VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový kunovický letoun poprvé vzlétl

Kunovice – Po nepodařeném startu v půli června se o devět dnů později, v pátek, úspěšně podařilo vzlétnout novému letounu EV-55M Outback z dílny kunovické konstrukční společnosti Evektor.

28.6.2011
SDÍLEJ:

Letoun EV-55 OutbackFoto: DENÍK/Matej Slávik

Letadlo, které je určené zejména pro málo obydlené oblasti, ještě čekají další zkoušky a testy. Poté přijde na řadu certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely.

Letoun chce firma nabídnout především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rovinatou dopravní infrastrukturou. „Mezi další perspektivní odběratele patří společnosti z USA, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie,“ poznamenal manažer letecké továrny Evektor Petr Grebeníček.

Letoun EV-55 má nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro šest až devět cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

První prototyp letadla vzlétl v pátek. Posádku tvořili zkušební pilot Evektoru Josef Charvát a vojenský pilot Jiří Hána. Vzlet trval 30 minut. „Letoun se choval přesně, jak jsme předpokládali: byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení,“ komentoval Charvát.

Druhý prototyp letounu je určen pro pevnostní zkoušky. Třetí, který je určen také pro letové zkoušky, konstruktéři staví. „Dokončený by měl být během příštího roku. Poté letadlo čeká certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely,“ řekl manažer továrny Grebeníček.

EV-55 Outback je určen zejména pro přepravu v málo obydlených oblastech. Vybavený je dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney. Jeho maximální rychlost je 408 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost je 4600 kilogramů. Délka stroje činí 14,35 metru, jeho výška je 4,66 metru a rozpětí má 16,1 metru. Dolet letounu je 2620 kilometrů a dostup 8800 metrů. Na přistání stroj potřebuje dráhu dlouhou asi 420 metrů.

Letoun EV-55 bude nabízen ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny – pro přepravu cestujících, pro přepravu nákladu a kombinovaná verze. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny by neměla přesáhnout 20 minut.

Projekt letounu iniciovala společnost Evektor a Asociace leteckých výrobců ČR v roce 2004. Následovalo vytvoření konsorcia podniků českého leteckého průmyslu pod vedením firmy Evektor.

Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v Česku. Zabývá se vývojem a konstrukcí především v oblasti automobilového a leteckého průmyslu. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.

ČTK

28.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Výše Tříkrálové sbírky a jak jsme volili? Už v pátek ve Slováckých novinách

Prezident Miloš Zeman se svou ženou Ivanou volili 12. ledna na pražských Lužinách v prvním kole prezidentských voleb.
37

Kampaň Zemana začala útokem na „vítače Drahoše“

Děti natočily krádež kola svého spolužáka

Díky všímavým spolužákům nepřišel o kolo žák základní školy v Prakšicích. V pondělí odpoledne vycházela ze školy skupinka žáků.

Silnice jsou sjízdné bez problémů, sněžení očekávají odpoledne

Sjízdné bez problémů. To hlásí silničáři na Slovácku. Podle jednatele Správy a údržby silnic Slovácka Rostislava Buchtíka byla situace ve čtvrtek ráno mnohem lepší než předchozí den.

Vylekaný chmaták a rosomáci pobláznění sněhem: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 17. ledna 2018.

První posila. Slovácko získalo talenta Janoška z Brna

V kolonce ligové zápasy má čtyřku. Ve skutečnosti odehrál na podzim 27 ligových minut. Většinou doskakoval v závěru zápasů. Není bez zajímavosti, že svůj první ligový start si zaknihoval proti Slovácku. Devatenáctiletý Dominik Janošek, který byl od léta v kádru ligového Brna, přestoupil do Slovácka.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>