Ještě letos by mohl zdobit prostory Leteckého muzea v Kunovicích. Zatímco jeho „starší bráška" zamíří do Olomouce, „tisíctrojka" potěší oko fanoušků letectví právě na Slovácku. Prozatím sice tento letecký gigant stojí na vojenském letišti v Praze Kbelích, ale cesta dvou letounů na Moravu bude patřit mezi vůbec nejnáročnější přepravní akce letadel v novodobých dějinách země.

Přelet leteckého veterána do Kunovic je nereálný

„Jezdíme společně s kolegy z Olomouce pravidelně do Prahy demontovat jednotlivé části letounu. Pomáhají nám dobrovolníci z celé země i ze Slovenska. Je to náročné, protože letoun chceme rozebrat tak, abychom ho neznehodnotili. Tedy nijak neřežeme, ale pouze poctivě a pracně odtahujeme šroubky. Proto letadlo zůstane i potom stále hodně velké, jeho přeprava z Prahy zabere čtyři dny," popsal náročnost akce Martin Hrabec z Leteckého muzea v Kunovicích.

Ačkoliv transport takového nákladu obnáší spoustu vyřizování, pracovníci muzea by Tupolev rádi viděli na kunovické půdě do letních prázdnin. „Umístěn bude v nejvzdálenější části muzea od jeho vstupu. Jinak by totiž svými rozměry zcela zastínil jiné naše exponáty," prozradil Martin Hrabec. Společně s kolegy už v posledních týdnech z Tupoleva demontovali všechny tři motory, čekají je ještě křídla, motorové gondoly či směrovka a výškovka. Až poté se bude moct 40 metrů dlouhý trup letounu vydat napříč celou republikou. Případný přelet leteckého veterána do Kunovic je podle slov Martina Hrabce nereálný. Stroj byl dlouho odstavený a jeho zprovoznění by znamenalo celkovou revizi s vysokými finančními náklady. Navíc Tupolev potřebuje pro přistání 2500 metrů dráhy, kdežto kunovická přistávací dráha disponuje pouhými 2000 metry.

Přeprava letadla se bez sponzorů neobejde

Právě uplynulou neděli si pracovníci kunovického muzea prezidentský speciál formálně převzali od svých olomouckých kolegů. Jeho majitelem je totiž Letecké muzeum Olomouc, stroj bude v Kunovicích na dlouhodobou zápůjčku. „Zájem o tento výjimečný letecký exponát mělo pět leteckých muzeí nejen z ČR, ale i ze zahraničí. Díky aktivnímu přístupu nového provozovatele kunovického muzea, jsme se po společných jednáních rozhodli, předat náš druhý Tupolev právě do rukou muzea Slováckého aeroklubu. Vím, že tam bude v dobrých rukou," konstatoval ředitel Leteckého muzea v Olomouci Zdeněk Svobodník. Právě v Olomouci bude k vidění druhý stroj TU-154M takzvaný Naganský expres z bývalé vládní letky.

Muzeum v Kunovicích momentálně začíná shánět peníze na nákladnou přepravu obou prezidentských speciálů. „Máme přislíbené příspěvky od sponzorů, ale bez pomoci veřejnosti se neobejdeme. Akci fandí i někteří vítězní hokejisté z Nagana, kteří se sice domů nevraceli naším strojem, ale na palubě jeho brášky z Olomouce," uvedl Martin Hrabec. Tupolev podle jeho slov v muzeu zaujme takovou pozici, která nebude bránit ani případné budoucí výstavbě hangáru. Jedním z hlavních cílů Leteckého muzea v Kunovicích je totiž dostat do budoucna většinu svých exponátů pod střechu, protože klimatické podmínky zhoršují jejich stav.

Nezbytným krokem ke stavbě hangáru je však podle slov pracovníků této instituce, získat do vlastnictví aeroklubu pozemky muzea. Ty jsou momentálně v majetku města Kunovice. Zda je tamější radnice Slováckému aeroklubu do vlastnictví nějakou formou převede, je prozatím otázkou budoucnosti. „Rozhodli jsme se, že dáme do konce roku 2015 aktivitám aeroklubu prostor a poskytneme mu tyto pozemky do bezplatné zápůjčky, ať na nich hospodaří. Poté si zastupitelstvo vyhodnotí, co bude dál," konstatoval místostarosta Kunovic Pavel Vardan.

Údaje k letounu Tupolev Tu-154M, sériové číslo 99A1003, ex ev. č. 1003Datum výroby: 13.7.2000
Ukončení provozu: 6.11.2007
Celkový nálet ke dni 27.4.2007: 2.368 hodin
Počet přistání ke dni 27.4.2007: 1.134

Při vyřazení z provozu zbývalo do technické životnosti letadla
7 let, 6.463 hodin nebo 3.577 přistání

Délka letadla: 48 metrů
Hmotnost prázdného letounu: 55 tun
Hmotnost maximální: 100 tun
Rozpětí křídel: 37,55 metrů
Výška včetně podvozku: 12 metrů
Podlaha paluby ve výšce: 4 metry
Objem palivových nádrží: 50.300 litrů leteckého petroleje (cca 40 tun)
Max. rychlost: 950 km/h v 12000 metrech
Cestovní rychlost: 850 km/h
Dolet s maximálním nákladem (18 tun) : 3800 km
Dolet s maximální zásobou paliva a nákladem (5,5 tuny): 6500 km (vzdálenost z Prahy do New Yorku)
Počet pasažérských míst: 117 sedadel
Výbava: prezidentský salonek obložený kůží a mahagonem, vybaven televizí a audio a video přehrávači, v kokpitu 5 sedadel + 1 nouzová sedačka pro případnou návštěvu, 2 kuchyně, 4 toalety, z nichž jedna je prezidentská s luxusní výbavou.
Palubní personál: 5 osob v kokpitu + až 5 osob dalšího palubního personálu dle povahy letu