Jejich příprava totiž trvá už více než 15 let. Soustavně jsou blokovány několika ekologickými spolky, které kladou důraz na různé druhy živočichů žijících v obou oblastech.

Původně se lidé na řadě míst napříč krajem mohli podepisovat do konce října.

„Tato aktivita ale pokračuje dál, potřebujeme deset tisíc podpisů. Až je budeme mít, zákon nám umožňuje petici předložit patřičnému petičnímu výboru,“ vysvětlil pro Deník Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které petici podnítilo.

Dálnice D55 povede okolo Starého Města.
Dálnici z Otrokovic do Babic by mohli začít stavět už příští rok

Věří, že chybějící asi dva tisíce podpisů se jim podaří nasbírat. A pak ať se prý se svým svědomím popasuje Senát.

„Cílem petice je, aby státní představitelé věděli, že obě stavby jsou vůlí našich obyvatel. Po tolika letech by s nimi mohli pohnout,“ je přesvědčený někdejší hejtman Zlínského kraje.

Parlament je podle něj jedinou legislativní institucí, která může ukončit obstrukce ekologických spolků.

„Neměly by mít nekonečný průběh při rozhodování o zahájení a průběhu staveb. Zatím to bohužel funguje tak, že kdo si zamane, může do stavby hodit jedovatý šíp. A to by měl parlament probrat a změnit,“ konstatoval Libor Lukáš.

Ilustrační foto
Audit Deníku: Za špatným stavem dálnic je hlavně projektová nepřipravenost

Pod petici se podepsal například neuvolněný místostarosta Mysločovic Lukáš Dovrtěl. I na tamním úřadě se lidé mohou podepsat.

„Jezdím denně do práce od nás z obce do Napajedel. Normálně to má trvat několik minut, ale jen přes samotné Otrokovice jedu dobrých patnáct minut. Bránění stavbě ekologických aktivistů kvůli živočichům je kontraproduktivní,“ myslí si.

V Otrokovicích podle mysločovického místostarosty kamiony stojí dlouhé minuty v kolonách namísto toho, aby bez problému projely dálnici či obchvat.

Stavba D49 od Hulína do Fryštáku, která má vést na Valašsko a napojit se na slovenskou dálniční síť k Púchovu, se již připravuje.
Křeček nebo dálnice? Ve Fryštáku se zatím podepsala padesátka lidí

Naštvaná je i Svatava Ságnerová z Holešova. Pod petici se teprve chystá podepsat.

„Jednodušší a pohodlnější dopravní spojení je potřeba dotáhnout do konce. Ekologičtí aktivisté stavby brzdí účelově,“ podotkla.

Ve Fryštáku či třeba Otrokovicích kvůli oddalovaným stavbám čelí vysokému počtu aut, nadměrnému hluku, znečištěnému ovzduší a kolonám v centrech.

„Po dostavbě se obyvatelům města znatelně uleví a zlepší se životní prostředí. Bude vyřešen i problém s přetíženou kvítkovickou křižovatkou. Je paradoxní, že se upřednostňují zájmy zvířat před zdravím a bezpečností lidí,“ podotkl starosta Jaroslav Budek. 

Demolice nedostavěného obchodního domu ve Zlíně na Jižních svazích.
Pozemky po torzu město řešit nebude. Až za rok nové vedení