VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po 48 hodinách přivezli Naganský expres do Kunovic

Kunovice /REPORTÁŽ/ – Je slunečné nedělní ráno 25. září a transport někdejšího vládního speciálu TU-154M neodvratně a zatím bez komplikací míří ke svému cíli, do Aeroklubu Kunovice. Na zhruba tříkilometrovém finálním úseku mu zbývá absolvovat už jen několik kritických míst. S kolegou fotografem přijíždíme ke křižovatce u kunovického hypermarketu a ohromeně sledujeme ty davy zvědavců, kterými je obstoupená. A zatímco hledám místo k odstavení vozu, nad hlavou mi přelétají dvě helikoptéry monitorující transport, jejichž přítomnost mi jasně signalizuje, že parkuji přesně včas.

25.9.2016
SDÍLEJ:

Naganský expres projíždí Kunovicemi směrem k letišti.Foto: DENÍK/Jan Karásek

Přípravu na stěhování letadla a samotný převoz sledujeme od samého začátku ZDE

Z obchvatu obloukem ke křižovatce se už blíží padesát metrů dlouhý návěs tahače, na němž je uložen trup vysloužilého letadla prezidentů, premiérů i ministrů několika našich vlád a v neposlední řadě také zlatých reprezentantů z olympijského hokejového turnaje v Naganu v roce 1998. Kolos se pomalu sune po silnici za pozdravného troubení klaxonu. Vnímám, jak cvaká všechno, co v té chvíli cvakat může – fotoaparáty, kamery, a hlavně spouštěče videosekvencí na stovkách mobilů kolem mne.

Naganský expres projíždí Starým Městem a sjíždí z obchvatu Uh. Hradiště do Kunovic. VIDEO: Michaela Zambalová

Řidič tahače si najíždí hodně doprava, až předním kolem přejíždí pangejt. Aha, dělá si prostor, aby se s tím nekonečně dlouhým trupem letounu vytočil v šedesátistupňovém ohybu. Pádím zpátky k autu v domnění, že už tam fotograf bude stepovat. Chyba lávky, není tam. Zůstávám tedy sedět uvnitř vozu a až s nábožnou úctou k monumentům pozoruji, jak mne pomaloučku míjí onen vzácný náklad. V tu chvíli kolega dobíhá. „Promiň, musel jsem ještě vyfotit jednoho borca v Jágrově dresu," omlouvá své zdržení fotograf.

Naganský expres vítá fanoušek v Jágrově dresu. VIDEO: Deník/Pavel Bohun

To už ale kolem nás začínají lidé zbrkle prchat za transportem. Obklopují mě pěší, cyklisté i auta, jež se snaží dohnat k Panskému dvoru ujíždějící trup Naganského expresu. Startuji vůz, a vzápětí splývám s chaoticky se hrnoucím shlukem. Čím víc se blížíme k poslední překážce transportu, železničnímu přejezdu u tamního sportovního areálu, tím víc dav houstne. Najednou kolona zastavuje a hydraulika tahače začíná zvedat svůj náklad o několik desítek centimetrů výš, aby vyvýšený přejezd překonal. Kromě vrtulníků pozoruji, jak nad našimi hlavami krouží dron. Než se náklad pohne směrem k letišti, kam už ale naše sledovací jízda nepokračuje, musí transport počkat na průjezd vlaku. „Tady je ludí, jak na jízdě králů," konstatuje jedna z žen procházející kolem nás.

Vládní speciál TU 154 uvítá vodní slavobrána

To už s kolegou ujíždíme do Aeroklubu Kunovice. I před jeho branou parkuje plno aut. Několik stovek lidí za páskou nedočkavě vyhlíží příjezd Naganského expresu. Ukazujeme organizátorům novinářské průkazy a míříme k příjezdové silnici k letištní ploše, u které stojí dvě hasičské cisterny. Proudy vody mají za úkol TU-154 M přivítat v jeho novém působišti. O několik desítek minut později se k nám od letištní plochy začíná blížit převozový konvoj. Vlastně už nejde jen o 51metrů dlouhý tahač s trupem letounu, jehož cestu Kunovicemi jsme sledovali, ale také o další tři tahače, převážející odmontovaná křídla a části někdejšího vládního speciálu.

Naganský expres vjíždí na kunovické letiště. VIDEO: Deník/Pavel Bohun

Jakmile se k hasičským cisternám přibližuje Naganský expres, hasiči, stojící na obou vozidlech pouštějí do protisměrů proud vody ze stříkaček, čímž vytvářejí nad projíždějícím kolosem pomyslnou uvítací bránu. V té se dopolední paprsky slunce proměňují v nádhernou duhu, umocňující sílu tohoto okamžiku. Pak už tahače čeká poslední zatáčka a ocitají se v cíli své cesty na rozlehlém prostranství kunovického aeroklubu. Tam je hlasitým potleskem a voláním vítá velký dav přihlížejících. „Tady se to bude skládat do původní podoby. Ve svém volném čase a zadarmo to povětšinou budou dělat ti, kteří letoun jezdili rozebírat na letiště do Kbel. Někdy v roce 2018 pro letadlo přichystáme místo v Leteckém muzeu, pod podvozek se mu vybetonují základové desky a stroj odtáhneme tam," vysvětluje Miroslav Minařík z Aeroklubu Kunovice.

