„Trasu Staré Město Olomouc jezdím dvakrát týdně a právě nádraží ve Starém Městě je na ní nejzastaralejší," uvedla studentka Michaela Cablíková. Vylepšení by však potřebovala nejen samotná nádražní budova, ale i její okolí. „Už jsem viděl i to, jak se řidiči před vlakovým nádražím přetahují o parkovací místa," postřehl Michael Lapčík.

Ilustrační foto.Právě opravu prostoru kolem staniční budovy chystá Staré Město na konec září, dokončena by měla být v květnu 2015. „Zvětší se kapacita parkovacích stání, kterých je v prostoru nedostatek, autobusová linková obsluha bude soustředěná do tří míst, zabezpečí se lepší křížení automobilového a pěšího provozu," vyjmenoval chystané změny okolí železniční stanice starosta Starého Města Josef Bazala. Venkovní prostor, který představuje pro cestující hlavní přístupovou trasu, tak bude zkvalitněn, vybuduje se nové chodníkové pásmo, veřejné osvětlení a zeleň.

Oprýskaná budova je majetkem Českých drah. Ty, dle jejich mluvčí Kateřiny Šubové, se v současnosti podílejí pouze na menších opravných pracích, rozsáhlejší rekonstrukci neplánují. „Důvodem je vládou navržený prodej části závodu Českých drah, jako jsou právě výpravní budovy, provozovateli dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)," uvedla Šubová s tím, že přípravy prodeje jsou ve finální fázi a o formě a termínu má rozhodnout vláda.

Převod se však zřejmě uskuteční ve více vlnách, a tak zatím není jasné, zda se objekt skutečně dostane do rukou SŽDC. „Vzhledem k tomu, že zatím nemáme o stavu budovy bližší informace, bylo by pouhým populismem v tuto chvíli říkat, že ji určitě ihned po převodu zrekonstruujeme," přiznal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Kdyby se po- dle něj budova staroměstského nádraží ocitla v jejich správě, mohlo by k její opravě dojít. „Je pravda, že na rozdíl od Českých drah by SŽDC mohla dosáhnout na evropské finance, které by mohly jít na opravu budovy," dodal Ptačinský.

Objekt vlakového nádraží ve Starém Městě postavili v 60. letech minulého století, její vzhled i stavební prvky jsou však původní. „V průběhu modernizace trati Břeclav Přerov, asi před třinácti lety, se měnila okna, vybudovaly se nové toalety a zastřešení u výpravní budovy," informovala Kateřina Šubová.

PTÁME SE VE STARÉM MĚSTĚ: Je třeba vlak. nádraží opravit?

Aleš Machálek, 46 let, živnostník, Staré Město: Podle mého názoru by si celý areál železniční stanice zasloužil důstojnější vizáž, a už jen kvůli tomu, že leží na důležité křižovatce železničních tras.

Ondřej Šupka, 20 let, student, Uherské Hradiště: Hlavní budova ve Starém Městě by si po vzoru hradišťského nádraží renovaci zasloužila. Potřebuje kromě hezkých a funkčních peronů a nástupišť také reprezentativnější vnitřní prostory.

Michaela Cablíková, 22 let, studentka, Babice: Jezdím dvakrát týdně trasu OlomoucStaré Město a nejde si nevšimnout, že nádraží ve Starém Městě je na trase nejzastaralejší. Myslím, že by stálo za to investovat do jeho údržby.

Michael Lapčík, 27 let, publicista, Staré Město: Bývám svědkem parkovacích závodů, kdy se řidiči, mířící vlakem v pondělí ráno za prací, přetahují o nedostatečný počet míst. To je možná potřeba řešit ještě rychleji než tristní vzhled nádražní budovy.

Pavel Pluhař, 28 let, pracovník MěÚ, Staré Město: Z funkčního hlediska nemám s nádražím problém. Jako „brána do města" pokulhává z hlediska estetického, ale vzhledem k poloze v průmyslové zóně si nejsem jist, zda by jeho oprava dojem příjezdu do města výrazně vylepšila.

Čtenáři ukázali, kde vidí slabiny města

Obyvatele Starého Města podle výsledků internetového hlasování na webu www.slovackydenik.cz trápí v jejich městě nejvíce tyto problémy:

1. Bídný stav vlakového nádraží 67 %

2. Bývalé skládky na dně mrtvých ramen Moravy ohrožují životní prostředí 11 %

3. Nevyužití areálu bývalého Slezanu 9 %

4.Kanály uprostřed cesty v ulici Brněnská 5 %

Související PŘEDVOLEBNÍ ANKETA: Co vás nejvíc trápí ve Starém Městě?

ANDREA GABRIELOVÁ