Jakými strastmi vlastně musí dnešní středoškoláci při absolvování závěrečných zkoušek projít? A jsou požadavky kladené státní maturitou na bedra studentů adekvátní? „Nemyslím si to," tvrdí v rozhovoru pro Slovácký deník ředitel uherskohradišťského gymnázia Zdeněk Botek (na menším snímku).

Pane řediteli, můžete prosím čtenářům popsat současnou podobu maturity z českého jazyka a literatury?

Maturitní zkouška sestává ze tří částí. Tou první je didaktický test, který je centrálně opravován CERMATem (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, příspěvková organizace ministerstva školství pozn red.). Druhou část tvoří ústní zkouška u komise, třetí je pak písemná práce, taktéž opravována CERMATem. Z výsledků těchto tří částí se pak utvoří konečná známka.

Jak jsou jednotlivé části hodnoceny?

Rovným dílem po třetinách, úspěšnost je vyjádřena procentuálně. Zprůměrování těchto procent pak dá výslednou maturitní známku.

Dříve, když student napsal sloh na výbornou, už měl jistotu, že nepropadne. Platí toto i dnes?

Ne. Pokud student kteroukoliv z částí absolvuje ne- úspěšně, pak je celá zkouška neúspěšná. V takovém případě student ale opakuje jen neúspěšnou část, nikoliv celou zkoušku.

Můžete popsat, jak se tragicky zesnulému studentovi nejen u inkriminované zkoušky, ale i celé maturity, vedlo?

Didaktický test zvládl, písemnou práci taktéž. Problém byl u ústní zkoušky. Jejím úskalím je, že sám student předloží dvacet knížek, o kterých chce mluvit. Jedna z těch knížek je potom vylosována. Komise v čele s předsedkyní, neutrální učitelkou ze Zlína, ohodnotila jeho výkon třemi body z devíti. K absolvování této části jsou ale potřeba body čtyři, to znamená 44 procent.

close Ředitel Gymnázia Uherské Hradiště Zdeněk Botek. Ilustrační foto. zoom_in

Když jste se s průběhem zkoušky seznámil, doznal jste, že známka „nedostatečně" byla odůvodněná? Mohla komise rozhodnutí přehodnotit, jak student žádal?

Výkon studenta byl ohodnocen objektivním způsobem. O tom ani nepřipouštím diskusi. Komise po vynesení rozhodnutí svůj verdikt nemění, ani to není možné. Tuto část zkoušky tak měl student opakovat v září, stejně jako mnozí další studenti.

Dotyčný student patřil do vietnamské komunity, mohlo to rozhodnout při zvládání učiva českého jazyka a literatury?

To neumím okomentovat. Narodil se v Děčíně, žije tady dvacet let. Není možné z tohoto něco usuzovat.

Jaké měl v průběhu studia výsledky?

Odpovídajícím je zřejmě slůvko „dobrý". Měl dvojky, trojky. Informace, které se objevily v některých médiích, že byl premiantem, jsou naprosto liché. Ale problémy neměl. Studoval řádně a účastnil se pravidelně výuky.

Můžete více představit jeho osobnost, byl aktivní, s koníčky a zájmy?

Odpověď na tuto otázku neznám.

Může být gymnaziální studium u nás pro žáky jiných národností problémem?

Nemyslím si to. Ostatně loni maturoval jeho známý, taktéž Vietnamec. Kromě toho už jsme tu měli Ukrajinku a Rusku, maturita pro ně nebyla ničím nemožným.

Budete z této tragické události vyvozovat nějaké důsledky, opatření?

Budeme. Jsme rozhodnuti diskutovat s CERMATem a ministerstvem školství o tom, zda jedna lokální část maturitní zkoušky je důvodem k tomu, aby nebyla složena celá zkouška. Když některou z částí umím výborně, mělo by to přece kompenzovat drobné neznalosti někde jinde. A myslíme si, že dalším aspektem, který by se měl do celkového výsledku započítat, je i průběh celého studia. My jsme letos i vloni stanovená pravidla pro průběh maturitní zkoušky dodržovali, naše námitky nyní Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy sdělíme.

Pošlete tedy do Prahy nějaké připomínky?

Ano, ale nikoliv jen k tomuto konkrétnímu případu. Chceme obecně diskutovat o podobě maturitní zkoušky. Zásadně nepovažujeme za šťastné, aby o celkovém výsledku maturity rozhodoval jeden dílčí neúspěch. To je velmi, velmi ostré rozhodnutí. Navíc tento lokální ne- úspěch může být zapříčiněn momentální psychickou slabostí nebo drobnou neznalostí, přičemž překryje připravenost, kterou student vykazoval po čtyři nebo osm let studia.

To by mohlo být problémem u celé řady žáků…

Leží u mě tady na stole jeden zářný příklad, který jsme dnes probírali s vrchním krajským inspektorem. Student s mezinárodními výsledky, dvojnásobný vítěz celostátní olympiády a reprezentant České republiky na mezinárodních olympiádách dostal z písemné maturity českého jazyka nedostatečnou, protože se ve slohu odklonil od tématu. Nesčetněkrát prokázal, že je schopen absolvovat gymnázium a studovat na Karlově univerzitě. A dnešní sdělení CERMATu? Ne, nemůže odmaturovat. Podle těchto dvou případů tvrdíme, že je takový postup nerozumný, nezodpovědný, že nehodnotí celkovou přípravu studenta.

To se dá označit za závažný nedostatek aktuální podoby maturitní zkoušky.

Je to filozofie CERMATu. My si myslíme, že tento přístup je pro devatenáctileté studenty příliš tvrdý.

Kolik studentů hradišťského gymnázia některou z dílčích částí maturity nezvládlo?

Dvanáct ze sto osmdesáti osmi.

Může tato nešťastná událost školu poškodit při faktu, že o ní informují veškerá celostátní média?

Jistě. Pověst školy se buduje naší každodenní činností. Jestliže student, který neodmaturoval, se rozhodl situaci řešit takovým způsobem, je to věc pro nás velmi bolestná. Přemýšlíme nad každým krokem, který jsme učinili při jeho výchově, při vysvětlování významu maturitní zkoušky, při komunikaci s ním. Tato událost nás zasáhla a považujeme ji za veliké neštěstí.

V jednom rádiu vyhlásili s ohledem na tuto událost anketu, zda jsou dnešní děti ze strany společnosti vystaveny většímu tlaku na výsledky než dříve. Jak byste odpověděl vy? Je současnost skutečně tak nemilosrdná?

Ano, skutečně si myslím, že dříve jsme byli při maturitní zkoušce schopni komplexněji posoudit přípravu během studia i k samotné maturitě. Dnes tyto lokální známky ohodnotí malý výsek studentovy přípravy a rozhodnou o všem, absolutně. Tento způsob hodnocení neoprávněně mládež zatěžuje velkým psychickým tlakem, speciálně těžká zkouška z matematiky byla i pro výborné studenty traumatizující a neúměrně náročnou zkušeností.

Související článek: Mladík nesložil maturitu, vyskočil z okna gymnázia a zemřel

(Z úcty k zemřelému prosíme o korektní diskuzi. V případě porušení pravidel diskuze bude tato okamžitě zastavena)