VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po 48 hodinách přivezli Naganský expres do Kunovic

Kunovice /REPORTÁŽ/ – Je slunečné nedělní ráno 25. září a transport někdejšího vládního speciálu TU-154M neodvratně a zatím bez komplikací míří ke svému cíli, do Aeroklubu Kunovice. Na zhruba tříkilometrovém finálním úseku mu zbývá absolvovat už jen několik kritických míst. S kolegou fotografem přijíždíme ke křižovatce u kunovického hypermarketu a ohromeně sledujeme ty davy zvědavců, kterými je obstoupená. A zatímco hledám místo k odstavení vozu, nad hlavou mi přelétají dvě helikoptéry monitorující transport, jejichž přítomnost mi jasně signalizuje, že parkuji přesně včas.

25.9.2016
SDÍLEJ:

Naganský expres projíždí Kunovicemi směrem k letišti.Foto: DENÍK/Jan Karásek

Přípravu na stěhování letadla a samotný převoz sledujeme od samého začátku ZDE

Z obchvatu obloukem ke křižovatce se už blíží padesát metrů dlouhý návěs tahače, na němž je uložen trup vysloužilého letadla prezidentů, premiérů i ministrů několika našich vlád a v neposlední řadě také zlatých reprezentantů z olympijského hokejového turnaje v Naganu v roce 1998. Kolos se pomalu sune po silnici za pozdravného troubení klaxonu. Vnímám, jak cvaká všechno, co v té chvíli cvakat může – fotoaparáty, kamery, a hlavně spouštěče videosekvencí na stovkách mobilů kolem mne.

Naganský expres projíždí Starým Městem a sjíždí z obchvatu Uh. Hradiště do Kunovic. VIDEO: Michaela Zambalová

Řidič tahače si najíždí hodně doprava, až předním kolem přejíždí pangejt. Aha, dělá si prostor, aby se s tím nekonečně dlouhým trupem letounu vytočil v šedesátistupňovém ohybu. Pádím zpátky k autu v domnění, že už tam fotograf bude stepovat. Chyba lávky, není tam. Zůstávám tedy sedět uvnitř vozu a až s nábožnou úctou k monumentům pozoruji, jak mne pomaloučku míjí onen vzácný náklad. V tu chvíli kolega dobíhá. „Promiň, musel jsem ještě vyfotit jednoho borca v Jágrově dresu," omlouvá své zdržení fotograf.

Naganský expres vítá fanoušek v Jágrově dresu. VIDEO: Deník/Pavel Bohun

To už ale kolem nás začínají lidé zbrkle prchat za transportem. Obklopují mě pěší, cyklisté i auta, jež se snaží dohnat k Panskému dvoru ujíždějící trup Naganského expresu. Startuji vůz, a vzápětí splývám s chaoticky se hrnoucím shlukem. Čím víc se blížíme k poslední překážce transportu, železničnímu přejezdu u tamního sportovního areálu, tím víc dav houstne. Najednou kolona zastavuje a hydraulika tahače začíná zvedat svůj náklad o několik desítek centimetrů výš, aby vyvýšený přejezd překonal. Kromě vrtulníků pozoruji, jak nad našimi hlavami krouží dron. Než se náklad pohne směrem k letišti, kam už ale naše sledovací jízda nepokračuje, musí transport počkat na průjezd vlaku. „Tady je ludí, jak na jízdě králů," konstatuje jedna z žen procházející kolem nás.

Vládní speciál TU 154 uvítá vodní slavobrána

To už s kolegou ujíždíme do Aeroklubu Kunovice. I před jeho branou parkuje plno aut. Několik stovek lidí za páskou nedočkavě vyhlíží příjezd Naganského expresu. Ukazujeme organizátorům novinářské průkazy a míříme k příjezdové silnici k letištní ploše, u které stojí dvě hasičské cisterny. Proudy vody mají za úkol TU-154 M přivítat v jeho novém působišti. O několik desítek minut později se k nám od letištní plochy začíná blížit převozový konvoj. Vlastně už nejde jen o 51metrů dlouhý tahač s trupem letounu, jehož cestu Kunovicemi jsme sledovali, ale také o další tři tahače, převážející odmontovaná křídla a části někdejšího vládního speciálu.

Naganský expres vjíždí na kunovické letiště. VIDEO: Deník/Pavel Bohun

Jakmile se k hasičským cisternám přibližuje Naganský expres, hasiči, stojící na obou vozidlech pouštějí do protisměrů proud vody ze stříkaček, čímž vytvářejí nad projíždějícím kolosem pomyslnou uvítací bránu. V té se dopolední paprsky slunce proměňují v nádhernou duhu, umocňující sílu tohoto okamžiku. Pak už tahače čeká poslední zatáčka a ocitají se v cíli své cesty na rozlehlém prostranství kunovického aeroklubu. Tam je hlasitým potleskem a voláním vítá velký dav přihlížejících. „Tady se to bude skládat do původní podoby. Ve svém volném čase a zadarmo to povětšinou budou dělat ti, kteří letoun jezdili rozebírat na letiště do Kbel. Někdy v roce 2018 pro letadlo přichystáme místo v Leteckém muzeu, pod podvozek se mu vybetonují základové desky a stroj odtáhneme tam," vysvětluje Miroslav Minařík z Aeroklubu Kunovice.

Mezitím velitel Velkého přeletu Martin Hrabec děkuje týmu lidí, kteří se na celé akci podíleli a s dojetím přijímá gratulace za mistrovský kousek, který se úspěšným nedělním zakončením transportu podařilo organizátorům udělat.

„Bez podpory členů Aeroklubu Kunovice by se tato akce nemohla nikdy uskutečnit," přiznává Martin Hrabec poté, co dav přihlížejících skanduje aktérům přesunu sborovým: „Děkujem, děkujem, děkujem…"

V hlavní koloně jel trup letounu (délka 41,80 metru). Celková délka soupravy i s tahačem značky MAN byla 51,5 metru, maximální šířka 4,80 metru, maximální výška 5,30 metru. Celková hmotnost soupravy i s naloženým trupem byla 85 tun. Současně jely s hlavní kolonou také další součásti letadla, například oba díly centroplánu (vnitřního křídla) a vnější křídlo. Tato kolona mířila do Kunovic odlišnou trasou i v jinou dobu – důvodem byla šířka nákladu. Tato souprava měla celkovou délku 19 metrů, šířku 5,10 metru a max. výšku 4,30 metru. Hmotnost 27 tun.

Autor: Pavel Bohun

25.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč

Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů Dělník/ce - laminatér/ka - letecké modely. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Laminace let. modelů, práce s lepidlem, uhlíkovými a skelnými tkaninami, práce ve stoje, vhodná spíše pro ženy, pečlivost, trpělivost, man. zručnost, dobrý zrak, ochota učit se novým věcem, příspěvek na dopravu nad 20 km, poukazy na masáže, možnost stravování, kontakt telefon (denně 8-14 h) nebo e-mail.. Pracoviště: Krill. b.p., spol. s r.o., Na Záhonech, č.p. 1699, 686 04 Kunovice. Informace: Jana Botková, +420 572 581 895.

Obchod - Obchod Obchodní zástupce 21 000 Kč

Obchodní zástupci. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Denní komunikace se zákazníkem, prezentace společnosti, nabízení nových projektů - zpracování kalkulací, příprava nabídek a jejich prezentace, interní předávání zákaznických požadavků. SŠ/VŠ vzdělání nejlépe technického směru, komunikativní osobnost, výbornou znalost angličtiny slovem i písmem, němčina výhodou, dobrá znalost práce na PC (Word, Excel, internet, Outlook), samostatnost a flexibilita, řidičský průkaz sk. B. Roční bonus, 25 dnů dovolené, příspěvek na dopravu, na stravování, na penzijní připojištění, odměna při pracovním jubileu, odměna za zlepšovací návrhy, moderní pracovní prostředí, notebook, služební telefon i pro soukromé účely. PP na 1 rok s možností prodlouežní. Kontakt telefonicky či e-mailem.. Pracoviště: Teknia uhersky brod, a.s., Rybářská, č.p. 2330, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Hana Havlová, +420 572 610 652.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 26 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Samostatnost, spolehlivost, možnost ubytování, obědy zdarma.. Pracoviště: Restaurace fabrika s.r.o. - uh, Za Olšávkou, č.p. 365, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Alena Slováková, +420 720 225 698.

Výroba - Třídiči odpadů Obsluha strojů a zařízení. 25 000 Kč

Třídiči odpadů Obsluha strojů a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, obsluha strojů a zařízení: drtící a třídící stroj, odborné vzdělání tech. zaměření výhodou, ŘP "B", vysoké prac. nasazení, fyz. zdatnost, čas. flexibilita, spolehlivost, podnik. stravování, zaměst. program T-mobile.. Pracoviště: Kovosteel recycling, s.r.o. - pracoviště, Kostelanská, č.p. 2128, 686 03 Staré Město u Uher.Hrad.. Informace: Eva Štulířová, +420 731 506 337.


Slovácké strojírny v Uherském Brodě.

Slovácké strojírny dostaly pokutu 200 tisíc za znečišťování ovzduší

Galeristé Pavel Chmelík a Michaela Orbesová s obrazem Františka Kupky
20

ON-LINE rozhovor: Velikáni českého umění

Sedm cizinců na jednoho číšníka a bitva o Cheb: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 23. dubna 2018.

Lidé nerespektují zákaz vstupu na vrchol Kněhyně. Ruší tam vzácné ptáky

Ochránci přírody vyzývají turisty, aby respektovali zákaz vstupu na vrchol Kněhyně v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Beskydy. Přítomnost lidí podle nich ruší vzácné druhy ptáků. Zákaz vstupu zde platí už deset let.

Jak se léčí rakovina prostaty? Fungují léky na erekci? Ptejte se urologa

Co může varovat před rakovinou močového ústrojí nebo prostaty? Jak takové nemoci léčit? A jsou vlastně účinné volně prodejné léky na erekci? Nejen na to se můžete zeptat MUDr. Michala Grepla, nového primáře urologického oddělení ve zlínské Baťově nemocnici. Ptejte se již nyní, Michal Grepl vám bude odpovídat ve středu 25. dubna mezi 14 – 15 hodinou.

Ochotníky z Tupes, Zlechova a Břestku políbila v neděli múza

Premiérou divadelní komedie s názvem Když Líba umřela aneb Amazonky ze Slovácka se v neděli odpoledne začala po pětapadesáti letech psát nová éra ochotnického divadla v Tupesích. V režii zástupkyně ředitele tamní základní školy Karly Milošové ji odstartoval sedmnáctičlenný Prozatímní ochotnický spolek Tupesy – Zlechov – Břestek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT