabídne například přímá spojení Mařatice – Štěpnice, Mařatice – Staré Město, Jarošov – Štěpnice, Kunovice – Staré Město, Mařatice – nádraží Kunovice a mnoho dalších," zmínil mluvčí hradišťské radnice Jan Pášma.

Do praxe nejdříve za dva roky

V prudké levotočivé zatáčce vyjel ze silnice, jen těsně minul autobusovou zastávku a skončil v lese.
Kamion jen těsně minul autobusovou zastávku a skončil v lese

Revoluční změna by se měla udát do spuštění integrovaného dopravního systému Zlínského kraje, který je naplánován na přelom let 2019 a 2020, nebo nejpozději zároveň s ním.

Čeká ji však ještě dlouhá cesta, nejprve ji musí schválit zastupitelstvo a rada města. Některé dílčí změny se však udějí už příští rok.

"Zastávky u zimního stadionu by měly vzniknou v roce 2018," potvrdil starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha.

Roční provozní náklady na novou MHD byly v koncepci vyčísleny na téměř 14 milionů korun.

Zastávky

Autor koncepce navrhuje několik nových zastávek.

Mezi ty nejdůležitější patří ty u vlakového nádraží v Hradišti a především u UMPRUM na ulici Všehrdova, pak v ulici Sokolovské u zimního stadionu, ve Staré Tenici, a také u Slováckého divadla.

Nelze opomenout ani novou jednosměrnou zastávku u Smetanových sadů, přidání protilehlé zastávky ke stávající jednosměrné v ulici Jiřího z Poděbrad nebo zastávku u železniční stanice v Kunovicích u konzervárny Hamé.

Menší autobusy budou zastavovat i u školy UNESCO, Pod Svahy, v oblasti ulic Svatováclavské a Průmyslové.

Opravy ulice 28. října v Uherském Hradišti.
Opravy ulice 28. října by mohly skončit o dva týdny dřív

Vznik koncepce MHD

Jan Kolařík se jako aktivista začal o dopravu v Uherském Hradišti zajímat v roce 2011.

Až do přelomu srpna a září 2016 šlo o jeho dobrovolnou aktivu.

Ale právě na podzim loňského roku ho starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha pověřil zpracováním koncepce.

Jan Kolařík po celou dobu postupoval podle zadání dodaného nezávislým externím konzultantem z Brna.

Kvůli kvalitnímu zpracování vznikla oficiální pracovní skupina pod vedením starosty města, složená z představitelů veřejného života v Uherském Hradišti a odborníků na dopravu, se kterou se autor po dobu sedmi měsíců scházel, a soustavně zapracovával připomínky.

Svatební soutěžní pár číslo 17 - Ivana a Jaroslav Hamplovi, Úsov
Šesté kolo soutěže O nejkrásnější svatební pár Deníku pro rok 2017