VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prezidentský speciál poputuje do kunovického muzea čtyři dny

Kunovice – V lednu 2003 sjel v kosovské Prištině z rozjezdové dráhy, pravým podvozkem uvízl metr hluboko v blátě a zůstal nakloněn na pravé křídlo. Letoun s tehdejším ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem na palubě musela vyprostit těžká technika. Řeč je o bývalém prezidentském speciálu Tupolev Tu-154M evidenční číslo 1003, jenž sedm let přepravoval nejen první muže České republiky Václava Havla a Václava Klause, ale i vojáky či sportovce, vracející se ze světových šampionátů.

13.3.2015 2
SDÍLEJ:

Sbírku exponátů v Leteckém muzeu v Kunovicích rozšíří bývalý prezidentský speciál Tupolev 154M.Foto: Archiv Letecké Muzeum

Ještě letos by mohl zdobit prostory Leteckého muzea v Kunovicích. Zatímco jeho „starší bráška" zamíří do Olomouce, „tisíctrojka" potěší oko fanoušků letectví právě na Slovácku. Prozatím sice tento letecký gigant stojí na vojenském letišti v Praze Kbelích, ale cesta dvou letounů na Moravu bude patřit mezi vůbec nejnáročnější přepravní akce letadel v novodobých dějinách země.

Přelet leteckého veterána do Kunovic je nereálný

„Jezdíme společně s kolegy z Olomouce pravidelně do Prahy demontovat jednotlivé části letounu. Pomáhají nám dobrovolníci z celé země i ze Slovenska. Je to náročné, protože letoun chceme rozebrat tak, abychom ho neznehodnotili. Tedy nijak neřežeme, ale pouze poctivě a pracně odtahujeme šroubky. Proto letadlo zůstane i potom stále hodně velké, jeho přeprava z Prahy zabere čtyři dny," popsal náročnost akce Martin Hrabec z Leteckého muzea v Kunovicích.

Ačkoliv transport takového nákladu obnáší spoustu vyřizování, pracovníci muzea by Tupolev rádi viděli na kunovické půdě do letních prázdnin. „Umístěn bude v nejvzdálenější části muzea od jeho vstupu. Jinak by totiž svými rozměry zcela zastínil jiné naše exponáty," prozradil Martin Hrabec. Společně s kolegy už v posledních týdnech z Tupoleva demontovali všechny tři motory, čekají je ještě křídla, motorové gondoly či směrovka a výškovka. Až poté se bude moct 40 metrů dlouhý trup letounu vydat napříč celou republikou. Případný přelet leteckého veterána do Kunovic je podle slov Martina Hrabce nereálný. Stroj byl dlouho odstavený a jeho zprovoznění by znamenalo celkovou revizi s vysokými finančními náklady. Navíc Tupolev potřebuje pro přistání 2500 metrů dráhy, kdežto kunovická přistávací dráha disponuje pouhými 2000 metry.

Přeprava letadla se bez sponzorů neobejde

Právě uplynulou neděli si pracovníci kunovického muzea prezidentský speciál formálně převzali od svých olomouckých kolegů. Jeho majitelem je totiž Letecké muzeum Olomouc, stroj bude v Kunovicích na dlouhodobou zápůjčku. „Zájem o tento výjimečný letecký exponát mělo pět leteckých muzeí nejen z ČR, ale i ze zahraničí. Díky aktivnímu přístupu nového provozovatele kunovického muzea, jsme se po společných jednáních rozhodli, předat náš druhý Tupolev právě do rukou muzea Slováckého aeroklubu. Vím, že tam bude v dobrých rukou," konstatoval ředitel Leteckého muzea v Olomouci Zdeněk Svobodník. Právě v Olomouci bude k vidění druhý stroj TU-154M takzvaný Naganský expres z bývalé vládní letky.

Muzeum v Kunovicích momentálně začíná shánět peníze na nákladnou přepravu obou prezidentských speciálů. „Máme přislíbené příspěvky od sponzorů, ale bez pomoci veřejnosti se neobejdeme. Akci fandí i někteří vítězní hokejisté z Nagana, kteří se sice domů nevraceli naším strojem, ale na palubě jeho brášky z Olomouce," uvedl Martin Hrabec. Tupolev podle jeho slov v muzeu zaujme takovou pozici, která nebude bránit ani případné budoucí výstavbě hangáru. Jedním z hlavních cílů Leteckého muzea v Kunovicích je totiž dostat do budoucna většinu svých exponátů pod střechu, protože klimatické podmínky zhoršují jejich stav.

Nezbytným krokem ke stavbě hangáru je však podle slov pracovníků této instituce, získat do vlastnictví aeroklubu pozemky muzea. Ty jsou momentálně v majetku města Kunovice. Zda je tamější radnice Slováckému aeroklubu do vlastnictví nějakou formou převede, je prozatím otázkou budoucnosti. „Rozhodli jsme se, že dáme do konce roku 2015 aktivitám aeroklubu prostor a poskytneme mu tyto pozemky do bezplatné zápůjčky, ať na nich hospodaří. Poté si zastupitelstvo vyhodnotí, co bude dál," konstatoval místostarosta Kunovic Pavel Vardan.

