Jeho tvorba byla úzce spjatá se Zlínem a právě proto se ve středu u jeho hrobu na zlínském Lesním hřbitově poklonila delegace filmařů v čele s šéfem zlínských Filmových ateliérů Zdeňkem Skaunicem.

A jaké byly začátky Karla Zemana v krajském městě? „Zlínští filmaři, navzdory válečné době, zahájili ve svém kudlovském studiu tvorbu animovaných filmů. Hermína Týrlová vytvořila průkopnické dílo. Loutkového Ferdu mravence. A vzápětí vytvořila druhý opus: Vánoční sen. Žel, hotový film při velkém požáru, který vypukl ve studiu od prasklé žárovky, shořel,“ uvedl filmový historik Pavel Taussig.

Do konce války zbýval poslední rok. Vánoční sen už otřesená umělkyně nedokázala a ani nechtěla začít připravovat. „Zničené dílo vzkřísil Karel Zeman společně se jmenovcem Bořivojem Zemanem, režisérem hrané části. Vánoční sen, uvedený a odměněný na festivalu v Cannes, oznámil světu, že se zjevila další tvůrčí osobnost,“ doplnil

Poté Zeman natočil řadu světově vysoce ceněných celovečerních filmů, z nichž nejznámější jsou Vynález zkázy, Baron Prášil, Ukradená vzducholoď či Cesta do pravěku.

Na posledním snímku s ním spolupracoval i známý režisér Karel Smyczek. „Pan Zeman si mě oblíbil. Často mi vyprávěl o svých filmařských začátcích. Svůj život absolutně odevzdal filmu. A na jeho práci je to ostatně znát. Má ojedinělou poetiku,“ je přesvědčený Smyczek. K jeho nejoblíbenějším filmům patří Vynález zkázy. „Je nejčistší, napínavý a objevný. Je na něm znát okouzlení novými technologiemi,“ vysvětluje.

Souhlasí s ním i jeho kolega Zdeněk Troška. „Vynález zkázy je skvělý, na Cestě do pravěku jsem vyrůstal, ale moje srdcová záležitost je Baron Prášil,“ prozrazuje nekorunovaný král českých filmových pohádek. „Byl obrovský objevitel filmových triků. Dokázal ilustrace zakomponovat do hraného filmu. V té době to bylo úžasné novátorství,“ dodává.

I pro mladé tvůrce znamená filmový kouzelník Zeman velký pojem. „Nedávno dávali v televizi Cestu do pravěku. Když se člověk u filmu pohybuje a ví, jak se co dělá, může jen tiše obdivovat. Dnes si spousta filmů jen na něco hraje. Využívají triků, ale v konečném důsledku jsou trapné. To u Zemanovy tvorby nehrozí,“ domnívá se režisér Jan Otruba.

Karel Zeman by se tento týden dožil sta let. Jeho žena Ludmila své jednadevadesáté narozeniny oslavila nedávno. A při ťukání skleniček vzpomínala na historky z natáčení. „Malý Bejval (Vladimír Bejval – jeden ze čtveřice dětských hrdinů filmu Cesta do pravěku, pozn. red.), který měl devět roků, měl za úkol nést kapra. Ten ale vážil devět kilo a kluk ho nemohl unést. Potom se mu to povedlo. Ale byl rád, když ho mohl pustit do vody,“ smála se.

S láskou na něho vzpomínal i Zdeněk Husták, další ze známého kvarteta Cesty do pravěku. „Byl úžasný člověk, který byl v té době už táta. Bral nás ne jako dospělé herce, ale jako děti. Říkával: „…chlapci, nehrajte nic, hrajte sami sebe. Buďte svoji…“ Byl nesmírně tolerantní a strašně hodný člověk. No řeknu vám, uhlídat čtyři kluky, to nebylo jednoduché. Sice jsme měli vychovatele, ale ani ti nebyli nic platní,“ prozradil při jednom z rozhovorů na letošním zlínském filmovém festivalu.

Karel Zeman zemřel 5. dubna 1989 ve Zlíně. Zanechal po sobě desítky filmů, které budou ještě dlouho přivádět v údiv diváky po celém světě.