„Zachraňuje nás alespoň ten jeden semafor u přechodu pro chodce, který tam máme,“ poznamenává Martina Horňáková, která je obyvatelkou i starostkou Babic.

Poukazuje na to, nakolik intenzita dopravy v obci stoupá. Vysoká je podle ní rovněž doprava nákladní.

„Už desítky let se těšíme, až bude provoz Babicemi normální, až se dostaví alespoň dálniční úsek Staré Město, Babice, Napajedla a kamiony, včetně kolon osobních aut se přesunou na D 55,“ dodává Martina Horňáková.

Ve Starém Městě je podle jeho starosty Josefa Bazaly nejvíce zahuštěna doprava na Zerzavici mezi Starým Městem a Uherským Hradištěm.

„Přestože nás ale nákladní doprava objíždí po severním, jižním a východním obchvatu, jsou v očekávání výstavby dálnice D 55 také lidé u nás. Každé odlehčení dopravního provozu je velmi vítané,“ poznamenal Josef Bazala.

Práce na novém úseku D55 mezi Babicemi a Starým Městem mají začít do dvou měsíců. Přesun hlavního tahu z Ostravska na Břeclav a Bratislavu za pravý břeh řeky Moravy má pomoct také lidem v Napajedlech, Spytihněvi či v Huštěnovicích.

„Jde o frekventovanou mezinárodní trasu a musíme čekat než bude nově postavená. Samozřejmě ale každý zásah do současného stavu včetně objížděk generuje další problémy. Nezbývá nic jiného, než se obrnit trpělivostí,“ řekl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Upozornil i na rizika současného stavu včetně toho, že řidiči při předjíždějí riskují čelní srážky, které si v posledních letech vyžádaly řadu lidských obětí.

Jak uvedla mluvčí republikového Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková, práce na prvních stovkách metrů nové dálnice v příštím roce začnou v úseku ze Starého Města do Moravského Písku.

„Samotná stavba dálnice D55 slouží jako obchvat řady měst na trase I/55, ve kterých sníží dopravní intenzity a odvede tranzitní kamionovou dopravu,“ vysvětlila mluvčí s tím, že za rok má být hotový obchvat Otrokovic za 710 milionů korun.

Na ten má být svedená veškerá tranzitní doprava ve směru Přerov – Uherské Hradiště.

Zároveň připomněla, že po mnoha letech se ředitelství podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí na úsek podjezdu ve Spytihněvi, který chybí k dostavbě mezi obchvatem Otrokovic a navazujícími úseky.

„Proces schvalování trasy se protáhl právě kvůli jejímu vedení přes Spytihněv. Místo původního návrhu, estakády, povede D55 v zářezu pod úrovní okolního terénu. Samotnou téměř osm kilometrů dlouhou stavbu chceme zahájit v roce 2023 a dokončit o tři roky později,“ doplnila Trubelíková.

Plán výstavby dálnice D55

Obchvat Otrokovic na Zlínsku: otevření koncem září 2021

Babice – Staré Město (Uherskohradišťsko): zahájení stavebních prací letos v říjnu, předpokládané uvedení do provozu 2023

Staré Město – Moravský Písek (Hodonínsko): začalo výběrové řízení, předpokládané zahájení stavby 2021 a do provozu 2024

Moravský Písek – Bzenec: předpokládané zahájení stavby v příštím roce, uvedení do provozu v roce 2024

Bzenec – Bzenec-Přívoz včetně mostu přes železnici: zahájení stavby 2029 a uvedení do provozu až 2031

zdroj: ŘSD ČR