Údaje k letounu Tupolev Tu-154M, sériové číslo 99A1003, ex ev. č. 1003Datum výroby: 13.7.2000
Ukončení provozu: 6.11.2007
Celkový nálet ke dni 27.4.2007: 2.368 hodin
Počet přistání ke dni 27.4.2007: 1.134

Při vyřazení z provozu zbývalo do technické životnosti letadla
7 let, 6.463 hodin nebo 3.577 přistání

Délka letadla: 48 metrů
Hmotnost prázdného letounu: 55 tun
Hmotnost maximální: 100 tun
Rozpětí křídel: 37,55 metrů
Výška včetně podvozku: 12 metrů
Podlaha paluby ve výšce: 4 metry
Objem palivových nádrží: 50.300 litrů leteckého petroleje (cca 40 tun)
Max. rychlost: 950 km/h v 12000 metrech
Cestovní rychlost: 850 km/h
Dolet s maximálním nákladem (18 tun) : 3800 km
Dolet s maximální zásobou paliva a nákladem (5,5 tuny): 6500 km (vzdálenost z Prahy do New Yorku)
Počet pasažérských míst: 117 sedadel
Výbava: prezidentský salonek obložený kůží a mahagonem, vybaven televizí a audio a video přehrávači, v kokpitu 5 sedadel + 1 nouzová sedačka pro případnou návštěvu, 2 kuchyně, 4 toalety, z nichž jedna je prezidentská s luxusní výbavou.
Palubní personál: 5 osob v kokpitu + až 5 osob dalšího palubního personálu dle povahy letu

Autor: Jiří Kordovaník

13.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 24 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ VOZIDLA NAD 3,5 T. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Rozvoz chlazeného a mraženého zboží zákazníkům. Požadujeme ŘP sk. "C"+ profesní průkaz, digitální kartu, platné psychol. vyšetření, fyzickou zdatnost, zodpovědnost, spolehlivost, časovou flexibilitu, možnost dostavit se do zaměstnání v brzkých ranních hodinách. Firemní benefity, služební telefon, volné víkendy. Mzda 24.000Kč + prémie, příplatky, stravné. Kontakt pouze telefonicky.. Pracoviště: Unigastro s.r.o., Šumická, č.p. 2325, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Jaroslav Dambor, +420 778 889 202. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 16 000 Kč Číšníci a servírky servírka/číšník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Práce na směny dle dohody, obsluha hostů, debaras, práce za barem, vychystávání objednávek, příprava míchaných drinků, kávy, práce s pokladním systémem a platebním terminálem. Příjemné vystupování, flexibilita, ochota učit se novým věcem, AJ na komun. úrovni, předchozí zkušenosti výhodou. Personální stravenky. Kontakt e-mailem. Pracoviště: Slurmia, s.r.o. - prac., Masarykovo náměstí, č.p. 155, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Marcela Bakalíková, +420 572 432 640,725 762 735. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 16 000 Kč Zámečníci strojů Zámečník - montér výtahů. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 12. Poznámka: Jedná se o krátkodobé zaměstnání na 3 měsíce.. Pracoviště: Vymyslický - výtahy spol. s r.o. pracoviště, Pivovarská, č.p. 542, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Marie Bednaříková, +420 572 587 202. Informační technologie - Informační technologie Programátor 35 000 Kč Programátoři počítačových aplikací programátor/ka desktopových aplikací. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 70000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Znalost Windows Forms nebo WPF jazyka C# a prostředí Visual Studio, T-SQL a XML, znalost AJ na úrovni čtení dokumentace, zkušenost s vícevláknovými aplikacemi, znalost Entity Framework nebo jiného ORM, znalost IoC, zkušenost s komunikací s periferními zařízeními přes RS232, USB, zkušenosti s komponentami TELERIK, anal. myšlení, home office, Innovation time - možnost 10-20 % prac. doby pracovat na svých inovacích, vzdělávání zaměstnanců (AJ, odbor. znalosti, soft-skills), fir. notebook, telefon, klimatiz. kanceláře v zrekonst. budově, stravenky v hodnotě 100Kč, týden dovolené navíc, penz. připojištění, občerstvení na pracovišti, kontakt telefon nebo e-mail.. Pracoviště: Inf, s.r.o., Tř. Maršála Malinovského, č.p. 1262, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Jarmila Andrýsková, +420 572 551 020.

Ašot Arakeljan a jeho tvorba. Ilustrační foto.
16

Ašot Arakeljan představí v Hradišti průřez svojí tvorbou

1. třída v Základní škole v Polešovicích, třídní učitelka Nedorostková

Nepropásněte! Prvňáčci z Polešovic a Kunovic ve Slováckém deníku

Další drama na přejezdu a návštěva ze Slovenska na odstřel: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 12. a 13. listopadu 2018.

Narodil se v Jarošovském pivovaru a po celý život mu zůstal věrný

Už dvaasedmdesát roků sbírá Milan Špičák artefakty související s Jarošovským pivovarem. Koneckonců za ten čas ho zná dokonale také prostřednictvím historických dokumentů, etiket, dobových půllitrů, keramiky, plakátů a dalších svých „pokladů“ jak své celoživotní sbírce říká.

Vpředu je to špatné. Snad nás nový trenér zvedne, doufá Kalabiška

Před týdnem v Příbrami jako střídající hráč pomohl k výhře 3:0 i třem bodům, proti Liberci se ale křídelník Jan Kalabiška stejně jako zbytek týmu neprosadil.

Češi jsou národem chatařů. Chalupu vlastní pětina lidí

Malebná roubenka s kůlovým plotem a košatými muškáty v oknech. Ideálně na kraji lesa plného hub či u rybníka. To je stále sen drtivé většiny současných Čechů. Dokládají to i poslední data společnosti RE/MAX Europe: chatu nebo chalupu k odpočinku podle nich vlastní dokonce pětina Čechů. To je pátý nejvyšší počet v Evropě. 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT