Takzvané časové jízdné, tedy předplacené karty na několik měsíců dopředu za zvýhodněnou cenu totiž po změnách v autobusové dopravě přestaly přijímat krajské linky. Nově se tak z Hradiště například do Kunovic nemohou cestující svézt spojem jedoucím do Hluku či Nové Vsi.

„Situace začíná být kritická. Většina z nás, co cestují každodenně za prací, právě takovou kartu vlastní a do velkého množství spojů na ni prostě nemůžeme nastoupit, i když zastavuje v naší cílové destinaci,“ kroutila hlavou Bohdana Stašková.

Není tak podle ní nouze o situace, kdy se čeká na ten správný spoj i více než čtyřicet minut.

„Taková je například situace u Mesitu. Jediné linky, na které můžeme nastoupit, jsou městské MHD, a ty bývají od zavedení změn absolutně přeplněné,“ vysvětlila Bohdana Stašková.

Změny v jízdních řádech a objednávání autobusových spojů zavedl Zlínský kraj od poloviny loňského prosince. Novinky se především týkají meziměstských spojů v regionu, které jsou hrazeny z rozpočtu kraje.

„Při projednávání nového systému jsme na to kraj upozorňovali a ukazuje se, že naše připomínky byly správné. To, že regionální linky neuznávají časové jízdné je chyba, kterou se doufám podaří ještě napravit,“ přisvědčil stížnostem cestujících zástupce ředitele ČSAD Uherské Hradiště pro autobusovou dopravu Ivan Kallus.

Předplacené karty tak platí pouze ve spojích MHD a u linek takzvané kvazi MHD, které jezdí v souměstí Staré Město – Uherské Hradiště – Kunovice.

„Právě toto souměstí dostalo od kraje výjimku v přijímaní časových jízdenek. Bohužel při žádosti o udělení výjimky pro Hradiště i na regionální spoje nám bylo řečeno, že by se jednalo o nesystémové opatření,“ poznamenal Ivan Kallus.

Podle vedoucího Odboru dopravy a silničního hospodářství Víta Šumpely bylo zvolené řešení provizorní.

„Bylo potřeba nalézt východisko do doby, než se rozhodne o námitce BUSLINE na veřejnou zakázku autobusové dopravy,“ přiblížil postup Zlínského kraje Vít Šumpela.

Ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto ve prospěch kraje, nebrání podle něj nic tomu, aby se postupně nastavila plně funkční veřejná doprava. Dílčí změny by mohly vzejít dle slov mluvčí Zlínského kraje Adély Kousalové už z únorových jednání.

„S ohledem na požadavky k nastavení původních podmínek, a to zejména ze strany občanů, Zlínský kraj projevil ochotu nastavit rozšiřující podmínky v oblasti tarifní spolupráce. Předpokládaný termín ukončení jednání je v únoru 2020 a je reálný předpoklad nalezení oboustranně přijatelné shody,“ dodala mluvčí Zlínského kraje Adéla Kousalová.