Ten byl jediným člověkem, který z myší díry nestačil utéct. Řidič mu autem opakovaně přejel po noze i přes hruď. Umístění panelů na připomínku této události, přesně tři roky po ní, inicioval Jiří Králík spolu se Slováckým deníkem. Letos na přelomu května a června panely někdo poškodil, strhl ze zdi a odnesl pryč.

„Pravidelně tudy jezdím na kole a na přelomu května a června jsem si všiml, že napřed jednu tabuli někdo posprejoval, pak ji strhl a odnesl. No a posléze kdosi seškubl i tu druhou. Nevím, co si mám o tom myslet, jestli má někdo něco proti mně, anebo to je práce vandalů. Je to smutné,“ řekl Deníku Josef Bahula.

Znesvěcení hrdinského činu

Poškození a krádež tabulí šokovala a nepříjemně zaskočila i jejich spoluautora Jiřího Králíka.

„Tabule daly dost práce a nebyly úplně levné, zájem kolemjdoucích byl opravdu velký a nesetkal jsme se s žádnou negativní reakcí. Zničení obou tabulí a znesvěcení hrdinského činu, kdy se Josef Bahula statečně bránil fatálnímu středu s koly automobilu, mne však zaskočilo, navíc v době, kdy se stavíme do role národa významně oceňujícího hrdinství na Ukrajině. Zlu a zlomyslnosti se ale nemá a nesmí ustupovat, a tak zkusíme tabule opět nainstalovat. A věřím, že už konečně natrvalo,“ vyjádřil se Jiří Králík.

Takzvaná myší díra, bývalý propustek pod tratí, nyní využívaný jako podchod, podle mluvčího tamní radnice Jana Pášmy není monitorován kamerou městského dohlížecího systému.

„Kromě incidentu v roce 2018 jsme větší problémy s tímto podchodem nikdy neřešili, vandalismus jsme však oblasti takzvané myší díry opakovaně zaznamenali,“ přiznal Jan Pášma.

Do budoucna se podle jeho slov připravuje rozsáhlá rekonstrukce a modernizace vlakového nádraží a jeho okolí, při které by měl být zásadně řešen i podchod pod tratí.

„Na projektech, které by z myší díry vytvořily plnohodnotný, šest metrů široký pěší i cyklistický podchod, město se Správou železnic (SŽ) intenzivně pracuje. Podle harmonogramu SŽ by investice měla být zahájena v roce 2026,“ dodal Jan Pášma.