„V posledních dnech jsme od veřejnosti dostali několik upozornění na předvolební propagaci s dotazy, zda jsme její umístění povolili. Všem odpovídáme, že nepovolili ani povolovat nebudeme," prohlásil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Ten politické billboardy, plakáty a plachty odmítá kvůli bezpečnosti provozu, nerozptylování řidičů a čitelnosti dopravního značení. Propagační materiály se však i bez patřičného povolení v poslední době objevily na krajských mostech, zídkách, zábradlích a pozemcích patřících k silnici.

Silničáři prozatím k odstraňování billboardů a udělování sankcí nepřistoupili. „Informace zveřejňujeme z preventivních důvodů. Věříme, že kampaň se již obejde bez dalších takových případů a že sankční opatření nebudou nutná," konstatoval mediální zástupce ŘSZK Vojtěch Cekota. Dodal, že nepovolená propagace se týká Strany práv občanů Zemanovci (SPOZ) a KDU-ČSL.

Krajský lídr lidovců Ondřej Benešík odmítá, že by jeho strana silniční objekty k propagaci využívala v masivním měřítku. „Nevylučuji nějaký ojedinělý sporný případ. Je možné, že se mezi našimi čtyřmi tisíci krajskými členy našel někdo příliš horlivý. Jinak si ale každé umístění necháváme schvalovat městy a obcemi," uvedl Ondřej Benešík.

Zároveň vyjádřil přání, aby ŘSZK kontaktovalo stranu s informací, na kterých místech je umístění materiálů KDU-ČSL nelegální. „Přijde mi podivné, že nás na to neupozornili. Jsme připraveni chybu napravit," dodal.

V podobném duchu se vyjádřil i místopředseda zemanovců a pětka kandidátky ve Zlínském kraji Vladimír Kruliš. „Plachty rozdáváme zdarma sympatizantům, kterých máme v kraji kolem tří tisíc. Každému říkáme, že je mohou vyvěšovat pouze na vlastním pozemku, nebo pokud mají vyřízený zábor. Bohužel ne vždy padnou slova na úrodnou půdu," řekl Kruliš, který v řešení problému nabídl součinnost. „Pokud mě kdokoliv s touto věcí kontaktuje, odstranění ihned zařídím."

Podle Miloše Gregora z Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy univerzity v Brně je v současné politické kampani prozatím složité hovořit o porušování zákonů, neboť ty jsou v České republice velmi vágně formulované a dávají stranám značnou volnost.

„Z tohoto pohledu bývají nejkritičtějšími poslední dny před volbami, kdy se v médiích nesmějí objevovat průzkumy veřejného mínění nebo politická reklama. Svědky zatím posledního případu porušení tohoto nařízení jsme mohli být při prezidentské volbě v lednu, kdy se v deníku Blesk objevila dehonestující a lživá reklama proti Karlu Schwarzenbergovi," opáčil politolog.

Doplnil však, že většina prohřešků ze strany partají není protiprávních, jedná se spíše o neetické praktiky.