Konalo se v tamní sokolovně za účasti zástupců obce, odborníků na životní prostředí, zástupců těžařské firmy a zhruba tří stovek tamních obyvatel. Ti přišli v drtivé většině vyjádřit svůj nesouhlas s tímto záměrem. „Potěšilo mě, že jsme byli v názoru jednotní a podpořili nás i zástupci města. Na druhé straně, zástupci těžařů nám předložili řadu neprůhledných argumentů. Měla jsem pocit, jako by ani neodpovídali na naše konkrétní dotazy,“ hodnotila jednání zakladatelka ochranářského občanského sdružení Zelená hráz. Jak Hýžová upřesnila, těžaři argumentovali například plánovanou výstavbou nové silnice, která by měla „obejít“ centrum Uherského Ostrohu a zajistit, aby městem neprojížděly nákladní vozy investora. „Vůbec nebrali ohled na to, že radnice ve Veselí nad Moravou a Moravském Písku, přes které by silnice vedla, s tímto záměrem nesouhlasí,“ dodala Hýžová.

Jednání se zúčastnila i místostarostka Uherského Ostrohu Jiřina Galušková. „Žádné přesvědčivé argumenty investoři nepřednesli. Na našem názoru postavit se proti záměru na těžební jezero schůzka absolutně nic nezměnila. V blízkosti města již těžební jezera jsou a o další prostě nestojíme,“ podotkla místostarostka Galušková. Ta vysvětlila, že o tom, zda jezero nakonec přece jen vznikne či ne se bude odvíjet od posouzení projektu ministerstvem životního prostředí ale také většinovým souhlasem zastupitelů. „Těžaři už vykoupili zhruba čtyřicet procent pozemků v lokalitě, kde by vodní plocha mohla vzniknout. Část pozemků ale také patří městu a další část jiným vlastníkům. Se všemi vlastníky by proto museli těžaři jednat a ve finále pak také respektovat rozhodnutí zastupitelstva,“ netají mezi řádky své naděje na zastavení plánů těžařů místostarostka.

Konzultant těžařské společnosti Jampílek Pavel Josefus tvrdí, že oponenti mají z činnosti u jezera zbytečné obavy a že žádné poškození životního prostředí či narušení kvality a hladiny spodních vod nehrozí. „Jednání se, bohužel, zúčastnilo jen velmi málo odborníků či dobře informovaných lidí, se kterými bylo možné objektivně komunikovat. Nespokojenci se drželi obecně kritizovaných jevů a jen těžko přistupovali na naše vysvětlení, podpořená odbornými posudky,“ konstatoval Josefus. Ten tvrdí, že obyvatelům Uherského Ostrohu by těžba přinesla mnohé výhody. „Patří mezi ně efektivní využití tamní orné půdy a díky nově vzniklé zeleni i ke zvýšení ekologické rozmanitosti území. Z vodohospodářského hlediska by jezero mělo retenční vlastnosti, tedy mohlo by pojmout další nadměrné vody při možných povodních. Přítomnost těžebního prostoru by také znamenalo každoroční přísun peněz do městské pokladny,“ vyjmenoval pozitiva záměru Josefus. Ten připustil, že jistá rizika souvisí se zvýšenou dopravou v blízkosti těžebního jezera a vlivu na spodní vody. „Tyto vlivy však lze eliminovat jasně vymezenými podmínkami a kontrolami provozu těžebního jezera. Za takových podmínek pak nebude k žádným problémům docházet,“ dodal Josefus.

Veřejné jednání v Uherském Ostrohu má být součástí studie vlivu jezera na životní prostředí. Obyvatelé Uherského Ostrohu už před několika týdny vyjádřili svůj nesouhlas peticí, kterou podepsalo na 900 osob. Bojí se znehodnocení životního prostředí, ale také poškození prameniště pitné vody a nadměrné dopravní zátěže v podobě těžařských vozů, jež by projížděly přes jejich město. Podle odhadů odborníků by totiž přes Uherský Ostroh mohlo v případě realizace plánu projíždět denně třicet až čtyřicet těžkých nákladních vozidel a to až po dobu třiceti let. K jejich nesouhlasu se přidala i zástupci ostrožská radnice.

Na veřejném projednání byli účastníci seznámeni i odbornými posudky, které vylučují, mimo jiné, obavy z poklesu podzemních vod, nadměrného hluku i nadměrné dopravní zátěže. Konečné slovo bude mít ale ministerstvo životního prostředí, které argumenty obou stran posoudí. Výslednou zprávu by mělo vypracovat zhruba do jednoho měsíce. Rozhodující verdikt ale vyřkne až jednání zastupitelstva­.