Mezitím velitel Velkého přeletu Martin Hrabec děkuje týmu lidí, kteří se na celé akci podíleli a s dojetím přijímá gratulace za mistrovský kousek, který se úspěšným nedělním zakončením transportu podařilo organizátorům udělat.

„Bez podpory členů Aeroklubu Kunovice by se tato akce nemohla nikdy uskutečnit," přiznává Martin Hrabec poté, co dav přihlížejících skanduje aktérům přesunu sborovým: „Děkujem, děkujem, děkujem…"

V hlavní koloně jel trup letounu (délka 41,80 metru). Celková délka soupravy i s tahačem značky MAN byla 51,5 metru, maximální šířka 4,80 metru, maximální výška 5,30 metru. Celková hmotnost soupravy i s naloženým trupem byla 85 tun. Současně jely s hlavní kolonou také další součásti letadla, například oba díly centroplánu (vnitřního křídla) a vnější křídlo. Tato kolona mířila do Kunovic odlišnou trasou i v jinou dobu – důvodem byla šířka nákladu. Tato souprava měla celkovou délku 19 metrů, šířku 5,10 metru a max. výšku 4,30 metru. Hmotnost 27 tun.

Autor: Pavel Bohun

25.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 15 000 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů Strojník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Zkušenosti s prací v požadovaném oboru, stravenky.. Pracoviště: Ing. lubomír šlosar, pracoviště, Na Drahách, č.p. 881, 686 04 Kunovice. Informace: Věra Krejčiříková, +420 732 149 566. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 19 000 Kč Účetní všeobecní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kompletní zpracování účetnictví, daňové evidence, zpracování mezd, přiznání k DPH, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, silniční daň, daň z nemov. věcí, daň z nabytí nemov. věcí, znalost účet. programu Pohoda výhodou. Stravenky (celé hradí zaměstnavatel), kontakt pouze e-mailem.. Pracoviště: D & m accounting s.r.o. 1, Otakarova, č.p. 81, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Monika Třísková, +420 774 418 524. Doprava a logistika - Doprava a logistika Dispečer 20 000 Kč Dopravní dispečeři DISPEČER/KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Angličtina (němčina) slovem i písmem. Praxe v dopravě. Kontakt telefonicky či e-mailem.. Pracoviště: Zakuza s.r.o., 687 33 Hradčovice. Informace: Vlastimil Kusák, +420 602 552 507. Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 13 500 Kč Slévači. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 14500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Slévač ve slévárně, vyučení v oboru není požadováno, man. zručnost, ochota učit se novým věcem, kontakt e-mailem nebo osobně každou středu v 9-11 hod. na adrese: Nivy 5358, 760 01 Zlín.. Pracoviště: Praim-work s.r.o. - pracoviště, 687 07 Tupesy. Informace: Y. Khalus, .

Ašot Arakeljan a jeho tvorba. Ilustrační foto.
16

Ašot Arakeljan představí v Hradišti průřez svojí tvorbou

1. třída v Základní škole v Polešovicích, třídní učitelka Nedorostková

Nepropásněte! Prvňáčci z Polešovic a Kunovic ve Slováckém deníku

Další drama na přejezdu a návštěva ze Slovenska na odstřel: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 12. a 13. listopadu 2018.

Narodil se v Jarošovském pivovaru a po celý život mu zůstal věrný

Už dvaasedmdesát roků sbírá Milan Špičák artefakty související s Jarošovským pivovarem. Koneckonců za ten čas ho zná dokonale také prostřednictvím historických dokumentů, etiket, dobových půllitrů, keramiky, plakátů a dalších svých „pokladů“ jak své celoživotní sbírce říká.

Vpředu je to špatné. Snad nás nový trenér zvedne, doufá Kalabiška

Před týdnem v Příbrami jako střídající hráč pomohl k výhře 3:0 i třem bodům, proti Liberci se ale křídelník Jan Kalabiška stejně jako zbytek týmu neprosadil.

Češi jsou národem chatařů. Chalupu vlastní pětina lidí

Malebná roubenka s kůlovým plotem a košatými muškáty v oknech. Ideálně na kraji lesa plného hub či u rybníka. To je stále sen drtivé většiny současných Čechů. Dokládají to i poslední data společnosti RE/MAX Europe: chatu nebo chalupu k odpočinku podle nich vlastní dokonce pětina Čechů. To je pátý nejvyšší počet v Evropě. 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT