Na vině je i zrušení základní vojenské služby, kde mladíci získávali řidičák

Zájem o pracovníky s řidičským oprávněním skupin C (nákladní vozy), E (přívěsy) a D (autobusy) je enormní. „Nyní evidujeme osmašedesát volných míst pro tyto řidiče. Vhodný volný uchazeč teď mezi zájemci o zaměstnání není. Pokud se takový najde, je totiž vždy téměř okamžitě někým přijat,“ vysvětloval Jiří Strnad, vedoucí Odboru poradenství a rekvalifikace Úřadu práce Zlín.

Těžko hledá nové lidi i Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO), která provozuje síť MHD. „Počet chybějících řidičů nám způsobuje problémy v provozu, protože denně musejí vyjet všechna vozidla podle jízdních řádů. Aktuální nedostatek řešíme jak za pomoci externích zaměstnanců, tak čerpáním přesčasů,“ uvedla vedoucí personálního úseku Taťána Charvátová.

Do důchodu jdou silné ročníky

Podle statistiky společnosti odejde jenom během roku 2008 do důchodu osm řidičů. Jedná se zejména o silné ročníky 1946 až 1949. Vzhledem k předpokládané sedmiprocentní fluktuaci personálu počítá DSZO s tím, že by v příštím roce měla přijmout až dvacet nových.

Situace na trhu práce ale podle ředitele DSZO Josefa Kocháně nijak negativně neovlivní jízdní řády. „Jsem přesvědčen, že najdeme dostatečný počet zaměstnanců. Rádi bychom třeba rozšířili kolektiv o ženy­řidičky. Navíc máme pro každý případ ještě rezervy v objemu přesčasových hodin,“ zdůraznil.
Nebrání se ani přijímání mladých řidičů, kterým bylo teprve jednadvacet let, což je zákonná věková hranice pro výkon tohoto povolání. „Na druhé straně však neklademe překážky ani nástupu starších ročníků,“ poznamenal Kocháň.

Nesnadnost hledání nových řidičů potvrdil také zlínský autobusový dopravce Housacar. „Je to tak. Naštěstí máme momentálně dost zaměstnanců,“ oddechl si provozní technik firmy Karel Housa mladší.

Kromě odchodů řady starších profesionálů do důchodu stojí za nedostatkem řidičů podle Housy zejména zrušení povinné vojenské služby. „Právě tam si hodně lidí udělalo papíry,“ řekl.

Dobrou zprávou ovšem je, že se velká skupina žadatelů o práci účastní rekvalifikačních kurzů zaměřených na profesi řidiče s oprávněním skupiny C, E a D. „Letos jsme do nich zařadili už dvaapadesát vhodných uchazečů,“ sdělil Jiří Strnad z Úřadu práce Zlín.