Na důkaz drží otevřenou složku s viditelně umístěným hlavičkovým papírem této firmy. Elegantně vyhlížející muž ve světlemodré košili a tmavomodrých kalhotách, tedy obleku podobnému uniformě pracovníka EONu, navštívil i Václava Burdu z Uherského Hradiště.

„Zazvonil u domovního zvonku našeho bytového domu a oslovil mě mým jménem. Už od počátku mi byl podezřelý, protože na košili neměl žádný emblém EONu a hlavičkový papír s logem této firmy byl nezvykle pokrčený,“ popsal návštěvu Burda. Toho se nezvaný návštěvník zeptal, na koho z rodiny Burdů chodí vyúčtování. „Myslím si, že pokud by se jednalo o skutečného zaměstnance firmy, kterou uváděl, měl by o tomto přehled, nešel by se na vše vyptávat. Řekl jsem mu, že nemám žádná avíza od firmy EON o návštěvě jejich pracovníků, a proto další informace mu nebudu sdělovat. Odpověděl, že to nevadí a že musí jít obejít další sousedy,“ dodal Burda.

Mluvčí společnosti EON Vladimír Vácha potvrdil Burdovy obavy. Zcela jistě se nejednalo o jejich pracovníka. „Bohužel máme informace, že se tyto případy dějí. Tito pracovníci slibují lidem úspory peněz a jiné výhody. Po podpisu jakési smlouvy po čase podvedená osoba zjistí, že se o žádné výhody nejedná a že za energie platí více než doposud,“ sdělil Vácha. Doporučuje, aby lidé nic neponechávali náhodě a přítomnost návštěvy si ověřili. „V prvním případě lze využít naší bezplatné telefonní linky a oznámit našemu pracovníku, že u dveří domácnosti stojí člověk, který tvrdí, že je od nás. Operátor zjistí, zda se jedná skutečně o našeho člověka, a doporučí klientovi, jak se má zachovat. Pokud však podezřelá návštěva tvrdí, že jde pro nedoplatek nebo nese přeplatek, jedná se zcela jistě o podvodníka a klient by měl okamžitě volat policii,“ doporučil Vácha.

Mluvčí EONu tvrdí, že sice o podvodnících ví, ovšem zásah proti nim je velmi obtížný. „Těžko se dokazuje třeba jen to, že se vydával za našeho člověka, ale i to, že měl v úmyslu podvodné jednání. Když jednáme s vedením těchto lidí, tvrdí nám, že muselo jít o selhání jedince. Naši lidé jsou vybaveni průkazkami, ale i tu si nepoctivec snadno vyrobí. Ideálním způsobem, jak oprávněnost návštěvy prověřit, je kontaktovat naše dispečery, případně nahlédnout na stránky naší společnosti, kde jsou potřebné informace o plánovaných úkonech našich lidí uvedeny,“ vysvětlil Vácha. Energetický regulační úřad (ERÚ) varuje i před podomními prodejci elektřiny, kteří neváhají při nesouhlasu majitele domu či bytu zfalšovat podpis na smlouvách navštívených osob. Slibují přechod k jinému dodavateli energie za výhodnějších podmínek. „V poslední době stížností na jednání těchto lidí značně přibylo. Počet těchto případů jde do stovek,“ podotkla mluvčí ERÚ Jarmila Lehnerová. Ta upozornila, že lidé nemají povinnost žádnou smlouvu podepisovat okamžitě. Pokud tak učiní, mohou od smlouvy s podomním prodejcem do čtrnácti dnů odstoupit. V případě podezření na podvod mohou také podat trestní oznámení.