Kraj to zdůvodňuje tím, že obce doposud platily stále stejnou částku, ačkoliv náklady na obslužnost se začaly zvyšovat.

„Obce se na zajištění dopravní obslužnosti od počátku roku 2003 podílí nezměněnou částkou padesáti korun. Zlínský kraj přitom na tyto účely vynaložil v roce 2003 ze svého rozpočtu 763 korun na obyvatele, ale letos už tato částka vzrostla až na 867 korun,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd.

Obce ale kvůli menším příjmům z daní mají samy problémy, jak navýšení zaplatit.

„Jsme z toho hodně rozpačití. Tady na tom našem konci je velká nespokojenost se spoji, v sobotu třeba nejede vůbec nic. A když už něco jede, nemá to návaznost třeba na vlak. To se pak nemůže nikdo divit, že jezdí málo lidí veřejnou dopravou,“ řekl starosta Návojné na Valašskokloboucku František Machara.

S tím souhlasí i starostka Pozlovic na Luhačovicku Olga Tkáčová. „Poplatky se zvýšily, ale dopravní obslužnost se spíše ještě zhoršila. Je dost těžké to lidem vysvětlovat,“ konstatovala starostka.

Situace tak momentálně nejvíc ze všeho připomíná začarovaný kruh.

Čím míň lidí autobusy jezdí, tím míň jsou dopravci ziskoví a tím více potřebují peněz, aby mohli udržet alespoň stávající spoje.

Letošní rok totiž pro provozovatele linkové autobusové dopravy nebyl příliš dobrý. „Nebylo to jednoduché, už v průběhu roku jsme museli rušit některé spoje, protože ubylo cestujících,“ konstatoval ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Dodal, že pokud by kraj poplatky nezvýšil, určitě by došlo k rušení spojů. „I tak ale není jisté, že je toto opatření dostatečné. V příštím roce se mění DPH a budeme odvádět z tržeb o jedno procento víc než doposud. Také se zvyšuje spotřební daň na pohonné hmoty, jejichž ceny byly letos na přijatelné úrovni,“ upozornil Holubář.

Zástupci obcí finanční důvody kraje i dopravců víceméně chápou, ale načasování podle nich přišlo v tu nejhorší dobu. „Teď, kdy nikdo přesně neví, jak bude krize pokračovat v příštím roce, se zvýšení poplatků trefilo do opravdu nevhodného období,“ míní starosta Dolní Lhoty na Luhačovicku Jaroslav Masař.

Co je dopravní obslužnost?

Základní dopravní obslužnost představuje dopravu do škol, úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a do zaměstnání včetně dopravy zpět. Zlínský kraj u spojů základní dopravní obslužnosti ze zákona částečně pokrývá prokazatelnou ztrátu dopravcům, kteří v kraji veřejnou linkovou dopravu provozují. Mezi ně patří např. ČSAD Vsetín, ČSAD Uherské Hradiště, Krodos Bus nebo Housa Car.

Kolik mají dostat dopravci na rok 2010

ČSAD Vsetín – 119,35 milionů korun
ČSAD BUS Uh. Hradiště – 57,5 milionu korun
KRODOS BUS – 51 milionů korun
HOUSACAR – 12,4 milionu korun
Veolia Transport Morava – 6 milionů korun
Dopr. společnost Zlín–Otrokovice – 4,2 milionu korun
ČSAD Kyjov – 2,4 milionu korun
FTL (First Transport Lines) – 950 tisíc korun
VYDOS BUS – 560 tisíc korun
ČSAD Hodonín – 340 tisíc korun

Zdroj: Krajský úřad