Dříve, v polovině devadesátých let, jich sem přijížděly kolony. Kempaři mluvili o invazi. Jenže v poslední době jich ubývá.
„Mizí generace těch starších, která na toulky jezdí pouze karavany. Po revoluci chtěli poznávat svět za železnou oponou, teď už jsou na vážkách, kam vyrazí. Pečlivěji se rozmýšlejí,“ tvrdí o Nizozemcích provozovatelka kempu Babí hora Ladislava Kotačková.
CzechTourism zaspal s propagací
Podle ní špatnou práci odvádí česká centrála cestovního ruchu nazvaná CzechTourism, která je státní příspěvkovou organizací ministerstva pro místní rozvoj. „Pracovníci CzechTourismu zaspali s propagací. Po mnoho let navštěvuji jejich pobočku v Nizozemí. A rok co rok tam vidím pouze Prahu, Krkonoše, Karlovy Vary a golf… Když jsem se jim snažila naznačit, že by mohli poukazovat také na jiné regiony a jejich folklor, přišlo jim to směšné. Prý to nikoho nezajímá,“ povídá provozovatelka kempu o svých zkušenostech s CzechTourismem. Právě v době krize by měl být totiž on hlavním motorem, který do českých a moravských regionů turisty přiláká.
V kempu Babí hora se ročně protočí mnoho návštěvníků ze zemí Beneluxu, většinou běžných lidí. „Ani jeden z nich v životě o nějakém CzechTourismu neslyšel, nikdo nezná jeho propagaci, nějakou reklamní kampaň. Ta totiž na obyčejného turistu, kterého provozovatelé kempů a penzionů potřebují, není směřovaná. Zatím je to tak, že kdo si reklamu nedělá sám, od těchto institucí nemůže čekat žádnou pomoc,“ krčí rameny Kotačková.
Mluvčí CzechTourismu Alice Dvořáková odmítá, že by agentura propagovala Českou republiku pouze jako Prahu nebo golfovou destinaci. „Na podzim bychom chtěli realizovat kampaň propagující prodloužené víkendy strávené v českých i moravských městech. Českou republiku budeme propagovat také jako romantickou destinaci, zaměříme se na ubytování a svatby na zámcích,“ konstatovala Dvořáková.
Do tuzemska by na prázdninové pobyty mělo zamířit také více zahraničních vysokoškoláků, v regionech se má výrazně zvýšit počet restaurací označených jako Czech Specials. „Zacílit se snažíme na všechny věkové skupiny, zejména však na ty, které jsou ochotny utrácet a přijíždět na delší dobu. Hlavním marketingovým nástrojem je portál www.kudyznudy.cz, kde se například po zadání hesla kempy zobrazí více než dvě stovky souvisejících odkazů,“ argumentuje mluvčí Dvořáková.
Slovácko letos zaznamenalo výrazný turistický úspěch – region zvítězil v soutěži o vynikající evropskou destinaci EDEN 2011. A právě CzechTourism je v České republice garantem této soutěže. Díky tomuto vítězství se tak region bude moci 27. září představit na Dni cestovního ruchu v Bruselu.
Slovácko dostalo čtyři sta tisíc korun
„Dále Slovácku zaplatíme stánek na libovolném zahraničním veletrhu, region jsme podpořili a ještě podpoříme mediální kampaní v odborných i celoplošných médiích. Od ministerstva pro místní rozvoj navíc Slovácko dostalo čtyři sta tisíc korun, které může použít na marketingové aktivity,“ vyjmenovala Dvořáková několik podpůrných akcí věnovaných jihovýchodnímu cípu republiky.
Údaje Centrály cestovního ruchu Východní Moravy ukazují, že celková návštěvnost regionu roste. „Letošní první pololetí se z pohledu návštěvnosti vyvíjí velmi dobře, ve srovnání se stejným obdobím roku 2010 jsme zaznamenali jedenáctiprocentní růst. Přitom tradičně silnější bývá návštěvnost druhého pololetí,“ informovala ředitelka centrály Dana Daňová.
