VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Padesát let od leteckého neštěstí nedaleko Strání

Měl to být rutinní let na objednávku. Třiatřicetiletý bývalý armádní letec Pavel Benedikt pilotoval 11. července 1967 dvoumotorový stroj L-200 Morava. Na palubě vezl Jozefa Kyšku a Vladimíra Somoru, pracovníky národního podniku Duslo Šaĺa, kteří se měli po přistání v Ostravě přesunout do Karviné. Tam je čekala jednání o výrobě žlabů na elektrolyzéry.

23.7.2017
SDÍLEJ:

50 let od letecké neštěstí ve StráníFoto: Deník / Trubačík Vojtěch

Letadlo opustilo v 6.15 domovské nitranské letiště. Do Ostravy ale nikdy nedoletělo. Pilot se naposledy ohlásil v 6.30 letišti v Bratislavě. Poté měl navázat spojení s letištěm Holešov, to už však neučinil. U Strání totiž vletěl do mraků. Pro obrat se rozhodl příliš pozdě, už ho obklopoval stoupající terén. Několik svědků z okolí shodně zaslechlo nejprve motor letadla a poté náraz a ticho. Kvůli mlze však nic neviděli.

Ani jeden ze tří cestujících nepřežil. Stroj byl totálně zničen, kabina vyhořela. Přestože trosky ležely nedaleko polní cesty, po níž místní každý den chodili, nikdo si ničeho nevšiml. „Armáda dokonce nasadila vrtulníky Mig-4. Ty pak přistály na jedné z luk a rozzlobenému stařičkému majiteli zklikvidovaly seno. Poté mu ale vojáci škodu uhradili,“ vzpomíná na půl století staré události tehdy šestnáctiletý Jan Mikláš.

Až o dva dny později se ráno k místu přiblížili vojáci. Byl to však lesník František Tureček, který místo dopadu našel. „Zaujal mě hnědý flek. Řekl jsem vyšetřujícímu majorovi, že to tam určitě nebylo. Šel jsem se tam podívat a bylo tam. Letadlo zapadlé mezi stromy. Vyvrátilo pouze jeden menší strom. To hnědé, co jsem viděl, bylo od žáru. Na pohled na mrtvé nikdy nezapomenu,“ vzpomíná František Tureček.

Následovalo vyšetřování. Jedním z členů komise byl i slavný stíhací pilot František Fajtl, jehož teprve v roce 1964 komunistický režim částečně rehabilitoval. Příčinou nehody bylo špatné počasí. Meteorologové neměli kvůli nedostatečnému rozložení hydrometeorologických stanic dostatek informací pro lety v malých výškách (do tří set metrů).

Stroj neměl žádné závady, pilot byl podle oficiálních dokumentů dostatečně zkušený, zodpovědný a před osudovým letem odpočatý. Na typu Letov L-200 nalétal do nehody přes sto hodin. Ani to ale nezabránilo zřícení. Stačilo špatné počasí a opožděné rozhodnutí.
Tragédii připomíná asi tři sta metrů od místa nehody památník. Na jeho vrcholu je třílistá vrtule. „Přitom havarované letadlo mělo dvoulistou vrtuli. Třílistá tady je patrně proto, že si nehoda vyžádala tři oběti,“ prozrazuje Jan Mikláš.

Zůstaly tam jen motory a pár kostí

Janu Miklášovi bylo v době leteckého neštěstí šestnáct let a dobře si pamatuje vše, co se tehdy dělo. „Už 11. července jsme se dozvěděli, že se něco stalo. Začala tu prolétávat letadla i vrtulník. Vojáci ale nemohli nic najít. Nevědělo se, kde trosky letadla jsou. Mohly být kdekoli na velkém prostoru, protože se dlouho neohlásilo,“ popisuje Jan Mikláš den tragédie.

Jakmile se dozvěděl, že už letadlo za přispění lesníka Františka Turečka našli, běžel i s kamarády k němu. Od domu jeho rodičů bylo vzdálené zhruba čtyři kilometry. Vojáci podle jeho slov hlídali jen asi dvacetimetrový okruh. „Viděli jsme hromadu ohořelých trosek a dvě svlečená těla cestujících. Pilot zůstal v kabině. Od nehody uplynuly už dva dny a panovala vedra, takže byl cítit charakteristický pach rozkládajících se těl, doprovázený pachem benzínu a ohořelého kovu,“ vzpomíná Jan Mikláš.

Tomu se z trosek podařilo zvednout knipl, který má dodnes. „Nabízel jsem ho pozůstalým po pilotovi, ale neměli zájem. Dokud žila pilotova matka, posílala peníze a matrikář za ně kupoval květiny a dával je k pomníku. Oba už jsou ale po smrti. Občas se i tak nějaké květiny u pomníku objeví,“ tvrdí Jan Mikláš.

Během dvou týdnů byly trosky odvezeny. „Zůstaly tam jen motory a bohužel i pár kostí. Ty se tam válely dlouho,“ poznamenává pamětník. Pomník zemřelým nechal postavit podnik Duslo Šaľa. „Je v docela dobrém stavu, ale písmena se odloupala, jsou tam jen nerezové desky. Snažil jsem se firmu kontaktovat a požádat je o opravu, ale neúspěšně. Uvažuji, že bych nová písmena zafinancoval sám,“ přemítá Jan Mikláš závěrem.

Dobový tisk o leteckém neštěstí u StráníDvoumotorové letadlo L-200 Morava odstartovalo patnáct minut po šesté hodině ranní z letiště v Nitře. Na jeho palubě se kromě pilota Pavla Benedikta nacházeli Jozef Kyška a Vladimír Somora, kteří měli v Karviné dohodnout výrobu žlabů na elektrolyzéry. Všichni zahynuli. „Tři dobří lidé, tři výborní odborníci, tři otcové,“ psal o obětech slovenský novinář Dobroslav Hrubý.

Původně si někteří lidé mysleli, že trojice možná uletěla (emigrovala, pozn. red.) do Rakouska. To ale vyvrátil nález majora Morkese z deváté hodiny ranní. „Konec hledání, konec fámy, že ti tři se už mají dobře ve Vídni.“

A čí to tedy byla chyba? Stroj přece mohl uletět delší vzdálenost i na jeden motor a Pavel Benedikt byl zkušený pilot. Do roku 1962 působil jako letec v československé armádě. „V 6.30 se naposledy hlásil letišti v Bratislavě. Spojení s Holešovem už nenavázal. Proč? Vždyť poruchu mohl hlásit ihned.“ Už tehdy se hlavní vina přikládala mlze.

Za tři tragicky zesnulé truchlili jejich rodinní příslušníci i spolupracovníci. „Pracovní stoly Vladimíra Somory a Jozefa Kyšku zasypali jejich spolupracovníci květinami.“

Naopak na letišti v Nitře nic nepřipomínalo tragédii. „Pavlova bílá Škoda Felicia stála před budovou. Na stoličce přehozený svetr, za závěsem kanceláře úzké bílé lůžko, které starostlivě ustlal,“ zakončil líčení atmosféry Dobroslav Hrubý.

Autor: Marek Bartošík

Autor: Redakce

23.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Šest obcí ze Slovácka dostane 15 milionů na sportoviště

Noví poslanci Zlínského kraje vzešlí z voleb v říjnu 2017.
AKTUALIZOVÁNO
12

To jsou oni! Poslanci, kteří budou hájit zájmy Zlínského kraje

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Lidovec Benešík: Česku je to jedno. Slovák či Japonec

„Česká republika je maximálně tolerantní země. Když se podíváte na to, že volby vyhráli ekonomičtí migranti, tak jednoznačně můžeme EU říct, že nejsme žádní xenofobové. U nás je to jedno: Slovák nebo Japonec,“ sdělil Ondřej Benešík jediný lidovecký poslanec z našeho kraje.

AKTUALIZOVÁNO

Na Slovácku zvítězilo ANO, druhé KDU-ČSL a třetí SPD

ANKETA / VIDEA / FOTOGALERIE/ PŘÍMÝ VSTUP DO VOLEBNÍCH VÝSLEDKŮ / Ve Zlínském kraji už je sečteno. Voliči našeho regionu si vybrali do čela hnutí ANO 2011, které získalo v kraji 28,76 % hlasů. Druhá skončila SPD Tomio Okamury (12,90 %), následovaná KDU-ČSL(11,41 %).

Jaroslav Holík: Výsledky úspěšnějších stran ukazují, že stále máme co zlepšovat

ROZHOVOR/ Poslanec Jaroslav Holík z Březůvek na Zlínsku je v politice už víc, jak patnáct let. Když v sobotu jeho spolustraníci ve volebním štábu hnutí SPD v pražském hotelu Čechia sledovali bedlivě volební grafy a debatovali o dalších úkolech hnutí na výslunní české politiky, Jaroslav Holík musel řešit stěhování v Praze a další starosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT