Přesto na této vizi začínají spolupracovat tři státy, na jejichž územích se řeky nacházejí. Po letech se podařilo do jednání zapojit kromě Slovenské republiky také Rakousko. Výsledek? Tři jednání během jednoho roku, která měla vyřešit technické a právní požadavky jednotlivých států a dát myšlence jasnou podobu.

„Máme za sebou jednání ve Skalici a v Mistelbachu. Třetí se uskutečnilo v pondělí na české půdě. Jejich smyslem je dohodnout, jak by měla vypadat rekreační plavba po tocích Baťova kanálu i tocích hraničních,“ informoval za českou stranu Jaroslav Pospíšil.
Samotnému propojení Moravy a Dyje však brání především sjízdnost řeky Moravy, a to už v Hodoníně, kde stojí v cestě jez.

„Stavební práce, které by propojení řek čekaly, by ale nebyly v nějakém dramatickém rozsahu, tedy nekopaly by se žádné velké kanály. Nebylo by potřeba ani uměle napřimovat tok. Je to jen technická záležitost,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.
„Hodonín je problematický tím, že jsou na jezu složité vodohospodářské poměry, je tam vodní elektrárna. Směrem na Lanžhot a na soutok s Dyjí jsou čtyři pevné jezy, které by se daly překonat plavebními komorami. Což by nebyl žádný zásah do toku,“ vysvětlil Bártek.

Podle něj by přitom bylo napojení Baťova kanálu až na Dunaj velkou výhodou. „Napojení na Dunaj by znamenalo napojení na celoevropskou síť vodních cest. Dalo by se od nás plout po významných tocích Evropy a z nich samozřejmě i k nám,“ nastínil Bártek.
O mezinárodní spolupráci na řekách a jejich propojení se mluví už více než deset let. V minulosti však jednání vedly pouze Česká a Slovenská republika. Důvodem byl i fakt, že se rakouská strana obávala narušení životního prostředí.

„Rakousko je na životní prostředí velmi citlivé a k projektům přistupuje velmi obezřetně. Myslím si ale, že turistická plavba nemá na životní prostředí negativní dopad. Je jednoznačně dobré znamení, že rakouská strana má vůli celou věc řešit,“ doplnil Bártek.
Jaroslav Pospíšil dále uvedl, že začít plánovat projekt propojení řek by se mohlo během následujícího roku. „Doufám, že první výsledky by mohly být od roku 2012. Vše ale budeme řešit postupně. V pondělí jsme se domlouvali na zpracování studie proveditelnosti záměru, která vše rozloží do jednotlivých etap,“ uzavřel Pospíšil.