Nejsilnějšími magnety Zlínského kraje jsou podle ní ZOO Lešná, muzea, rozhledny a památky včetně hradu Buchlova.
Kemp Babí hora funguje sedmnáctou sezonu
Ladislava Kotačková provozuje kemp Babí hora mezi Hlukem a Boršicemi u Blatnice sedmnáctou sezonou. Mezi její klientelu patří Češi i Němci, ale především Holanďané, národ známý svou vášní ke karavanům. „Cestují, dokud jim zdraví aspoň trochu slouží, “ říká o nich.
Do vašeho kempu jezdí hlavně Holanďané. Jací to jsou turisté?
Teď už je to spíš napůl s Čechy, Holanďané jsou ale specifičtí. Ježdění s karavanem je jejich národním sportem, mají to v povaze. Karavan odjakživa považují za svůj domeček, a tím pádem mají pocit, že jsou pořád doma. Někteří jsou skutečně zvídaví a jedou za poznáním, jiní zase chtějí ušetřit. Obdivuhodné je, že se na takové cesty vydávají i sedmdesáti-, osmdesátiletí lidé. Prostě cestují, dokud to jde.
Mají podobné nároky jako ostatní příslušníci západních národů?
Hlavně jsou šetřiví. Ale peníze k nám přivážejí, to ano. Ocení, že se o ně staráte, že je všude čisto, že jim poradíte, co je kde zajímavého. Pokud jim třeba výborně uvaříte, sní i pět chodů. Když za své peníze dostanou odpovídající službu, panuje u nich spokojenost. Největší nároky mají na čistotu a oceňují příjemné vystupování.
Jak ve srovnání dopadají Češi?
Náš národ se hodně změnil, dovolená už není jen o tom, že se sedí od rána do večera v hospodě. Češi více poznávají, sportují, rodiče podřizují dovolenou dětem a především propadli cyklistice. Lidé jsou mnohem kultivovanější a slušnější. Je to úplně jiná klientela než před patnácti dvaceti lety.
To jste s kempem začínala?
Ano, v roce 1994. Kemp je v chatové oblasti, takže mládež, která jezdila neustále na chaty „pařit“, se v noci dobývala do kempu, přelézala bránu a dožadovala se alkoholu, otevření restaurace. Nebo prostě „jen“ byla agresivní. Volávala jsem každou chvíli policii, což výtržníci považovali za velkou křivdu. Babí hora prý byla vždy všech. To, že je tam teď kemp a že chci pro návštěvníky klid a bezpečí, chápali jako „podlézání“ Holanďanům a mstili se mi. V začátcích jsem tu zažívala hrozné věci. Tehdy by ale bez cizinců provozovat žádné rekreační zařízení vůbec nešlo – Češi po republice nejezdili, poznávali svět, vždyť předtím byli čtyřicet roků zavření doma. Ale naštěstí teď už zase čím dál častěji sahají po domácích destinacích.
Začátky pro vás tedy byly poměrně drsným zážitkem…
Ano, ale nelituji toho. I když jsem původním povoláním učitelka a dostala jsem se k tomu úplně nechtěně… Naopak, jsem za tento osud šťastná. Naučila jsem se holandsky, občas jsem uplatnila i francouzštinu, přiučila se angličtině a němčině, účetnictví a organizaci nejrůznějších záležitostí. Navíc jsem potkala člověka, s kterým to teď v životě i v tomto podnikání táhneme spolu.
Čím se ještě zabýváte?
Pořádáme často různé programy, kterých se účastní nejen ubytovaní, ale i mnoho lidí z okolí. Jsou to praví fandové Babí hory. Dále se staráme o propagaci našeho regionu doma i v zahraničí a jezdíme do Holandska na prázdninové veletrhy. Chceme, aby krásu Moravy a hlavně Slovácka poznalo co nejvíce lidí. Moc nás tato práce těší a pochvala od našich návštěvníků, ať už jsou odkudkoliv, je pro nás tou největší satisfakcí.