Zanedlouho bude namísto současného kapitálového holdingu z Lucemburska spadat pod norskou skupinu ORKLA. Co je možné od takové změny očekávat, nastínil pro Slovácký deník generální ředitel společnosti Hamé Martin Štrupl.
Od roku 2012 jste v současné funkci generálního ředitele. Když se ohlédnete zpět, co vše se firmě za tu dobu podařilo?
Nejvýznamnější je podle mého názoru především skutečnost, že firma se během té doby posunula z role nějakého lokálního či regionálního hráče na zcela jinou úroveň. Máme dnes daleko větší diverzifikaci trhů, podstatně jinou image, vyšší úroveň marketingové komunikace a zcela nové kategorie inovací sortimentu. V souvislosti s tím se pak s nějakou časovou prodlevou dostavily i samotné výsledky.
Říkáte posun z role regionálního hráče. Předpokládám, že je to vývoj především v souvislosti s exportem. Jak se vám daří na světových trzích?
Především jsme v posledních letech pro sebe otevřeli takové ty, jak my pracovně říkáme, třetí země. Už před tím jsme působili například na Slovensku, v Maďarsku, v Rusku, Rumunsku, pak jsme přidali země jako Vietnam, Kazachstán, Čína, Izrael, nově také USA. Pronikáme tedy především do východní Asie, Arábie, snažíme se o Afriku, nebo Balkán.
Kde vidíte před společností Hamé v souvislosti s exportem největší potenciál?
Potenciál cítíme hned v několika směrech. V první řadě je to na stávajících trzích, v rámci kterých se můžeme uplatnit s novými, inovovanými výrobky. Pak jsou to ovšem také zcela nové trhy, tedy především ty mimo střední a východní Evropu. Může to být třeba zmíněná Afrika, kde by se jednalo samozřejmě spíš o ty bezpečnější a platebně schopnější země, jako jsou třeba Nigérie či Ghana.
Některé společnosti v současné době výrazně pociťují problémy v souvislosti se svým působením na ruských či ukrajinských trzích. Dotýká se to také společnosti Hamé?
Určité komplikace zhruba od počátku tohoto roku pociťujeme také. Jsou to problémy spojené především s kurzy měn. Jako český holding konsolidujeme do českých korun. Když ruské tržby, které byly dříve hodně rostoucí a nyní jsou spíš stabilní, konvertujeme novým kurzem, tak to samozřejmě pociťujeme negativně.
Jiným problémem, který sužuje současnou Evropu, je uprchlická krize. Zapojila se společnost Hamé jakýmkoliv způsobem do této problematiky?
My jsme v souvislosti s uprchlíky v minulosti už poskytovali určité naše výrobky a to především v Maďarsku a Rumunsku. V České republice jsme k tomu zatím nepřikročili. Mimo to ale zastáváme postoj, že pokud v České republice budou syrští azylanti, kteří projdou řádným azylovým procesem a budou schváleni k trvalému či dlouhodobému pobytu a zároveň získají pracovní povolení, jsme připraveni je v naší společnosti zaměstnat.
Jen před několika dny došlo k uzavření smlouvy, na základě které společnost Hamé převezme nový vlastník. Dá se od takového kroku očekávat nějaká výrazná změna strategie podniku?
K této dohodě došlo opravdu jen před několika dny, proto zatím ani žádné změny nejsou. Nicméně je zapotřebí zmínit, že nový majitel nastoupí až po vypořádání dalších administrativních náležitostí, což může být v řádu měsíců. Na druhou stranu se domnívám, že Hamé je významná a hodnotná značka i pro tak velkého vlastníka, jakým je skupina ORKLA, takže dosavadní strategie budou nejspíš pokračovat ve stejném duchu. Nepochybně budeme pokračovat na trzích a v kategoriích, ve kterých působíme doposud.
Společnost Hamé zároveň v těchto dnech otevřela svou novou prodejnu v Babicích. Jaký cíl tímto krokem sledujete?
Novou prodejnu Hamka jsme otevřeli v Babicích, tedy v místě, kde máme náš největší výrobní závod z hlediska počtu zaměstnanců. Takže obchod bude sloužit jak pro ně, tak samozřejmě také i pro širokou veřejnost. Lidé tam najdou na jednom místě veškerý náš sortiment ze všech našich výrobních závodů. Tedy nejen to co se vyrábí v tomto regionu, ale například také v Podivíně. Jsou tam prakticky všechny naše produkty pro český trh, nejsou tam pouze výrobky určené pro export. Na druhou stranu je zapotřebí zmínit, že to není náš pokus o vytvoření nějaké prodejní sítě, ale spíš marketingový nástroj. Slibujeme si od prodejny, která se nachází při hlavním tahu, hlavně zviditelnění našeho sortimentu. Ten prodej samozřejmě nebude pro nás v nějakých významných objemech, proto je to spíš komunikační nástroj než prodejní.
Firmě se podle vašeho vyjádření daří, znamená to, že zaměstnanci se mohou těšit na nějaké třinácté či čtrnácté platy, nebo na jiné benefity ke konci letošního roku?
To ne, žádné třinácté či čtrnácté platy u nás nemáme, spíš máme u nás v průběhu roku odměny na základě motivačního systému. Nicméně určitě můžu avizovat navýšení mezd ve společnosti Hamé pro rok 2016, a to v průměru o pět procent, což je vcelku významný posun.
Generální ředitel skupiny Hamé Ing. Martin Štrupl (39 let) vystudoval podnikovou ekonomiku, management a logistiku na Vysoké škole ekonomické v Praze. V minulosti pracoval například ve společnosti Norske Skog. V Hamé působí od roku 2004, nejdříve jako ředitel logistiky a distribuce, v roce 2012 se pak stal generálním ředitelem skupiny Hamé. Je ženatý, má dvě děti.