Letadlo, které je určené zejména pro málo obydlené oblasti, ještě čekají další zkoušky a testy. Poté přijde na řadu certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely.

Letoun chce firma nabídnout především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rovinatou dopravní infrastrukturou. „Mezi další perspektivní odběratele patří společnosti z USA, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie,“ poznamenal manažer letecké továrny Evektor Petr Grebeníček.

Letoun EV-55 má nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro šest až devět cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

První prototyp letadla vzlétl v pátek. Posádku tvořili zkušební pilot Evektoru Josef Charvát a vojenský pilot Jiří Hána. Vzlet trval 30 minut. „Letoun se choval přesně, jak jsme předpokládali: byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení,“ komentoval Charvát.

Druhý prototyp letounu je určen pro pevnostní zkoušky. Třetí, který je určen také pro letové zkoušky, konstruktéři staví. „Dokončený by měl být během příštího roku. Poté letadlo čeká certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely,“ řekl manažer továrny Grebeníček.

EV-55 Outback je určen zejména pro přepravu v málo obydlených oblastech. Vybavený je dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney. Jeho maximální rychlost je 408 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost je 4600 kilogramů. Délka stroje činí 14,35 metru, jeho výška je 4,66 metru a rozpětí má 16,1 metru. Dolet letounu je 2620 kilometrů a dostup 8800 metrů. Na přistání stroj potřebuje dráhu dlouhou asi 420 metrů.

Letoun EV-55 bude nabízen ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny – pro přepravu cestujících, pro přepravu nákladu a kombinovaná verze. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny by neměla přesáhnout 20 minut.

Projekt letounu iniciovala společnost Evektor a Asociace leteckých výrobců ČR v roce 2004. Následovalo vytvoření konsorcia podniků českého leteckého průmyslu pod vedením firmy Evektor.

Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v Česku. Zabývá se vývojem a konstrukcí především v oblasti automobilového a leteckého průmyslu. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.

ČTK